InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Omgevingsvergunning, hoe en wat?

Omgevingsvergunning, hoe en wat?

Omgevingsvergunning, hoe en wat? Per 1 oktober 2010 bestaat er een nieuw vergunning, deze vergunning zal verschillende oude vergunningen vervangen. Maar wat is een omgevingsvergunning, en hoe moet je deze aanvragen?

Wat is een omgevingsvergunning?

Per 1 oktober 2010 bestaat de omgevingsvergunning. Deze vergunning is eigenlijk een bundel van meerdere vergunningen. Zo zijn de vergunningen voor bouwen, wonen, monumenten, ruimte, natuur en milieu samengevat. Dat zijn bijvoorbeeld:
  • Milieuvergunningen
  • Bouwvergunningen
  • Sloopvergunningen
  • Monumentenvergunning
  • Huisvestingsvergunning
  • Gebruiksvergunning
  • Afvalbeschikking.

Daarnaast zijn er ook wetten van andere ministeries en verordeningen van provincies, gemeenten en waterschappen in deze vergunning gebundeld. Ook zijn er zo veel mogelijk ontheffingen en andere zogenaamde toestemmingsvereisten zaken in deze vergunning samengevoegd. De omgevingsvergunning wordt geregeld in een nieuwe wet: de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).

Sneller, simpeler en makkelijker

Doordat al deze vergunningen nu gebundeld zijn tot één vergunning, is het aanvragen, om bijvoorbeeld te kunnen bouwen, simpeler geworden. Vroeger moest men namelijk voor de verschillende vergunningen, bij verschillende overheidsinstanties zijn. Dit kost een hoop tijd. Doordat al de vergunningen nu gebundeld zijn, zal dit proces sneller verlopen. Hierdoor worden de administratieve lasten voor bedrijven en burgers lager, zullen de procedures korter duren, zal er een betere dienstverlening door de overheid aan de bedrijven en burgers zijn en kunnen de verschillende vergunningen elkaar niet tegenspreken. Dit komt doordat er nu maar bij één ambtelijk loket, één vergunningaanvraag, één bevoegd gezag dat beslist over de vergunningaanvraag, één vergunningprocedure en één procedure voor bezwaar en beroep is.

Aanvragen van een omgevingsvergunning

Als men wilt gaan bouwen of verbouwen, heeft men soms een omgevingsvergunning nodig. Via het omgevingsloket online kan men zien of er een omgevingsvergunning nodig is. Wanneer men een omgevingsvergunning nodig heeft om te bouwen of te verbouwen kan deze aanvraagt worden bij de gemeente of digitaal via Omgevingsloket online. Vaak moeten er dan bouwtekeningen en sterkteberekeningen meegestuurd worden om te kijken of het voldoet aan de eisen. De gemeente toetst de bouwplannen en laat daarna weten of een vergunning voor het bouwen of verbouwen wordt uitgereikt.
Wanneer het bouwen of verbouwen vergunningsverplicht is, moet de gemeente binnen 8 weken laten weten of men de vergunningen krijgt. Dit termijn kan eenmaal worden verlengd met 6 weken. Dit termijn begint op de dag nadat de gemeente de aanvraag heeft ontvangen.
Wanneer de gemeente niet binnen de officiële termijn reageert. Mag de aanvraag voor de vergunning als verleend worden beschouwd.
Wanneer de gemeente de aanvraag heeft afgewezen mogen de bouwplannen niet worden uitvoeren. Er kan dan binnen 6 weken bezwaar worden gemaakt tegen deze beslissingen. Dit moet schriftelijk worden gedaan.
© 2011 - 2019 Maxwell, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.omgevingsvergunning.nl/7_menu.php?menu=11
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/omgevingsvergunning

Reageer op het artikel "Omgevingsvergunning, hoe en wat?"

Infoteur: Maxwell
Laatste update: 16-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!