InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Glasschade en glasproblemen: van krassen tot ramen vervangen

Glasschade en glasproblemen: van krassen tot ramen vervangen

Glasschade en glasproblemen: van krassen tot ramen vervangen Het glas van ramen blijft niet altijd als een volmaakte spiegel. Glasschade zoals krassen op het glas, thermische breuken, of lekke ramen moeten opgelost worden. Andere glasproblemen zijn glasschade door gevelwater (glas-etsing), condens aan binnenkant van het raam, condens aan buitenkant van het glas en het vervangen van enkel glas naar dubbel glas.

Glasschade

Krassen op ramen

Krassen op ramen moeten bij oplevering opgemerkt worden. Bouwers beroepen zich op NEN 3264 waarin staat welke fabricagefouten en beschadigingen toelaatbaar zijn. Enige glasschade (beschadigingen, krassen) is helaas toelaatbaar, namelijk beschadigingen in een randzone van 10%. Dat is behoorlijk. Er is een zichtzone in het raam en een bewerkingszone die langs de rand van het kozijn valt. Kleine krassen zijn hier toelaatbaar wanneer deze niet zijn ontstaan door ondeskundigheid. In de zichtzone mogen geen fabricagefouten en krassen te zien zijn.

Een lek raam

Een lek raam kan een heel vies raam tot gevolg hebben. Ramen kunnen gaan lekken doordat ze oud zijn. (een raam gaat 25 jaar mee), of omdat het kitwerk het glas niet goed afdicht. Glas kan verkeerd geplaatst zijn en door UV-straling komt het raam dan los te zitten met lekken als gevolg. Als de lijmnaad (tussen ramen en aluminium) los laat krijg je een vervelend probleem: er komt condens tussen de ramen in en dit veroorzaakt een lelijke waas op het raam. In dit geval moet het raam vervangen worden, niks aan te doen.

Thermische breuken

Wanneer er verschillen in temperatuur zijn in het raam kunnen er thermische breuken ontstaan. Een raam kan zelfs springen bij een heftig temparatuursverschil. Wanneer een raam deels is afgeplakt of als een warmtebron dichtbij het raam staat kan een raam springen. Zonwerende ramen zijn gevoeliger voor breuken als gevolg van een raam dat springt. Een thermische breuk in het raam kan makkelijk voorkomen worden:
  • beschilder de ramen niet
  • beplak de ramen niet
  • hang geen gordijnen te dicht bij het raam
  • plaats geen grote voorwerpen voor het raam
  • in de tuin: plaats geen struiken dicht tegen het raam

Glas-etsing (glasschade door gevelwater)

Kiezelzuur en kalk in het water loopt vanaf de gevel samen met regen langs het raam. Dit heeft aanslag op de ramen tot gevolg. Aan de buitenkant van de ramen is een witte was te zien wanneer de zon schijnt. Je krijgt de kiezel- en kalkaanslag bijna niet van de ramen. Wat je wel kunt doen:
  • ramen inwrijven met schoonmaakazijn of azijn en dit een paar uur laten inwerken
  • ramen behandelen met vuilafstotend middel (zelfde als wat voor autoruiten gebruikt wordt)
Wanneer je huis nog gebouwd moet worden, of de bouw is in gang let er dan op dat de bouwers ervoor zorgen dat glas-etsing voorkomen wordt door het lekwater niet over de ramen te laten lopen (dit kan voorkomen worden door een waterhol in de bovendorpel van buitenkozijn of door plaatsing van waterkering boven het kozijn).

Glasproblemen

Condens aan buitenkant van het raam

Een lelijk en irritant gezicht: condens op het raam. Wanneer je aan de buitenkant van een raam met HR-glas condens hebt betekent dit dat het raam uitstekend geïsoleerd is. Het buitenraam blijft kouder dan de binnenkant van het raam. Hoe dan ook, het belemmert wel je uitzicht. Condens aan de buitenkant van het raam komt vooral voor in vertrekken waar weinig gestookt wordt.

Consens aan binnenkant van het raam

Condens aan binnenkant van het raam komt vaak voor in slecht verwarmde huizen. Vooral wanneer de temperatuur laag is, de isolatie slecht en er veel vocht in huis is dan komt condens aan de binnenkant van het raam voor. Veel vocht in huis wordt veroorzaakt door veel mensen, nat wasgoed, veel planten, maar ook door open keukens. Goed geïsoleerd glas verkleint de kans op condens. Door goed ventileren, minder planten in huis kun je de condens op de ramen verminderen.

Vervangen van enkel glas door dubbel glas

Enkel glas vervangen voor dubbel glas is populair, vanwege de goede isolate van dubbel glas en het voorkomen van condens aan de ramen. Een veelgemaakte fout bij het vervangen van enkel glas voor dubbel glas is dat men ramen met te zwaar glas aanschaft. Door te zwaar glas in de ramen gaan de verbindingen met kozijnen openstaan en klemt het raam aan de onderkant niet goed. Een naar benedend hangend raam is het gevolg. Om dit te voorkomen kan men beter een professionele glaszetter inschakelen die precies weet welk glas geschikt is voor de kozijnen van de ramen. Misschien zijn kozijnen ook aan vervanging toe.

Subsidie voor installeren dubbelglas

Huizenbezitters krijgen subsidie voor het vervangen van ramen voor dubbel glas. Het is een maatregel waarmee de regering de huizenmarkt in het slop weer wil opkrikken. Er is 45 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de subsidie op dubbel glas. De subsidie is tot 31 januari 2009 aan te vragen dus wie hiervan gebruik wil maken moet snel zijn. Administratief gezien verloopt de subsidieaanvraag niet helemaal lekker: de subsidie moet de huizenbezitter eerst zelf voorschieten en er gaat veel tijd overheen voordat je het voorgeschoten geld eindelijk terugkrijgt.
Gerelateerde artikelen
Houten kozijnen vervangenKozijnen hebben helaas niet het eeuwige leven: er zal een moment komen waarop het kozijn aan vervanging toe is. Hoe weet…
Glasverzekering: Wanneer is aanvullende verzekering nodig?Glasverzekering: Wanneer is aanvullende verzekering nodig?Bent je wel verzekerd tegen schade aan de ramen in je huis? Veel mensen gaan er ten onrechte van uit dat glasschade meev…
Energiebesparing door kunststof kozijnenKunststof kozijnen winnen nog steeds aan populariteit. Wat uitstraling betreft zijn ze nauwelijks meer van houten kozijn…
Woning isoleren en snel geld besparenJe kunt snel geld besparen door eenvoudige isolatiematerialen aan te brengen in je woning. Te denk valt aan radiatorfoli…
Ramen lappen, tips voor een goed resultaatRamen lappen, tips voor een goed resultaatEen huis met vieze ramen ziet er al snel minder aantrekkelijk uit en laat je de boel te vies worden, dan kan het zelfs m…
Bronnen en referenties
  • Eigenhuis.nl

Reageer op het artikel "Glasschade en glasproblemen: van krassen tot ramen vervangen"

Reactie

W. G. Hermans, 20-02-2012 13:00 #1
Er zijn een aantal HR+ ruiten met condens aan de binnenzijde.
Er is mij verteld dat veel glas leveranciers problemen hebben gehad met ruiten uit de periode 96-97 omdat de kitten tussen glas en aluminium profiel niet goed waren.
Inderdaad zijn veel ruiten na 4 a 5 jr in de nieuwbouwwijk vervangen.
Wie kan mij verder informeren?

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 13-10-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!