InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Het dressoir is weer in

Het dressoir is weer in

Het dressoir is weer in Het dressoir heeft lang iets van grootmoederstijd gehad, denk maar aan het liedje van Wim Sonneveld waarin hij het dressoir met plastic rozen bezingt. Sinds enkele jaren is het dressoir weer in en je ziet in iedere meubellijn nu wel een dressoir.

Van oubollig tot hip

Het dressoir heeft een enorme spurt gemaakt van oubollig meubelstuk tot ideale combinatie bij eethoeken en zithoeken. Het dressoir is naast een opbergkast ook een ideale plek gebleken om de televisie op te zetten en / of mooie design lampen. Op deze hoogte is alles wat je hier op zet goed in het zicht en is op sta hoogte, wat voor veel mensen een prettige hoogte is.

Historie

Het dressoir is terug te herleiden tot de middeleeuwen, meestal bestaand uit 2 tot 3 delen (kastjes) waar tafelgerei en kleiner huisraad in opgeborgen werd en een pronkstuk in de kamer. De kastdeurtjes waren een streling voor het oog, want de mooiste taferelen werden in het hout verwerkt.

En nu…

En de laatste jaren is het dressoir weer terug en hoewel het wel iets weg heeft van het oorspronkelijke gebruik van het dressoir, wordt dit voor veel meer doeleinden gebruikt. De 2 tot 3 kastjes zijn vervangen door combinaties met laden, glazen deuren of met deels open achterkant om de stereo in weg te werken. Mogelijkheden te over bij dit handige meubelstuk. Toch is de bovenkant, wat zet je op het dressoir, veel minder verandert sinds de middeleeuwen. We gebruiken de bovenkant nog steeds om er fraaie zaken op uit te stallen en te pronken met hetgeen we hebben. Naast de lampen doen kandelaren het goed en zoals eerder gezegd heeft de televisie er ook zijn plekje gevonden.

Nieuw

Ten opzichte van het oorspronkelijke dressoir is nieuw of nieuwer het hangende dressoir. De veelal strak vormgegeven meubelen kennen het hangende dressoir wat aan de achterliggende muur bevestigd wordt en soms hoger gehangen wordt dan het dressoir wat op pootjes op de grond staat. De functionaliteit is daarentegen weer niet anders geworden, maar het hangende dressoir geeft een andere blik aan het dressoir.

Materialen

De materialen zijn zo divers als de stijlen van meubelen in de meubelzaken te koop zijn. Van de zachtere houtsoorten tot het white wash, van de donkere koloniale kleur tot het fraaie kersenhout en natuurlijk ook de strak vormgegeven meubelen met kunststof of rvs verwerkt in het design. Bij iedere lijn heeft wel een dressoir in de collectie.

Plaatsen

Het plaatsen is vaak een lastig aspect. Naast het feit dat mensen zich vaak ruimer rekenen (in de winkel) dan de werkelijkheid is, is het dressoir ook nog eens vaak een diep meubel en komt vrij ver de woonkamer in. Dit beperkt de loop / zit ruimte aanzienlijk. Reken daar nog eventueel openslaande deurtjes bij en het kan in de praktijk stevig tegenvallen.

Maak altijd een plattegrond op schaal en laat je in de winkel adviseren. In de meubelzaken weten ze wat haalbaar moet zijn en wat een nog normale loopruimte is. Voordeel is wel dat een dressoir net zo gemakkelijk bij een eethoek geplaatst kan worden als een zithoek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het dressoir is weer in"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!