InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Huis goed ventileren: hulpmiddelen

Huis goed ventileren: hulpmiddelen

Huis goed ventileren: hulpmiddelen Je huis goed ventileren is beter voor de gezondheid. In een huis met een goede ventilatie voel je je energieker, wakkerder en kun je je beter concentreren. Daarentegen, wanneer een huis niet goed geventileerd is, ontstaan er vermoeidheidsklachten. Goed ventileren in huis dus. Er zijn apparaten die als hulpmiddel dienen om te kijken of de woning goed geventileerd is en de lucht gezond is. Zo is er de luchtvochtigheidsmeter, de koolmonoxidemeter, co2-meter, afstandsmeter en de houtvochtmeter.

De luchtvochtigheidsmeter

Door ons dagelijks leven en dagelijkse bezigheden zoals koken, wassen en douchen komt er veel vocht in een woning. Een goede ventilatie is dus een pré. Maar tevens is ventileren belangrijk om een houten vloer goed te houden. Een hygrometer meet de luchtvochtigheid die ongeveer rond de 50% hoort te zitten. Er zijn verschillende soorten hygrometers (luchtvochtigheidsmeters): de papier-metaal hygrometer, haar-hygrometer en de digitale hygrometer.
  • Digitale luchtvochtigheidsmeter: deze hygrometer leest steeds de waarde van de sonde en rekent dit om naar aanwezige luchtvochtigheid in de woning
  • Haar-hygrometer: Door haren, echte of synthetische, wordt de luchtvochtigheid gemeten. Wanneer de luchtvochtigheid oploopt worden de haren langer
  • Papier-metaalmeter: een strook papier aan een spiraaltje. Het papier krimpt of zet uit al naar gelang de vocht in de lucht afneemt/toeneemt

Koolmonoxidemeter

Je leest het wel eens in de krant: mensen die zijn omgekomen door koolmonoxidevergiftiging in de woning. Het gevaar van koolmonoxide in de woning is dat je koolmonoxide niet ruikt. Koolmonoxide wordt een stuk sneller in het bloed opgenomen dan zuurstof. In de ouderwetsere woning waar nog een haard of gaskachel in het interieur staat is een koolmonoxidemeter dus geen overbodige luxe, wil men niet een onverwachte dood tegemoet gaan. De koolmonoxidemeter werkt, net als een brandmelder, door te piepen wanneer de meter teveel koolmonoxide meet.

CO2-meter

CO-2 in de lucht, daar zijn we niet happig op. In ons huis willen we toch wel verzekerd zijn van frisse lucht en goede ventilatie. Helaas zijn veel ruimtes, vooral kantoren en scholen, slecht geventileerd en door de slechte ventilatie neemt het co2-gehalte in de lucht toe. Gevolg: vermoeidheid, concentratieproblemen, hoofdpijn. Om dit te voorkomen en een goede gezonde ventilatie te waarborgen moet men de luchtkwaliteit van de lucht bewaken en dit kan prima door middel van de co2-meter. De co2-waarde wordt uitgedrukt in ppm (meet de deeltjes in de lucht). De co2-meter geeft een groen signaal af, hoe toepasselijk, wanneer de lucht goed geventileerd en schoon is en een rood signaal wanneer er beter geventileerd moet worden. Toch is een constante ventilatie nodig om het co2-gehalte op peil te doen blijven.

Houtvochtmeter

Houtrot is ook geen pretje, zeker niet wanneer er geverfd moet worden. Dan is het handig om door middel van de houtvochtmeter te meten of er sprake is van houtrot. Houtrot komt door een te hoge houtvochtigheid (boven de 20%). Goed schilderwerk voorkomt houtrot, evenals dichtgemaakte kieren. Er zijn houtvochtmeters die werken op basis van elektrische weerstand, houtvochtmeters die werken met lampjes (wederom groen/rood). Tevens is er de capacitieve manier van meten: door middel van elektrische signalen.

En als laatste, de afstandsmeter is ideaal wanneer je inhoud, oppervlakte en hoogte wilt meten. De afstandmeter meet digitaal en door middel van ultrasoon geluid.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis goed ventileren: hulpmiddelen"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!