InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Verhuizen naar het buitenland

Verhuizen naar het buitenland

Verhuizen naar het buitenland Wanneer u gaat verhuizen naar het buitenland zijn er een groot aantal dingen waar u rekening mee moet houden. Hierbij betekent het zeker dat de spreuk dat 'een hele voorbereiding het halve werk' is helemaal opgaat. U wilt later namelijk niet voor verrassingen komen te staan. Verder is het belangrijk dat u een goede verzekering afsluit. Het komt namelijk regelmatig voor dat spullen onderweg beschadigd raken en dan wilt u niet zelf voor de schade opdraaien. Eén van de belangrijkste dingen waar u rekening mee moet houden is hoe u uw spullen wilt verhuizen. De eerste vraag die u zichzelf moet stellen is welke spullen u wilt meenemen. Een deel van die beslissing kan mogelijk gebaseerd worden op de termijn dat u gaat. Als u voor tien jaar naar Australië verhuist kan het inderdaad de moeite waard zijn om die boeken, of dat schilderij, waar u zo aan gehecht bent mee te nemen. Vertrekt u maar voor een jaar naar Spanje, dan kan het wellicht aan te raden zijn datzelfde schilderij ergens op te slaan. Dit kan bij vrienden, maar er zijn ook bedrijven waar u een opslagruimte huurt en uw spullen staan daar dan zolang veilig.

Wat moet ik meenemen?

Wanneer u dan zover bent dat u weet welke spullen u wilt meenemen, dan komt de vraag op hoe u ze wilt verhuizen. Als het om kleine aantallen gaat, dan kunt u overwegen ze per vliegtuig mee te nemen. Meestal mag u twintig kilo gratis aan bagage meenemen en daarnaast nog eens twintig kilo aan spullen waar u voor bij betaald. Hoe hoog die kosten zijn verschilt per vliegmaatschappij, maar houd rekening met ongeveer twintig euro per kilo voor tijdens een intercontinentale vlucht. U kunt ook overwegen om er op te gokken dat u een deel van uw bagage kan meegeven aan andere passagiers die nog een overschot hebben. Dit is wel een risico, omdat niet alle vliegmaatschappij dat toestaan. Kijk daar dus mee uit.

Verhuizen buiten Europa

De meeste mensen die naar buiten Europa verhuizen kiezen ervoor om hun spullen per zeecontainer te verhuizen. Dit is een goede, maar ook relatief dure manier van verhuizen. Vraag u zelf dus ook af welke spullen u per se mee wilt nemen. Die grote bank kan wel handig zijn, maar neemt veel ruimte in en misschien kunt u er voor kiezen in het land van bestemming een nieuwe bank te kopen. Er zijn tal van Nederlandse verhuizers die gespecialiseerd zijn in het verhuizen van uw spullen naar het buitenland. Zorg er wel voor dat u tijdig contact opneemt, want het duurt enige tijd voor uw spullen gearriveerd zijn als u ze verhuist per zeecontainer. Een goede verhuizer kunt u onder andere via het internet vinden. Vergeet vooral niet vrienden of kennissen die naar het buitenland zijn verhuist naar hun ervaring en of zij eventueel goede of slechte ervaringen hebben met specifieke verhuizers.

Verzekering

Meestal gaat alles goed, maar er kan altijd iets misgaan. Of mogelijk sprake zijn van vertraging. Zorg daarom dat u bij voorkeur de spullen die u denkt binnen een paar dagen nodig te hebben in uw koffer te hebben. Zorg altijd dat u wat kleding bij u heeft en bijvoorbeeld toiletspullen. Als laatste moet u zorgen dat u een goede verzekering heeft voor het geval er toch wat mis gaat bij de verhuizing. De meeste verhuizers hebben standaard een goede verzekering, maar vergeet dit niet te controleren en zorg dat de verzekering geldig is tijdens de hele verhuizing van deur-tot-deur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hitcom, Pixabay

Reageer op het artikel "Verhuizen naar het buitenland"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 01-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Huis kopen in het buitenland
Schrijf mee!