InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Studeren in Gent: Een kot of studentenwoning huren

Studeren in Gent: Een kot of studentenwoning huren

Studeren in Gent: Een kot of studentenwoning huren Gent is een van de bekendste studentensteden in Belgie. Jaarlijks starten duizenden studenten er met een studie aan de hogeschool of de universiteit, die meestal 3 tot 7 jaar in beslag neemt. Veel studenten huren een studentenkot, een studentenwoning of een studio.

Studeren in Gent

Gent is een echte studentenstad. Voor studenten is er de UGent, de Gentse Universiteit, maar ook diverse hogescholen zoals de Arteveldehogeschool, Mercator en Hogeschool Gent. Duizenden studenten schrijven zich jaarlijks in in een van deze instellingen voor hoger onderwijs. Sommigen zijn woonachtig in Gent of wonen vlakbij. Anderen wonen verder weg, maar kiezen ervoor om te pendelen met de auto of het openbaar vervoer. Een groot deel van de studenten kiest er echter voor om tijdens het academiejaar hun intrek te nemen in een studentenkot.

Een kot huren

In Gent is er een groot aanbod aan studentenwoningen, ook wel "een kot" genoemd. Dit zijn meestal kamers in een huis, waarbij de badkamer en de keuken gedeeld worden met de 'kotgenoten'. Een standaard kot bestaat meestal uit een bed, een bureau, een eettafel, wat opbergruimte en een wastafel.

De universiteit heeft ook een aantal 'studentenhomes'. Dit zijn grote appartementsgebouwen met een groot aantal studentenkamers, die aan een zeer schappelijke prijs verhuurd worden aan universiteitsstudenten. De huurprijs voor een dergelijke kamer ligt opvallend lager dan die voor kamers die via particulieren verhuurd worden, maar de kamers zijn dan meestal ook kleiner.

Wie er niet van houdt om de badkamer en de keuken te delen met andere studenten kan ook op zoek gaan naar een studio. In een studio is ook een badkamer en een kitchenette aanwezig. De huurprijs voor studio's in het centrum van Gent ligt vrij hoog.

Een kot of studio zoeken

Er zijn verschillende manieren om een studio of kot te vinden. Wie een kamer wil huren in een studentenhome van de universiteit kan best informeren bij de universiteit zelf. Wil je particulier huren, dan kan je even rondwandelen in het centrum van Gent. Particulieren die kamers verhuren beginnen meestal vanaf juni om affiches aan het raam te hangen. Heb je geen zin om alle straatjes af te lopen, kan je ook de website Kot@Gent raadplegen (www.kotatgent.be). Op deze website kan je via de zoekfunctie op zoek gaan naar het ideale kot of de perfecte studio. Heb je dan nog niets gevonden, kan je eventueel je oor te luisteren leggen bij medestudenten. Sommige studenten stoppen met hun studie, verhuizen naar een ander kot of willen terug gaan pendelen, dus hun kot komt vrij.

Contract

Zorg ervoor dat je altijd een schriftelijk huurcontract afsluit met de verhuurder. Zo loop je niet het risico dat je plots uit je kot gezet wordt. Bovendien weet je dan precies hoeveel je moet betalen, wanneer je moet betalen en welke kosten er nog bijkomen voor internet, water, elektriciteit en verwarming.
Gerelateerde artikelen
Huren als studentHuren als studentAls student zijnde heb je niet zo veel te besteden, maar je wilt toch op je zelf of moet uit noodzaak op kamers. Hoe pak…
Woning kopen voor kindAls ouder kunt u uw kind financieel ondersteunen bij het kopen van een woning, bijvoorbeeld door te schenken, borg te st…

Reageer op het artikel "Studeren in Gent: Een kot of studentenwoning huren"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 07-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!