InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huren als student

Huren als student

Huren als student Als student zijnde heb je niet zo veel te besteden, maar je wilt toch op je zelf of moet uit noodzaak op kamers. Hoe pak je dit aan en hoeveel kan je betalen aan huur per maand. Zelfs met zo'n laag inkomen is het mogelijk een leuk stekje voor jezelf te vinden.

Studentenwoning

De meest voor de hand liggende woning voor een student is een studentenwoning. Voor iemand die het echte studentenleven mee wilt maken is dit een uitstekende optie. Er kan worden gekozen voor een huurhuis waar je met je eigen vriendengroep in gaat zitten of voor een studentenflat. Per studentenstad zijn er verschillende instanties die deze studentenflats verhuren. In amsterdam kun je je aanmelden voor studentenwoningweb.nl. Het nadeel van een studentenflat is de lange wachttijd in Amsterdam is deze gemiddeld 3 tot 4 jaar mits je geen urgentie hebt. Het nadeel van deze studentenflats is dat ze gehuurd worden met een campuscontract. Dit houdt in dat je alleen gedurende studententijd in de woning kunt blijven, zodra je afgestudeerd bent moet je eruit. Dan wordt een huurhuis huren met vrienden al een stuk aantrekkelijker. De enigste eis hiervoor is dat het gezamenlijke inkomen hoog genoeg moet zijn om in de vrije sector te kunnen huren.

Anti-kraak

Anti-kraak woningen zijn woningen die voor huur worden aangeboden omdat dit gebouw al een hele tijd leeg staat. Deze regeling is werking gesteld om krakers af te weren. Deze manier van huren is zeer voordelig. Het nadeel van zo'n huurcontract is dat je er ieder moment uit kan worden gezet omdat de woning bijvoorbeeld gesloopt wordt.

Particulier huren

Op verschillende sites op internet worden woningen en kamers te huur aangeboden. Dit zijn meestal koopwoningen waar de huisbaas niet in woont. Dit kunnen hele mooie adresjes zijn, maar malafide verhuurders bieden ook hun woning te huur aan. Pas hiervoor op! Er zijn verschillende zwarte lijsten op internet te vinden van malafide verhuurders. Malafide verhuurders zijn personen die hun woning aanbieden tegen veel te veel geld of die graag in natura betaald krijgen. Deze verhuurders vindt je voornamelijk in de grote studentensteden. Neem tijdens de bezichtiging van deze categorie huurhuizen wel iemand mee voor een second opinion. Als je geen goed gevoel bij het huis of bij de verhuurder hebt, doe het dan niet. Verder is dit een uitstekende manier om te huren, zeker als je samen met een partner een huis zoekt.

Hospita

Een hospita is een woning waar je bij een gezin of bij iemand thuis intrekt. Dit zijn meestal de goedkopere soorten woningen. Het nadeel hiervan is dat je minder je gang kunt gaan dan bij bovenstaande huurmogelijkheden. Voor een student die een rustig thuis zoekt en het studentenleven buitenshuis zoekt kan dit een prima oplossing zijn. Let hierbij ook weer op voor malafide verhuurders.
© 2011 - 2019 Cabelona, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Studeren in Gent: Een kot of studentenwoning hurenStuderen in Gent: Een kot of studentenwoning hurenGent is een van de bekendste studentensteden in Belgie. Jaarlijks starten duizenden studenten er met een studie aan de h…
Anti Kraak in plaats van hurenAnti Kraak in plaats van hurenAnti kraak, je komt het vaak tegen, maar wat betekend het? Anti kraak wonen en werken is een vorm van wonen waarbij door…
Op jezelf gaan wonen als student, wat zijn de mogelijkheden?Op jezelf gaan wonen als student, wat zijn de mogelijkheden?Veel studenten gaan op zichzelf wonen wanneer ze beginnen met een studie. Ze gaan op kamers of huren een studio. Sommige…

Reageer op het artikel "Huren als student"

Infoteur: Cabelona
Gepubliceerd: 06-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!