InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Schimmelvorming: bij warm weer geen koele ruimten luchten

Schimmelvorming: bij warm weer geen koele ruimten luchten

Schimmelvorming: bij warm weer geen koele ruimten luchten Schimmel heeft vocht nodig. Daarom is het risico op schimmelvorming in een droge warme zomer minder aanwezig. Warme dagen worden dan ook vaak gebruikt om koele ruimten als een muf ruikende kelder te ventileren en te drogen. Maar dat wordt maar zelden met succes beloond: meestal zijn dergelijke ruimtes achteraf zelfs natter dan voorheen. En in een warme vochtige omgeving, kan de schimmel zich nog meer uitbreiden. Wie zijn kelder bij warm weer ventileert, verhoogt het risico op vorming van schimmel. In de zomer vinden schimmelsporen de ideale omstandigheden om zich uit te breiden. Het is warm en het is vochtig, en dat niet alleen op vochtige dagen. Warme lucht kan immers meer vocht bevatten dan koude lucht. Daarom is bij het luchten in de zomer voorzichtigheid geboden, vooral bij koele ruimten als kelders.

Hoe je een kelder in de zomer op de juiste wijze kan luchten

Als het in de kelder muf ruikt, lijken warme dagen ideaal om te luchten. Maar wat goed bedoeld is, maakt het probleem in de regel alleen maar erger. De warme, vochtige buitenlucht condenseert op de koele kelderwanden en op die manier vormt zich extra vocht in de kelderruimte. Daarom wordt geadviseerd om koele ruimten als kelders alleen dan te ventileren als de buitentemperatuur minstens vijf graden onder de keldertemperatuur ligt.

Test met een fles wanneer je kan ventileren

Bovendien moet de lucht buiten droger zijn dan in de kelder. Om dat te testen kan je een in de kelder opgeslagen fles eerst aan de buitenlucht blootstellen. Als de fles beslaat, is het niet aan te raden om de kelder te ventileren.

Open in de zomer ramen en tochtgaten bij voorkeur 's nachts

In het algemeen is het beter om in de zomer, ramen, deuren en tochtopeningen alleen in de koelere avonden,' s nachts of 's morgens te openen. En om schimmelgroei te voorkomen, is het ook wenselijk om de was buiten te drogen. Positief neveneffect: het wasgoed ruikt meestal veel frisser. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat men na het douchen ervoor zou moeten zorgen dat de vochtige lucht wordt afgezogen en geen kans krijgt om in andere vertrekken te geraken.

Schimmelvorming is niet zonder risico

Schimmelsporen in de woning zijn gevaarlijk. Ze veroorzaken niet alleen aandoeningen aan de luchtwegen zoals hoesten of astma, maar ook irritatie van de huid en griepachtige symptomen. Zelfs duizeligheid en geheugen- of spraakstoornissen kunnen door schimmelsporen worden veroorzaakt. En het gevaar komt daarbij niet alleen van zichtbare schimmelplekken op de muur. Onzichtbare schimmelsporen vliegen als fijne stofdeeltjes door de lucht en worden ingeademd. Daarom is het bij het verwijderen van schimmel belangrijk om een mondkapje, handschoenen en een veiligheidsbril te dragen.

Oorzaken van schimmel in een woning

Schimmel in huis kan verschillende oorzaken hebben: van verkeerd luchten tot constructiefouten bij de bouw. Zijn constructiefouten zoals koudebruggen, beschadigde isolatie of lekkende leidingen schuld aan vocht in de woning, dan moet er doorgaans een gespecialiseerd bedrijf aan te pas komen om dat op te lossen.

Gun vocht in nieuwbouw de tijd om te verdampen

Een aanzienlijk deel van schimmelschade is verborgen. Oorzaken kunnen oude waterschades of hardnekkig bouwvocht zijn, die vooral in nieuwe woningen een probleem vormen. Want in de bouw worden onder andere voor beton en stucwerk aanzienlijke hoeveelheden water gebruikt en dat vocht moet gedurende meerdere maanden uit de muren verdampen. Gunt men dat proces onvoldoende tijd, dan kan zich schimmel vormen. De oorzaak kan ook gelegen zijn in bouwmaterialen die reeds door de schimmel geïnfecteerd zijn als ze gebruikt worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay

Reageer op het artikel "Schimmelvorming: bij warm weer geen koele ruimten luchten"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 25-07-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Vochtbestrijding
Schrijf mee!