InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Filosofie van het wonen

Filosofie van het wonen

Filosofie van het wonen In onze streken hebben allemaal een dak nodig boven ons hoofd. Anders hebben we het koud en worden we nat. Een woning is natuurlijk meer dan dat alleen. Maar hoever willen we hierin gaan?

Het functionele element in de woning

Een huis is een machine om in te wonen, zegt de wereldberoemde architect le Corbusier.

Het woord wonen, kan natuurlijk op veel manieren worden geïnterpreteerd. Hoe dan ook, bij het aanschaffen van een woning, door te kopen, te huren of te bouwen, zijn er een aantal basisfuncties die onontbeerlijk zijn:
  • Bescherming van gezin en bezit tegen koude
  • Bescherming van gezin en bezit tegen neerslag, enz.

Het culturele element in de woning

In onze cultuur komt daar nog bij:
  • Bescherming tegen diefstal van onze bezittingen
  • Bescherming van privacy, enz.

Een ander cultureel element is dat onze woning ons visitekaartje is naar anderen toe. We worden beoordeeld volgens onze woonst.

Het hedonische element in de woning

Een woning kan naast al het voorgaande, ook voor heel wat genot zorgen:
  • Mooi meubilair
  • Ramen die veel licht binnenlaten en tegelijk een mooi uitzicht bieden
  • Elektrische apparaten
  • Modern ingerichte keuken
  • Modern ingerichte badkamer
  • Een grote tuin, enz.

Het slechte voorbeeld

De film en de tijdschriften willen ons laten geloven dat ons geluk kan worden gemeten aan het aantal kubieke meter van ons huis en in het aantal gesofisticeerde snufjes die we bezitten. Maar is dit eigenlijk wel zo?

Verlanglijstje

Wie gaat bouwen, of een huis aanschaffen, maakt vaak een verlanglijstje. Daarin staan al de ruimten en zaken die zeker in de woning moeten aanwezig zijn om ons van een duurzaam geluk te verzekeren.

De keerzijde van de medaille

Elk item van dit lijstje zal zijn prijskaartje hebben en voor we het weten, zitten we ver boven ons budget.
Elke kubieke meter van een kamer zal in de winter moeten worden verwarmd.
Elke ruimte moet regelmatig worden schoongemaakt.
Elke vierkante meter planten moet worden gewied.
Elke vierkante meter grasveld moet gemaaid worden, enz.

Een gezonde oefening

We maken ons verlanglijstje zo uitgebreid mogelijk, maar dan gaan we het kritisch evalueren: ieder item wordt onder de loep genomen. Zou het ontbreken ervan ons werkelijk minder gelukkig maken. Of weegt het hebben ervan wel af tegenover de last die daaruit voortvloeit.

Na elke post zetten we 1 of meer plustekens, naarmate het bezitten ervan ons geluk een beetje of heel erg vergroot. Uiteindelijk gaan we schrappen.

Schrappen we niet voldoende, dan zal ons budget ons wel verplichten een tweede schapronde te houden!

We kunnen niet leven boven onze mogelijkheden.
Genot mag geen slavernij worden.
Gerelateerde artikelen
Kopen of huren: Wat is goedkoper met mijn inkomen?Veel mensen gaan er vanuit dat een huis kopen niet voor ze is weggelegd met hun inkomen. Maar wist dat je dat voor mense…
Hoe werkt het puntensysteem bij een huurwoning?Hoe werkt het puntensysteem bij een huurwoning?Wil je een huis huren? Wanneer je je inschrijft bij de woningstichting van jouw gemeente, is de kans groot dat je te mak…
Een woning huren, kopen of bouwen? Wat is het beste?Je kan er tegenwoordig niet naast kijken bouwen, huren of een huis kopen wordt enorm duur. Hoe kunnen de mensen dit blij…

Reageer op het artikel "Filosofie van het wonen"

Infoteur: Salilus
Gepubliceerd: 31-01-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!