InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Een woning huren, kopen of bouwen? Wat is het beste?

Een woning huren, kopen of bouwen? Wat is het beste?

Je kan er tegenwoordig niet naast kijken bouwen, huren of een huis kopen wordt enorm duur. Hoe kunnen de mensen dit blijven betalen is de vaak gestelde vraag, hierbij volgt een vergelijking van huren, kopen en bouwen om te zien wanneer je wat het beste doet.

Een woning huren

Een woning huren kan een goede oplossing zijn in steden waar het kopen van een woning veel te duur is. Een koppel dat 3000 euro verdient kan 1/3e van zijn inkomsten besteden aan hun woning. Dit komt erop neer dat men slechts een bedrag van 1000 euro kan gaan besteden. Voor die prijs heb je, om te kopen, vrijwel uitsluitend toegang tot de verkoopsmarkt van de kleinere appartementen. Een woning huren daarentegen kan men met dit bedrag wel. Buiten de betere wijken van de grote steden lijkt het gezien de lagere prijzen beter een woning te kopen dan er een te huren. Bovendien vind je er met wat geluk een woning voor een zeer betaalbare prijs. Nog een weetje: een maandelijkse huur van 750 euro zal door indexaanpassingen meer dan verdubbeld zijn na 20 jaar.

Een woning kopen

Een degelijke eengezinswoning van ongeveer 150.000 euro is nog wel te vinden als men van de steden weg blijft. Als men met een vaste rentevoet van 4,55% op 20 jaar gaat lenen bedraagt de maandelijkse aflossing 945 euro. Dit kunnen gezinnen met een inkomen van 3000 euro zich gerust veroorloven. Voor een huis in de stad betaald men al makkelijk 250.000 euro, als men eveneens op 20 jaar gaat lenen aan een vaste rentevoet van 4.55% komt dit neer op een maandelijkse afbetaling van 1575 euro. Om zo’n lening te verkrijgen bij een bank zal je al moeten beschikken over een gezamenlijk nettoloon van 4500 euro per maand. Sommige mensen verkiezen ook om hun lening te verlengen en langer gaan af te betalen. Voor een lening van 150.000 euro met een vaste rentevoet van 4.55% over 40 jaar moet men op een maandelijkse afbetaling van 760 euro rekenen. Echter veel banken weigeren om meer te lenen dan 80% van het bedrag nodig voor een hypothecaire lening. Voor een aankoop van 200.000 euro moet de gespaarde som dus minstens 23.000 euro bedragen. Kleinere banken stellen zich hier echter soepeler op. De kosten voor aankoop, lening en het ‘dossier’ vertegenwoordigen tussen de 10.5% en de 14% van het totale bedrag. De aankoop van een woning wordt ook aangemoedigd door de overheid door fiscale voordelen die wel kunnen tellen.

Een woning bouwen

Een woning bouwen is door de hoge prijzen van de bouwgronden doorgaans de duurste oplossing. Je kan een kleine berekening doen omdat het bouwen van een woning geschat wordt op een 1000 euro per m² bewoonbare oppervlakte. Voor een appartement moet je echter rekenen op een 2500 euro per m² bewoonbare oppervlakte. Een vaak voorkomend probleem bij een nieuwbouw is het overschrijden van het budget, met alle gevolgen. Echter premies en fiscale voordelen maken de financiële kant iets draaglijker.
© 2008 - 2019 Edwaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een woning huren, kopen of bouwen? Wat is het beste?"

Infoteur: Edwaar
Gepubliceerd: 04-08-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!