InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Verhuizen: zeg de huur op tijd op

Verhuizen: zeg de huur op tijd op

Verhuizen: zeg de huur op tijd op Wanneer je gaat verhuizen, wil je voorkomen dat je dubbele lasten hebt. Een verhuizing is namelijk al duur genoeg. Zorg er daarom voor dat je de huur ruim op tijd afzegt. Waar moet je dan zoal rekening mee houden? Hoe kun je de huur op tijd afzeggen en waarom is het zo belangrijk dat je dit tijdig doet?

Waarom op tijd de huur opzeggen?

Als je de huur niet op tijd opzegt, dan is de kans groot dat je te maken krijgt met dubbele lasten. Dit houdt in dat je niet alleen voor je nieuwe huis, maar ook je oude huis moet gebruiken. Dat is natuurlijk doodzonde wanneer je helemaal niet meer in je oude woning woont. Je wilt natuurlijk dit soort kosten zien te voorkomen. Een verhuizing is namelijk altijd duurder dan je denkt, omdat er altijd meer gekocht of gerepareerd moet worden dan je had ingepland.

Wanneer opzeggen?

Wanneer moet je de huur opzeggen? Dit kan verschillend zijn per woonstichting of verhuurder, maar meestal geldt een maand opzegtermijn. Het is uiteraard ook mogelijk om nog eerder je huur op te zeggen, bijvoorbeeld twee maanden van tevoren. Geef dan wel duidelijk aan om welke datum het gaat, zodat je niet een maand te vroeg je huis uit moet.

Lees het contract goed

Het is belangrijk om het huurcontract goed te lezen om te weten wat de eisen zijn over het opzeggen van de huur. Dit kan namelijk echt enorm verschillen per huurder of woonstichting. De opzegtermijn kan bijvoorbeeld ook drie maanden zijn. Ook is het mogelijk dat je bijvoorbeeld voor een bepaalde dag van de maand de huur moet opzeggen. Lees dit dus goed voordat je je huur opzegt. Je wilt niet voor vervelende verrassingen komen te staan.

Voorwaarden oude woning

Belangrijk is ook om heel goed te checken wat voor een voorwaarden er gelden in je oude woning. Hoe moet je het oude huis achterlaten? Mag de vloer blijven, of moet je deze verwijderen? Zijn er bepaalde zaken die in de oude staat teruggebracht moeten worden? Zorg dat dit allemaal goed in orde is, anders krijg je wellicht een waarschuwing of boete. In sommige gevallen moet je ook de huur langer aanhouden om de woning alsnog langer aan te houden.

Wees goed voorbereid

Op tijd de huur opzeggen is belangrijk, maar je wilt ook niet dat je de woning te vroeg al moet opgeven. Houd er daarom rekening mee dat er altijd iets kan gebeuren waardoor je verhuizing wordt uitgesteld. Wat als er bijvoorbeeld asbest is gevonden in de nieuwe woning, waardoor je later het huis in kan? Of wat als bepaalde klussen veel meer tijd in beslag nemen dan je eerst had verwacht? Wees dus goed voorbereid, ook op eventuele tegenslagen.

Huur gewoon niet meer betalen?

Er zijn mensen die besluiten het contract niet te volgen, maar gewoonweg te stoppen met betalen van de huur als ze de huur opzeggen. Dit is echter een gevaarlijke beslissing om te nemen. Het is namelijk goed mogelijk dat je alsnog wordt verplicht om de huur te betalen en extra boetes krijgt. Er kan zelfs een deurwaarde of rechtszaak aan te pas komen. Dit kun je dus beter voorkomen, want het kost je uiteindelijk veel meer geld dan wanneer je de huur daadwerkelijk had betaald.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verhuizen: zeg de huur op tijd op"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!