InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Opzeggen huurovereenkomst

Opzeggen huurovereenkomst

Een huurovereenkomst kan niet “zomaar” worden opgezegd. De huurder en verhuurder moeten een opzeggingstermijn in acht nemen. Bovendien is er een geldige opzeggingsgrond vereist.

Huurbescherming

Bij het huren van woonruimte heeft de huurder huurbescherming. De verhuurder kan niet zomaar de huur opzeggen. Hij heeft toestemming nodig van de kantonrechter als de huurder het niet eens is met de opzegging.

Opzeggingsgronden huur

De kantonrechter mag de verhuurder alleen toestemming geven voor het opzeggen van de huur als de verhuurder één van de vijf opzeggingsgronden als reden heeft. De vijf opzeggingsgronden voor het beëindigen van een huurovereenkomst zijn de volgende:

Huurder gedraagt zich niet als een goed huurder

De huurder betaalt de huur niet op tijd of gebruikt de gehuurde ruimte anders dan is afgesproken.

De huur is tijdelijk en de verhuurder gaat de woonruimte zelf weer gebruiken

Ook als er sprake is van tijdelijke huur, moet de verhuurder de huur opzeggen. Als de huurder bezwaar maakt, is er toestemming nodig van de kantonrechter. Als het huurcontract een zogenaamd “ontruimingsbeding” bevat, zal hij toestemming geven. Bovendien moet de verhuurder aannemelijk maken dat hij na afloop van het huurcontract zelf in de woning gaat wonen. Deze opzeggingsreden geldt voor gevallen waarin de verhuurder bijvoorbeeld voor een jaar na het buitenland gaat. Als hij na een jaar weer in zijn huis wil wonen, heeft hij de toestemming van de kantonrechter nodig om de huur op te zeggen.

De verhuurder heeft het huis dringend zelf nodig

Als de verhuurder het huis dringend zelf nodig heeft omdat hij er zelf in gaat wonen, vindt er een belangenafweging plaats tussen enerzijds de belangen van de huurder en anderzijds de belangen van de verhuurder. De kantonrechter kan de verhuurder verplichten om een vergoeding aan de huurder te betalen.

De huurder stemt niet in met een "redelijk" nieuw huurcontract

Het kan voorkomen dat de verhuurder een nieuw huurcontract moet aanbieden aan de huurder, bijvoorbeeld omdat de wetgeving gewijzigd is. Als de inhoud redelijk is en als de huurder desondanks niet instemt met de wijziging, is dit een opzeggingsgrond voor het beëindigen van de huur.

Aanpassen van woonruimte aan bestemmingsplan

Als de verhuurder de huur wil opzeggen omdat de woonruimte een andere bestemming heeft, krijgt hij toestemming van de kantonrechter.

Kamerhuur opzeggen

De bovenstaande opzeggingsgronden voor de huurovereenkomst gelden alleen voor zelfstandige woonruimtes. Een kamer in het huis van een verhuurder is een onzelfstandige woonruimte. Ook als de huurder de badkamer met andere huurders of met de verhuurder moet delen, is er sprake van een onzelfstandige woonruimte.

De eerste negen maanden is er geen huurbescherming. Een verhuurder kan – met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn – de huur opzeggen en heeft geen toestemming nodig van de kantonrechter. Nadat er negen maanden verstreken zijn, heeft hij wel een opzeggingsgrond nodig en loopt de procedure via de kantonrechter. Er is dan een geldige zesde opzeggingsgrond, namelijk een belangenafweging tussen huurder en verhuurder. Als de verhuurder zeer zware belangen heeft bij het opzeggen,kan hij toestemming krijgen. Bijvoorbeeld wanneer de verhouding tussen huurder en verhuurder ernstig verstoord is.

Opzeggingstermijn huurovereenkomst

Wat is de opzeggingstermijn van een huurovereenkomst?
  • Huurder: Voor de huurder is de opzeggingtermijn van de huurovereenkomst een betaaltermijn. Dus als de huurder maandelijks zijn huur betaalt, is de opzeggingstermijn ook een maand. Er geldt een minimum van een maand en een maximum van drie maanden.
  • Verhuurder: De verhuurder moet de huur minimaal drie maanden en maximaal zes maanden van tevoren opzeggen.
Gerelateerde artikelen
Huurcontract bedrijfsruimte opzeggenAls je bedrijfsruimte huurt, gelden er een aantal afwijkende bepalingen. Hoe kun je de huur van bedrijfsruimte opzeggen?…
Huur van bedrijfsruimteAan de huur van een bedrijfsruimte zijn regels gebonden. Zo moet een bedrijfsruimte voor minimaal 5 jaar worden gehuurd…
Opzeggen huurcontract bepaalde tijdOpzeggen huurcontract bepaalde tijdOver een huurcontract van bepaalde duur voor woonruimte bestaan nogal wat vragen en met name over de wederzijdse gang va…
Veel gebruikte termen bij het huren van een huisVeel gebruikte termen bij het huren van een huisBij het huren van een huis komt u termen tegen waarvan u de betekenis moet weten. In dit artikel treft u toelichting aan…
Huurbescherming kamerhuur & huurbescherming onderhuurHuurbescherming is bedoeld om huurders te beschermen tegen de mogelijkheid van het opzeggen van het huurcontract. Zo moe…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid Basisboek recht - L. Janssen

Reageer op het artikel "Opzeggen huurovereenkomst"

Reactie

Schiffer, 24-05-2016 17:43 #1
Ik heb een vraag, ik heb een woning verhuurd, de huurders wonen al 40 jaar in deze woning, nu heb ik de woning zelf nodig als opslag voor mijn zaak.
Kan ik deze mensen de huur beëindigen? Of hebben ze rechten gekregen?
En moet ik dan nieuwe woonruimte voor hen zoeken? In dezelfde huurprijs, de huur is namelijk heel erg laag.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 24-01-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!