InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > We gaan weer cocoonen

We gaan weer cocoonen

We gaan weer cocoonen We gaan de herfst in en dat wil zeggen dat we het binnen lekker gezellig gaan maken. De herfstkleuren komen weer tevoorschijn, de geurkaarsen worden ingeslagen en we zeggen het buitenleven even gedag. Hooguit degene die een overdekt terras hebben en met een buitenverwarming aan, kunnen ook buiten cocoonen. Toch trekken we ons maar wat graag terug achter de mooie zware dichte gordijnen en leven het leven grotendeels binnen, tot het moment dat de lente zich komt aankondigen.

Wat is cocoonen eigenlijk?

We verstaan onder cocoonen dat we ons terugtrekken binnen de veilig muren van ons huis. De kachel aan, want buiten is het koud en met de warme, prettig aanvoelende stoffen en materialen om ons heen, voelt dat lekker warm en veilig. Tel daar de hele entourage bij op en je komt aan een prettig ontspanningsmoment toe.

Hoe cocoonen wij?

Natuurlijk doet iedereen dat op een eigen manier, maar in grote lijnen komt het neer op de ideale binnensfeer creëren om thuis te ontspannen. Omdat we in de zomer meer buiten leven, is het cocoonen echt iets wat vanaf het najaar steeds nadrukkelijker wordt en pas tegen het eind van de winter of als de eerste lente zonnestralen hun intrede doen, is afgelopen.
De kleuren veranderen, want de zomer brengt heldere, frisse kleuren met zich mee en de herfst heeft meer associatie met de warme tinten. Denk aan de volgende kleuren:
  • diepe kleuren rood (ondermeer bordeaux)
  • warm paars
  • bruintinten (van midden beige tot bijna zwart)
  • wolwit
  • grijs/bruintinten
  • warm okergeel en –groen met allerlei varianten

Op naar de winkels

Behalve dat de zomerspullen weer naar de zolder kunnen en de winterspullen er wellicht vandaan gehaald worden, kan je natuurlijk ook gaan winkelen en nieuwe spullen voor het najaar kopen. De winkels gaan vaak aan het eind van de zomer al om als het gaat om de herfst- en winterspullen. Pas als het weer ook in de richting van de herfst gaat en de bomen hun bladeren laten vallen, gaan we aan de slag. Dan voelt het pas echt als najaar.
Er is veel en ieder seizoen komt er weer wat bij, maar waar kan je zoal aan denken:

Bron: Stevepb, PixabayBron: Stevepb, Pixabay
  • kussens (voor in de bank, de stoel, op het bed of zelfs voor de kachel op de grond)
  • kleden (gedrapeerd over het bed, de stoel of de bank)
  • (geur)kaarsen en kaarsenstandaard
  • lampen
  • theepotten en –koppen
  • presenteerbladen
  • waxinelichthouders
  • bijzettafeltjes

Materialen moeten natuurlijk wel passen bij je interieur, maar de natuurlijke materialen doen het over het algemeen goed tijdens de koude maanden. Denk aan:
  • hout
  • linnen
  • wol
  • dikkere katoen
  • leer
  • … en als het kan open vuur in de vorm van de open haard of gaskachel

Tot slot

Kortom, omring je met de materialen die je het “warme-binnen-gevoel” geven en je graag naar huis laten gaan, zeker als de herfst of winter echt toegeslagen heeft. Als je al gaat winkelen, vergeet dan vooral ook niet de kleine winkeltjes én de winkels met tweedehands spullen. Misschien een betere prijs, maar altijd doorleeft.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "We gaan weer cocoonen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!