InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Uw Franse huis warm stoken

Uw Franse huis warm stoken

Uw Franse huis warm stoken U komt midden in de winter aan bij uw huis in Frankrijk. Het is koud binnen. Snel de kachel aan. Maar muren van 80 cm dik heb je niet zo gauw warm gestookt. Hoe houdt u uw huis het beste warm? En wat zijn de voor- en nadelen van centrale verwarming in een vakantiehuis?

Houtkachel

Heeft u een klein huis, dan kunt u de ruimte vaak heel goed verwarmen met één goede houtkachel. Omdat de warmte opstijgt, worden (als u een dun plafond heeft) de bovenliggende slaapkamers gratis meeverwarmd. Een heel goed merk is Godin. Voorzethaarden van Godin beginnen bij circa 600 euro. Een inserthaard koopt u al voor rond de 300 euro.

Elektrisch verwarmen

Is een houtkachel niet voldoende op het huis warm te stoken, dan kunt u bijverwarmen met kleine eletrische kachels of radiatoren. Deze zijn ook handig voor de koudere dagen in het voorjaar of de zomer. U hoeft dan niet voor ieder wissewasje de houtkachel aan te steken. Met één druk op de knop heeft u warmte. De meeste kacheltjes hebben een thermostaat, zodat de warmte regelbaar is. Zorg er wel voor dat de elektriciteitskabels in uw huis zo'n kacheltje kunnen trekken.

Centrale verwarming

Centrale verwarming is mooi als u een groot en moeilijk warm te stoken huis heeft. Het is wel een dure manier van stoken. De meeste CV-installaties in Frankrijk lopen op olie of butaangas. Dit kan betekenen dat u in hartje winter in enkele maanden tijd misschien wel voor 800 euro verstookt. En met de stijgende olieprijzen kunnen die kosten alleen maar oplopen. Hou er ook rekening mee dat de leidingen tijdens uw afwezigheid in de winter kunnen bevriezen. Bij een erkende installateur kunt u het CV-systeem laten vullen met antivries. Dit is echter vrij prijzig. U kunt de CV ook op een laag pitje laten branden. Daarmee loopt u wel het risico dat er een keer een stroomstoring is en het alsnog fout gaat. Bovendien verstookt u daarbij ook olie of gas terwijl u er niet bent. Voordeel is natuurlijk wel dat het huis niet al te koud is wanneer u aankomt.

Tot slot

Wilt u in Frankrijk hout bestellen, doe dit dan in de zomer. Zo bent u er op tijd bij. De meeste houthandelaren leveren geen hout in kleine hoeveelheden. Tien kuub is vaak het minimum voor het bezorgen van hout. Een lading geklieft en in blokken van 50 cm gezaagde blokken kost in Bourgondië (in 2007) ongeveer 60 euro per kuub.

Lees verder

© 2007 - 2019 Kooitje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Uw Franse huis warm stoken"

Reactie

F. A. M. Spruyt, 04-08-2008 13:36 #1
Ik zou graag info willen over een instalatie met een op houtgestookte moederhaard voor een klein huis in frankrijk. b.v.d. L. spruyt-langhout

Infoteur: Kooitje
Gepubliceerd: 22-11-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Huis in Frankrijk
Reacties: 1
Schrijf mee!