InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Vaste planten met geurende bladeren

Vaste planten met geurende bladeren

Vaste planten met geurende bladeren Een lekker geurende plant in de tuin voegt veel toe aan de beleving van de tuin. Vaak komt de geur van de bloemen die de plant draagt, maar er zijn ook genoeg planten waarvan de bladeren heerlijke geuren kunnen verspreiden. Bij sommige planten ruik je de geur pas als het blad gekneusd wordt. Hieronder vind je een kleine selectie van tuinplanten die een lekkere geur kunnen verspreiden.

Vaste planten met geurend blad

AgastacheAgastache

Agastache of Dropplant

Deze winterharde vaste plant heeft blad wat een lekkere drop/anijsgeur afgeeft zodra je het blad kneust of over het blad van de plant heen wrijft. Agastache staat graag in de volle zon en is een plant die zichzelf uitzaait in de tuin. De plant bloeit langdurig in de zomer met witte of paarse aren. De plant staat leuk in de border en wordt, afhankelijk van de soort, 0,5 tot 1,5 m hoog.

Melissa officinalis of Citroenmelisse

Zoals de naam al aangeeft verspreidt deze plant bij het kneuzen van het blad een citroengeur. De plant staat graag in de volle zon of in halfschaduw en wordt ongeveer 1 m hoog en 60 cm breed. In de zomer bloeit de plant met zachtgele aren, die naar wit verkleuren. De plant is winterhard.

Nepeta faasseniiNepeta faassenii

Nepeta faassenii of Kattenkruid

Het blad van Nepeta faassenii geeft een geur af die niet alleen lekker is voor mensen, maar ook voor katten, vandaar ook de naam Kattenkruid. Katten houden ervan om middenin de plant te gaan liggen. Heb je hier last van dan kun je eventueel enkele satéprikkers tussen de takjes zetten. Deze vaste plant heeft mooi grijsgroen blad. Het is een eenvoudig te houden plant die zeer langdurig bloeit in kleuren als wit, paars, lila of blauw, afhankelijk van de soort. Behalve katten maak je ook vlinders en bijen blij met deze plant. Ze komen op de bloemen af, die van het voorjaar tot in het najaar aan de plant kunnen zitten.

Salvia officinalis ‘Icterina’ of Salie

Deze vaste plant, die ongeveer 30 cm hoog en breed wordt, heeft bontgekleurd blad in de kleuren geel en groen, wat lekker geurt. De plant is wintergroen en het blad is behaard. Salie staat graag in de volle zon en is winterhard.

Clerodendrum bungeïClerodendrum bungeï

Clerodendrum bungeï of Pindakaasstruik

Bij het kneuzen van het hartvormige blad van Clerodendrum bungeï komt een pindakaasgeur vrij. Deze vaste plant staat het liefst op een beschutte plek in zon of halfschaduw en wordt ruim een meter hoog. Vanaf augustus tot oktober komen er mooie trosvormige roze bloemen in de plant. De plant is matig winterhard en is niet wintergroen.

Helichrysum italium of Strobloem

Deze vaste plant met zilvergrijs blad is wintergroen en matig winterhard. Het viltige zilvergrijze blad is smal en geeft geur af. De plant wordt ongeveer 60 cm hoog en 90 cm breed en staat graag op een plek in de volle zon.

Callistemon citrinusCallistemon citrinus

Callistemon citrinus of Lampenpoetser

Deze kuipplant is groenblijvend en bloeit in de zomer langdurig met rozerode pluimen. De plant is niet winterhard en moet ’s winters op een koele plaats binnen overwinteren. De plant staat graag in de zon. Het grijsgroene blad geeft een citroengeur af als het blad gekneusd wordt.

Malva moschata of Kaasjeskruid

Het blad van deze vaste plant (zie afbeelding bovenaan artikel) geeft een muskusgeur af als het blad gekneusd wordt. De plant wordt dan ook wel Muskuskaasjeskruid genoemd. Deze winterharde plant, die ongeveer 60 cm hoog wordt, is winterhard en bladverliezend. De plant staat graag op een zonnige plek en bloeit langdurig in de zomer met witte of roze bloemen. De bloemen zijn aantrekkelijk voor vlinders en bijen en doen het goed als snijbloem. Deze plant zaait zichzelf uit in de tuin.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • www.plantnu.nl
  • Boek: Welke vaste plant waar?

Reageer op het artikel "Vaste planten met geurende bladeren"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 15-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!