InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Lang bloeiende vaste planten

Lang bloeiende vaste planten

Planten die lang in bloei blijven staan, of na een eerste bloei later nog een keer gaan bloeien, zijn bij veel mensen erg gewild. Ze geven soms wel maanden lang kleur aan de border. Vanwege de grote prestatie die deze planten moeten leveren is het vaak wel noodzakelijk om te zorgen voor voldoende mest en water.

Lang bloeiende vaste planten

Agastache of Dropplant

Een vaste plant die in het voorjaar weer opkomt en al snel een meter hoog is. Er zijn verschillende soorten met bloemen in de kleuren wit, paars en blauw. De plant bloeit van juli t/m september. Agastache is een plant die veel insecten trekt. De blaadjes van de plant zijn lichtgroen van kleur en zijn behaard. Het is een plant voor een plek in de volle zon en een vochtige grond, waaruit het water wel goed wegloopt. De plant is redelijk winterhard.

Oenothera macrocarpa of Teunisbloem

Deze vaste plant (foto zie boven) wordt maar 15 cm hoog en 50 cm breed. De stengels kruipen over de grond. De plant bloeit zeer langdurig vanaf de lente tot in de herfst met veel goudgele bloemen. Het blad is lancetvormig en heeft veel weg van het blad van een wilg. De plant houdt van een plek in de volle zon en is goed winterhard.

Ceanothus concha

Deze vaste plant is groenblijvend in de winter en bloeit langdurig met mooie blauwe bloemen in trosjes. Het blad is donkergroen en glanzend. De struik staat graag in de zon op een beschutte plek in grond die water doorlaat. De plant is matig winterhard, bij temperaturen onder de -10 graden Celsius moet de plant beschermd worden tegen vorst. Ceanothus kan meer dan twee meter hoog worden, je kunt snoeien om de hoogte te beperken.

Alcea ficifolia of Stokroos

Deze plant is eigenlijk tweejarig, maar kan bij op tijd terugsnoeien na de bloei en bij het geven van voldoende voeding langer leven. Bovendien is het een plant die zichzelf uitzaait in de tuin. Alcea ficifolia staat graag op een beschutte, zonnige open plek in de tuin in humusrijke goede tuingrond die goed waterdoorlatend is. De plant kan 1.74 m hoog worden en kan dus wel wat steun gebruiken als hij niet helemaal beschut staat. De plant bloeit langdurig in allerlei kleuren van juni t/m oktober. Houd bij het planten een aantal aan van 7 per vierkante meter.

Salvia microphylla of Salie

Deze vaste plant wordt 1,25 m hoog en breed en is wintergroen. Het blad is lichtgroen van kleur en is behaard. Het blad geeft geur af als het gekneusd wordt. Salvia bloeit met rode bloemen van de zomer tot in de herfst. De plant kan in de volle zon en halfschaduw staan en is matig winterhard.

Nepeta faassenii of Kattenkruid

Een zeer langdurig bloeiende plant, zeker als je hem na de eerste bloei tot net boven de grond terugsnoeit. De plant gaat dan voor een tweede keer bloeien. Al met al kunnen er van begin zomer tot in het najaar bloemen aan de vaste plant zitten. Nepeta is er in verschillende soorten met bloemen in de kleuren wit, lila, paars en blauw. De plant trekt vlinders en bijen en wordt ongeveer 50 cm hoog en breed. Nepeta houdt van een zonnige plek en stelt weinig eisen aan de grond.

Geranium riversleaianum ‘Russell Prichard’

Deze Geraniumsoort is een goede bodembedekker, die ongeveer 30 cm hoog wordt en uiteindelijk 1 m breed kan worden. De plant bloeit in de zomer met lila/rode bloemen. Het blad is grijs/groen van kleur en is gelobd en getand. Deze Geraniumsoort is goed winterhard en staat graag op een plek in de volle zon of in halfschaduw.

Bemesten van vaste planten is belangrijk. Vooral soorten die vanaf de lente weer helemaal moeten beginnen met groeien en langdurig bloeien kunnen wel flink wat voeding gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.plantnu.nl
  • Boek: welke plant waar?

Reageer op het artikel "Lang bloeiende vaste planten"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 16-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!