InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Verticuteermachine: kopen of huren?

Verticuteermachine: kopen of huren?

Verticuteermachine: kopen of huren? Een verticuteermachine is eigenlijk onmisbaar voor iedere tuineigenaar die in het bezit is van een gazon. Maar moet u een machine kopen of huren? Als u elk tuinseizoen wilt genieten van een mooie grasmat, dan moet het gazon elk voorjaar geverticuteerd worden. Al het mos moet uit uw gazon verwijderd worden. Dan kunnen licht, lucht, voedingsstoffen en water het gras en de wortels weer bereiken. Bent u in het bezit van een gazon met een groot oppervlak dan is dit een hele klus. Een goede machine is dan eigenlijk onmisbaar. Er zijn verschillende manieren om te verticuteren en dus ook verschillende soorten machines. En gaat u deze nu kopen of huren?

Wat is een verticuteermachine?

De hoofdfunctie van een verticuteermachine is het verwijderen van mos uit een gazon. D.m.v. een groot wiel met scherpe tanden of messen wordt de grasmat grondig schoongemaakt en ontdaan van de enorme vilt laag van mos die vaak in de grasmat aanwezig is. Naast het verwijderen van mos wordt door de ronddraaiende tanden ook de grasmat en de grond open gemaakt. Er ontstaan "gaten" in de vaak dichte grasmat en aangedrukte grond. Door deze gaten kan er weer licht, lucht en water doordringen in de aarde. En dit zijn alle drie onmisbare factoren voor een mooi en gezond gazon. Als de verticuteerbeurt achter de rug is, dan is uw gras meer bruin dan groen. Maar geen nood. Binnen de kortste keren, uiteraard mede afhankelijk van de groeiomstandigheden, kunt u weer genieten van een prachtige groene grasmat.

Soorten verticuteermachines

Verticuteerhark

Een verticuteerhark is natuurlijk niet echt een machine, maar wel handig voor iemand die in het bezit is van een vrij klein gazon. Het verwijderen van mos met behulp van een verticuteerhark is een zware en inspannende tuin klus. Verticuteerharken zijn al te koop vanaf 10. Gardena heeft een ruime keuze aan verticuteerharken, meestal met een werkbreedte van 35cm. Deze harken vormen vaak een onderdeel van het bekende combisysteem van Gardena.

Elektrische verticuteermachine

Een elektrische verticuteermachine wordt aangedreven door een elektromotor. Deze neemt dan ook het werk van u over. Elektrische verticuteermachines lijken uiterlijk en in het gebruik veel op een elektrische grasmachine. Maar in plaats van het gras te maaien gaat de verticuteerder de grond te lijf. Elektrische verticuteermachines zijn er in verschillende prijsklassen. De prijs is mede afhankelijk van het aantal assen waarover de machine beschikt. Een 1-assige verticuteermachine is voldoende voor kleine tot middelgrote gazons. Hebt u een groot gazon, dan is een 2-assige verticuteerder aan te raden. Vanaf ongeveer 150 kunt u al een elektrische verticuteermachine aanschaffen.

Verticuteermachine op benzine

Door benzine aangedreven verticuteermachines worden over het algemeen alleen door professionele tuinders gebruikt. De prijs ligt aanzienlijk hoger (vanaf 250). Voor een apparaat dat in de meeste gevallen maar één keer per jaar gebruikt wordt is dat best veel geld.

Verticuteermachine kopen of huren?

Verticuteermachine kopen

Bovenstaand is per soort verticuteermachine al aangegeven wat globaal de kosten zijn. U kunt voor u zelf beslissen wat het u waard is en of u plaats heeft om een extra apparaat op te bergen. Overigens zijn er inmiddels machines in de handel, waarbij de grasmaaier ook beschikt over een verticuteer-functie. Maar hier hangt nog wel een behoorlijk prijskaartje aan!

Verticuteermachine huren

Veel bouwmarkten en verhuurbedrijven bieden de mogelijkheid om een verticuteermachine te huren. U kunt huren per dag (vanaf 20) of per week (vanaf 50). Een nadeel van huren kan zijn, dat het verticuteren meer gepland moet worden. Hebt u het apparaat al zelf in de schuur staan, dan kunt u gelijk aan de slag als u tijd en zin hebt en het weer het toelaat. Huren kan wel weer handig zijn om een apparaat eens uit te proberen.

Waarom je gazon verticuteren?

Mos verwijderen uit het gazon

In elke grasmat komt mos voor. De hoeveelheid mos is afhankelijk van de mate van onderhoud en de ligging van het gazon. Als er teveel mos tussen het gras komt, dan wordt het gras op den duur verdrukt. Het krijgt bijna letterlijk niet meer de ruimte om te groeien. Zeker in het voorjaar, na een lange en vaak natte herfst/winter, is er veel mos in het gazon aanwezig. Het voorjaar is daarom bij uitstek de beste periode om het gazon eens flink aan te pakken. De weg naar een mooie grasmat begint dus met een goede verticuteerbeurt aan het begin van het tuinseizoen. Als het gazon, door welke omstandigheden dan ook, erg gevoelig is voor mosvorming, dan kan een tweede verticuteerbeurt in september overwogen worden. Met het verticuteren van het gras komt er een enorme hoeveelheid materiaal van uw gazon af. Doordat het mos verwijderd is, krijgt het gras weer meer lucht en ruimte. Dit is nodig voor een goede groei. De tanden van de verticuteermachine hebben ook de vaak helemaal dichtgelopen grasmat voorzien van "gaten". Hierdoor komt er ook weer lucht, licht en water in de aarde en bij de wortels. Onder deze omstandigheden worden ook de voedingsstoffen weer beter opgenomen.

Hoe ontstaat mos?

Mos ontstaat in een vochtige en/of zure omgeving. Als een grasmat intensief gebruikt en/of belopen wordt, dan kan de bodem dichtslaan. Bij een dichtgeslagen bodem kan regenwater niet of slecht weglopen. Het gras en de grond zijn dan (te) lang vochtig en dit werkt mosvorming in de hand. Bladeren die de hele winter op het gazon blijven liggen zorgen voor verzuring van de bodem. Op een verzuurde bodem wordt makkelijk mos gevormd. Gazons die voornamelijk in de schaduw liggen, zijn ook erg gevoelig voor mosvorming.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verticuteermachine: kopen of huren?"

Infoteur: Martina
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuingereedschap
Schrijf mee!