InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Naaktslakken in je tuin

Naaktslakken in je tuin

Naaktslakken in je tuin Veel mensen hebben last van naaktslakken in hun tuin. De naaktslakken vreten al de planten in de tuin kapot en zijn moeilijk te bestrijden. De natuurlijke vijanden van de naaktslak zijn vaak niet in staat om de naaktslakken uit te roeien. De mens daarentegen kan er wel voor zorgen dat de naaktslakken geen plaag worden.

Van één naaktslak tot een plaag

Naaktslakken kunnen een vervelende plaag in je tuin worden. De naaktslakken zul je niet altijd zien, dit omdat ze vaker ’s nachts actief zijn dan overdag. Op een bewolkte en regenachtige dag zul je ze wel overdag meer zien opduiken. Deze slak laat een vies slijmerig spoor achter wat wel al vaak hun aanwezigheid zal verraden. In een droge omgeving overleeft de naaktslak niet. Het zijn dieren die het echt moeten hebben van een vochtige omgeving. 80% van de tijd zal de naaktslak onder de grond zijn voedsel zoeken. Ze doen zich dan tegoed aan de wortels van de planten. De andere 20% leeft een naaktslak boven de grond en brengt dan behoorlijke schade toe aan de (jonge) planten. Een naaktslak kan binnen één dag zijn eigen lichaamsgewicht eten en bij vochtig en warm weer kunnen zij zich zeer snel vermenigvuldigen. Dit kan leiden tot een enorme plaag.

De meest voorkomende naaktslakken

Er bestaan zeer veel soorten slakken, de meest bekende naaktslakken in ons land zijn:
  • De grijze veldslak
  • De akkeraardslak
  • De grote aardslak

De vijanden van de naaktslak

De naaktslak is zelden goed te bestrijden. Enkel de mens slaagt er soms in om de naaktslak uit te roeien in bepaalde gebieden. Andere (natuurlijke) vijanden van de naaktslak zijn:
  • De egel
  • De kikker
  • De kraai
  • De ekster

De bestrijding van de naaktslak

Er zijn verschillende manieren om de naaktslak te verdrijven uit je tuin. Van preventieve tot chemische maatregelen zijn nodig om deze gladde monsters te bestrijden.

Preventieve bestrijding

Naaktslakken zijn niet dol op alle planten die in je tuin kunnen groeien. Ze trekken door de grond naar de stukken grond waar voor hun de lekkerste planten groeien. Het zo derhalve handig zijn om dan juist planten in je tuin te laten groeien die naaktslakken weren. Je zou dan aan de onderstaande planten kunnen denken:
  • Salie
  • Tomatenplant
  • Tijm
  • Hysop
  • Oost-Indische kers

Biologische bestrijding

Deze methode is het minst bekend, maar waarschijnlijk wel de meest effectieve manier om naaktslakken te bestrijden. Namelijk met behulp van aaltjes. Dit is een simpele, natuurvriendelijke en goede manier om van je naaktslakken af te komen. De aaltjes worden verkocht in een kleisubstantie. Deze kleisubstantie meng je met water en giet je over de aarde in je tuin. De aaltjes gaan vervolgens zelf op zoek naar de naaktslakken en zullen zicht in de slak nestelen. De naaktslak zal niet meer eten en zal binnen één week doodgaan.

Chemische bestrijding

Dit zou de laatste optie moeten zijn om de naaktslakken te bestrijden. De chemische bestrijding gaat meestal in de vorm van slakkenkorrels en deze zijn niet alleen gevaarlijk voor de slakken, maar ook voor andere dieren en niet te vergeten kleine kinderen. Zorg dat de slakkenkorrels niet nat worden. Je zou een afdakje kunnen maken en daar de korrels onder kunnen neerleggen.

Overige manieren om de naaktslakken te bestrijden

Er zijn talloze andere manieren om de slakken te bestrijden, hieronder nog een aantal handige voorbeelden:
  • De naaktslakken met de hand verwijderen en zet ze terug in de natuur
  • Zout op de slakken gooien
  • Een bakje met bier midden in de tuin zetten, de slakken komen op deze geur af en zullen verdrinken in het bier. Graaf het bakje tot de rand in de grond.
  • Hosta’s in de tuin zetten
  • Koffieprut vermengen met de aarde

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Naaktslakken Bestrijden In Huis: de oplossing!Naaktslakken Bestrijden In Huis: de oplossing!Als we het het hebben over ongedierte denk je niet zo snel aan naaktslakken. Toch tref je naaktslakken vaak aan in huis…
Naaktslakken in de keukenNaaktslakken in de keukenNaaktslakken verwacht je niet meteen in je keuken of je badkamer. Toch hebben veel mensen last van deze ongewenste bezoe…
Slakken hoe bestrijdenSlakken hoe bestrijdenSlakken drijven tuiniers in vochtige zomers vaak tot wanhoop. Het tuincentrum kan hulp bieden bij bestrijding van slakke…
Verwijderen en tegengaan van slakken en naaktslakkenVerwijderen en tegengaan van slakken en naaktslakkenNaaktslakken kunnen niet alleen bijzonder vervelend zijn, maar ook nog eens zeer schadelijk zijn. Vooral bij een wat nat…
Bestrijden van slakken in de tuin! Hoe en met welke middelenBestrijden van slakken in de tuin! Hoe en met welke middelenWe hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin zoals mieren, rupsen, slakken, emelten en eng…
Bronnen en referenties
  • www.neerlandstuin.nl
  • www.gardensafari.nl
  • Slakken.startkabel.nl

Reageer op het artikel "Naaktslakken in je tuin"

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 16-05-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!