InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zomerbloeiende bomen

Zomerbloeiende bomen

Zomerbloeiende bomen Elke tuin vraagt om een mooie boom. Bomen zijn onmisbaar, het zijn verticale accenten, trekken de vogels naar de tuin en geven schaduw op warme dagen. Verreweg de meeste bomen bloeien in het voorjaar, maar er zijn toch ook nog wel enkele exemplaren die hun bloemen bewaren voor de zomer. De bomen staan dan al wel lang en breed in het blad, maar de bloemen zijn stuk voor stuk prachtig en contrasteren juist goed met het blad van de boom. Zomerbloeiende bomen: ook in uw tuin!

Beperkte keuze in zomerbloeiende bomen

De zomer is het tuinseizoen bij uitstek. Het is niet zo moeilijk om veel kleur en veel bloemen in de tuin te krijgen in dit seizoen. Maar de keuze voor een zomerbloeiende boom is niet zo eenvoudig. De meeste bomen bloeien namelijk in het voorjaar. Dat is het jaargetijde bij uitstek, waarin bijna alle bomen vol met bloesem staan. Maar wie goed zoekt vindt toch wel enkele zomerbloeiers onder de bomen.

Catalpa of Fluweelboom / Bron: WikimediaImages, PixabayCatalpa of Fluweelboom / Bron: WikimediaImages, Pixabay

Catalpa bignonioides of Trompetboom

Catalpa of Trompetboom als natuurlijke parasol

De Catalpa of trompetboom is een prachtige boom met een hele mooie natuurlijke vorm. De boom geeft een lichte transparante schaduw, waardoor hij heel goed dienst kan doen als natuurlijke parasol. Een plekje onder een boom en in de schaduw is veel aangenamer en koeler dan een plek op het terras onder de parasol. Voor kleine tuinen is de trompetboom wel wat aan de grote kant. Maar snoei wordt goed verdragen, dus hij kan redelijk in toom gehouden worden. De takken kunnen ieder jaar teruggezet worden tot 1 of 2 ogen, hierdoor zal een compactere boom/struik ontstaan. Maar het allermooist is de Catalpa als hij de plaats krijgt die hij verdiend en nodig heeft. Alleen dan komt de mooie natuurlijke vorm goed tot zijn recht.

Bladeren en bloemen van de Catalpa

Catalpa heeft prachtige lichte, zeer grote bladeren die hartvormig tot eirond van vorm zijn. Hoe meer de boom gesnoeid wordt, hoe groter de bladeren zullen worden. De bloemen van de Catalpa verschijnen in juni en de boom bloeit door tot ver in juli. De bloemen zijn wit met lichtgele strepen en de een roodviolet gespikkeld hart. Na de bloei volgen er prachtige vruchten; lange dunne hangende paarse peulen die wel een lengte van 35 cm. kunnen bereiken. Geef de Catalpa een plek in de volle zon.

Catalpa bignonioides "Aurea"

Deze soort blijft iets kleiner en is daardoor meer geschikt voor kleine tuinen. Het jonge blad loopt uit met een mooi geeloranje kleur. Later verkleurt het naar groengeel.

Catalpa bignoniodes "Nana" (Bolcatalpa)

Dit is een gecultiveerde vorm van de Catalpa. De trompetboom is hier geënt op een onderstam en groeit in de bekende bolvorm, vandaar de naam Bolcatalpa. Bolcatalpa s moeten regelmatig helemaal worden teruggesnoeid. Sommige doen dit bij voorkeur elk jaar, maar om het jaar is ook prima. Let hierbij goed op dat er niet onder de ent plek gesnoeid wordt. De Bolcatalpa heeft door de regelmatige snoei vrij grote bladeren. Dit is, naast de bolvorm, ook zijn aantrekkingskracht. Het grote blad is erg gevoelig voor harde wind. Een iets te harde voorjaarsstorm kan een lelijk gat slaan in de mooie bolle kruin van de boom. Houdt hier met de aanplant rekening mee en houdt het boompje zoveel mogelijk uit de zuidwesten wind. De bolcatalpa bloeit helaas niet of nauwelijks.

Koelreuteria paniculata of Blazenboom

Koelreuteria of Blazenboom / Bron: Vargazs, PixabayKoelreuteria of Blazenboom / Bron: Vargazs, Pixabay
Niet veel mensen kennen deze mooie boom. Hij is bescheiden qua omvang en dat maakt hem heel geschikt voor de kleine(re) tuin. Jammer dat hij niet vaker wordt toegepast, maar helaas maakt ook hier onbekend onbemind. De Blazenboom is een langzaam groeiende boom met een enigszins schermvormige kroon en samengesteld blad. Het blad is langgerekt en samengesteld uit 10 tot 15 eironde blaadjes en kan wel 35 cm. lang worden. In het najaar volgt een mooie herfstverkleuring van het blad naar mooi geel. De lichtgele bloemen sieren de boom in juli en augustus en zitten in losse, opstaande trossen. Na de bloei worden er grote opgeblazen vruchten gevormd. Vandaar de naam Blazenboom. Overigens wordt hij ook wel Lampionboom en Chinese vernisboom genoemd. Koelreuteria kan in de zon en in de halfschaduw worden aangeplant. Graag in vruchtbare, niet te natte grond. Snoeien is niet nodig, hooguit een kleine ingreep om de vorm goed te houden.

Rhus of Fluweelboom / Bron: WikimediaImages, PixabayRhus of Fluweelboom / Bron: WikimediaImages, Pixabay

Rhus typhina "Dissecta" of Fluweelboom

De Rhus heeft een grillige groeiwijze, waardoor de fluweelboom soms meer lijkt op een meerstammige struik dan op een boom. Het is een boom die graag op stap gaat. Met het grootste gemak maakt hij worteluitlopers, die rondom de stam allemaal resulteren in wilde scheuten. Wie i.p.v. een struik een boom in de tuin wil moet zich direct na de aanplant richten op de dominantste stam en deze als hoofdstam aanhouden. Alle andere stammen en wilde scheuten moeten vervolgens consequent verwijderd worden. De fluweelboom bloeit midden in de zomer, in de maanden juni en juli. De bloei bestaat uit geelgroene kaarsachtige bloemtuilen. Daarna worden de vruchten gevormd, waar de boom zijn Nederlandse naam aan te danken heeft. De vruchten zijn donker bordeauxrood en fluweelachtig. De geveerde en getande bladeren zijn lang (15 cm.) en verkleuren in de herfst naar rood tot diepgeel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bomen voor bijenBomen voor bijenDe bijen hebben het moeilijk. Veel wilde bijen verdwijnen, wat een groot probleem is voor de bestuiving van planten en g…
Bomen met mediterrane uitstralingBomen met mediterrane uitstralingIn een mediterrane tuin zijn mooie bomen zeker ook op hun plaats.Drie prachtige bomen, die het goed doen in de volle gro…
Klimrozen en ramblersKlimrozen en ramblersKlimrozen en ramblers zijn ideale tuinplanten om het verticale vlak in de tuin mee in te vullen. Een tuin wordt veel spa…
Bomen met opvallende stam, bladeren, vruchten of herfstkleurBomen met opvallende stam, bladeren, vruchten of herfstkleurNaast een onmisbaar verticaal accent, kan een boom nog veel meer toevoegen aan de tuin. Een met zorg uitgekozen boom kan…
Meerstammige bomen als blikvanger in de tuinMeerstammige bomen als blikvanger in de tuinBomen en struiken: we weten waarschijnlijk allemaal wel wat dat is. Maar er is in de Nederlandse tuinen opeens een ander…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zomerbloeiende bomen"

Infoteur: Martina
Laatste update: 24-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Zomerbloeiers
Schrijf mee!