InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bomen voor bijen

Bomen voor bijen

Bomen voor bijen De bijen hebben het moeilijk. Veel wilde bijen verdwijnen, wat een groot probleem is voor de bestuiving van planten en gewassen. Om de bijen te helpen kunnen we in onze tuinen planten en bloemen zetten waaruit de bijen hun voedsel kunnen halen. Redelijk bekend zijn de bloemenzaden die we kunnen kopen in tuincentra. Ook struiken zoals de brem, vlinderstruik, mahonie en de roos zijn belangrijk voor bijen. Minder bekend, maar zeker zo belangrijk zijn de bomen die de bijen van voedsel voorzien!

Voedsel voor bijen

Om de bij te helpen is het belangrijk om een grote variatie van planten hebben. De bij wil het hele seizoen door vers stuifmeel verzamelen, dus is het belangrijk om het hele seizoen door planten te hebben die bloeien. Een bloeispreiding van het vroege voorjaar tot het late najaar is voor de bij van groot belang.

Bomen voor bijen

Bijen zoeken het ook graag hogerop. De bloemen waar de bij zijn nectar uit haalt, hoeven niet altijd vlak bij de grond te zijn. Ook hoog in de bomen kan het gonzen van de bijen. Als de bomen bloesem dragen, vliegen er vele bijen op af. Het is een prachtig gezicht en gehoor.

Door ook bomen te planten in de tuin die bijen lokken, kun je de tuin een paradijs maken voor bijen. Denk bijvoorbeeld aan verschillende vruchtbomen. Zorg ervoor dat de bomen op verschillende tijdstippen in het seizoen in bloei staan en gebruik liever geen bestrijdingsmiddelen wanneer de bomen in bloei staan.

Voorjaar

De esdoorn (Acer spp)

De esdoorn bloeit vroeg in het voorjaar. Enkele voorbeelden van esdoorns zijn:
  • De Noorse esdoorn (Acer platanoides), bloeitijd april-mei.
  • De Spaanse aak of Veldesdoorn (Acer campestre), bloeitijd mei
  • De Acer platanoides “Globosum “, een klein boompje tot 6 meter, bloeitijd mei
  • De gewone esdoorn (Acer pseudoplatanus), bloeitijd tegen het einde van de fruitbloei, mei.

De kastanje

Enkele voorbeelden van de kastanje zijn:
  • Witte paardenkastanje (Aesculus hippocastanum), bloeitijd mei, levert veel nectar en stuifmeel
  • Tamme kastanje (Castanea sativa), bloeitijd juni, juli
  • De rode paardekastanje (Aesculus carnea), bloeit in mei met prachtige rode kaarsen

Fruitbomen

Fruitbomen zorgen voor mooie bloesems en heerlijk fruit. Daarnaast zorgen de bomen voor nectar en stuifmeel voor bijen. Te denken valt bijvoorbeeld aan:
  • Appelbomen. Dit kunnen fruitbomen zijn, maar ook de sierappel geeft veel voedsel.
  • Kersenbomen. Vooral de zoete kers geeft veel nectar en stuifmeel. Maar ook de vogelkers en de sleedoorn zijn prima bomen voor bijen. Alle prunussoorten kunnen nectar produceren via hun bladnectarklieren.
  • Pruimenbomen.
  • Perenbomen.

De wilg (Salix spp)

Wilgenbomen kunnen vrouwelijk of mannelijk zijn. De vrouwelijke vorm van de wilg produceert veel nectar, terwijl de mannelijke variant voornamelijk veel stuifmeel produceert. Doordat de verschillende wilgensoorten op verschillende tijdstippen bloeien is de wilg voor de bij van grote betekenis.

Tussen voorjaar en zomer

Acacia (Robinia spp)

De acacia bloeit precies in de bloei pauze tussen de lentedracht en de zomerdracht: in deze periode is er voor de bijen weinig nectar en stuifmeel aanwezig. Hierdoor is de acacia een bijzonder waardevolle plant voor insecten.

Zomer

De linde (Tilia spp)

Er zijn vele soorten lindes beschikbaar. Hierdoor is het mogelijk om een lange bloeitijd te creëren. De meeste linden bloeien van ongeveer half juni tot einde juli. Er is echter ook een herfstbloeiende linde (Tilia henryana). Deze lindeboom bloeit in augustus met crème-witte bloemen.

De tamme kastanje (Castanea sativa)

De bloeitijd van de tamme kastanje is juni tot juli. Deze boom is niet geschikt voor elke tuin omdat de boom zeer groot kan worden. Een tamme kastanje kan makkelijk dertig meter hoog worden en vijftien tot twintig meter breed.

De hemelboom (Ailanthus altisima)

De bloeitijd van de hemelboom is van juni tot augustus. De boom bloeit oranjekleurige pluimen. Vooral de vrouwelijke hemelbomen produceren veel nectar. De boom komt mooi tot zijn recht als hij alleen staat. De boom wordt echter wel groot en breed. De kroon van de boom kan makkelijk 30 meter breed worden. Voor een grote tuin is dit dan ook een prachtige boom.

De trompetboom (Catalpa bignonioides)

Bloeitijd juni, juli. Een mooie solitaire boom die niet al te groot hoeft te worden. De boom is namelijk makkelijk te snoeien. Wanneer de boom niet gesnoeid wordt, kan hij echter wel een hoogte van vijftien meter bereiken. De bijen verzamelen graag het oranje stuifmeel uit de trossen crème-witte bloemen.

De bijenboom (Euodia hupehensis, of de moderne naam, Tetradium daniellii)

Deze boom bloeit in de maand juni met brede roze witte pluimen. De boom wordt niet al te groot, ongeveer zes meter hoog. Hij kan dan ook makkelijk in een wat kleinere tuin, of voortuin staan.

De lederboom (Ptelea trifoliata)

Bloeitijd mei, juni. De boom bloeit in platte schijnschermen vol witte bloemen. De boom groeit langzaam en wordt ongeveer acht meter hoog. De bladeren hebben oliehoudende klieren. Bij kneuzing van het blad zorgen de klieren voor een onaangename lucht.

De honingboom (Sophora japonica)

De honingboom is eigenlijk een warrig groeiende stuik, die in ons klimaat ongeveer anderhalve meter hoog kan worden. De struik bloeit van juni tot augustus. Aan de struik verschijnen vele heldergele, klokvormige bloemen.

De lampioenboom, koelruit of blazenboom (Koelreuteria paniculata)

Een niet zo grote warrig groeiende boom. De boom heeft een maximale hoogte van vijf meter, waardoor hij ook in niet al te grote tuinen zal passen. De boom bloeit zeer rijk in juli en augustus, met grote pluimen bestaande uit vele gele bloempjes.

Lees verder

© 2015 - 2019 4chevaux, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stuifmeel en de verschillende kleurenStuifmeel zijn plantaardige zaadjes van bloemen die gemaakt worden in de helmknop bovenaan de meeldraad. Stuifmeel is no…
Honingbijen - harde werkers zijn het!Honingbijen - harde werkers zijn het!Wat veel mensen zich niet beseffen is dat honingbijen een vrij belangrijke rol vervullen in het voedselproces van de men…
Bijen: Soorten, leefwijze en bijenproductenBijen: Soorten, leefwijze en bijenproductenBijen zijn de vliegende insecten die iedereen wel kent. Ze komen in tal van tekenfilms voor en geven ons honing, was en…
Het leven van een honingbijHet leven van een honingbijOp een mooie zomerse dag in de tuin kent iedereen wel het beeld van een ijverige bij die van bloem tot bloem gaat. Een b…
Honingbijen halen vaak zelf de dood in huisHoningbijen halen vaak zelf de dood in huisIedereen kent de bij, met name de honingbij. De mens heeft een goede 'band' met dat insect. Deze vliesvleugelige zorgt e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kapa65, Pixabay
  • http://www.bijenlint.nl/informatie/top-10-drachtplanten (bezocht op 15/6/2015)
  • http://www.welovebeeing.com/missie/ (bezocht op 15/6/2015)
  • http://www.tuinieren.nl/a/planten-bomen/bijenplanten (bezocht op 15/6/2015)
  • http://www.nederlandsebestuivingscommissie.nl/wp-content/uploads/2013/11/Bomen-voor-onze-bijen.pdf (bezocht op 15/6/2015)
  • http://www.neerlandstuin.nl/bomen/ptelea.html (bezocht op 15/6/2015)
  • http://www.neerlandstuin.nl/struiken/sophora.html (bezocht op 15/6/2015)
  • http://www.neerlandstuin.nl/bomen/koelruit.html (bezocht op 15/6/2015)

Reageer op het artikel "Bomen voor bijen"

Infoteur: 4chevaux
Gepubliceerd: 16-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!