InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zomerbloeiende bloembollen

Zomerbloeiende bloembollen

Zomerbloeiende bloembollen Zomerbloeiende bloembollen. Weinig mensen realiseren zich echt dat deze er ook zijn. Bij bloembollen denkt men veel eerder aan de voorjaarsbloeiende soorten, zoals narcissen. Maar ook in de zomer kan er volop getuinierd worden met bloembollen. Deze zomerbloeiende bloembollen staan erg mooi in potten op het terras, maar doen het ook goed in de border. Vanaf het vroege voorjaar is er volop keuze bij de tuincentra en kunnen de bloembollen gelijk gepoot worden.

Wat is de beste bewaarplaats voor zomerbloeiende bloembollen?

Als de bollen uit de tuin worden verwijderd, zorg dan dat alle aarde goed van de bol verwijderd is. Stop de bollen in een kist of doos met droog zand, zaagsel of droge turfmolm. Zet deze weg op een koele en vooral droge plek. Het is belangrijk dat de bollen niet vochtig kunnen worden, anders rotten ze alsnog weg. Zomerbloeiende bloembollen in pot moeten ook naar binnen. Als de bollen in de pot blijven, zorg dan dat de potgrond goed droog is, ook weer om te voorkomen dat de bollen wegrotten tijdens de rustperiode.

Ananasplant of Kuiflelie (Eucomis)

De Eucomis is een echte liefhebbersplant, die je geduld wel op de proef stelt. Al vroeg in het seizoen begint het blad uit te lopen, maar pas vanaf eind juli/begin augustus laat hij zijn prachtige bloemen zien. De bloemen hebben de vorm van een aar, met daarboven een groene kuif. Vandaar de Nederlandse naam kuiflelie. Eucomis is een bol die het beste in potten gepoot kan worden. Daarin komt deze plant met zijn bijzondere groeiwijze en prachtige bloemen het beste tot zijn recht. Enkele gangbare soorten zijn Eucomis bicolor (geelgroene bloem met donkere rand), Eucomis bicolor "Alba" (witte bloemen) en Eucomis comosa (groenwit tot paarse bloemen).

Klaver (Oxalis)

Oxalis is een zeer uitgebreid geslacht met wel meer dan 800 soorten. Het is een leuke plant voor aan de voorste rand van de border, in rotstuinen en natuurlijk in potten. Vooral in potten kunnen leuke combinaties gemaakt worden. Zet een grote groep potten bij elkaar met daarin allemaal verschillende soorten klaverzuring. Door de grote verschillen tussen de soorten (groen, grijsgroen of paars blad, en bloemen variërend van wit tot fel roze) ontstaat zo een heel leuk stilleven. Leuke Oxalissoorten om uit te proberen zijn Oxalis adenophylla, Oxalis depressa, Oxalis deppei "Iron Cross", Oxalis triangularis.

Gladiolus (Gladiool)

Gladiolen zijn niet zo geschikt om aan te planten in potten. Ze worden hiervoor namelijk veel te groot. Plant ze in de border, waar ze met hun statige verschijning een leuke afwisseling vormen met de overige beplanting. De grote zware bloemen combineren mooi met de ijle bloemen van Verbena bonariensis. Gladiolen doen het ook heel goed als snijbloem. Op de vaas gaan alle bloemen, van onder naar beneden open, mits de bovenste bloem eraf gebroken is. Gladiolen zijn er in allerlei kleuren.

Incalelie (Alstroemeria)

Ook de Alstroemeria is een prachtige snijbloem, die het heel lang doet op de vaas. De bloemen variëren in kleur (geel, oranje, roze, zalm en (bijna) wit) en hebben een opvallende kleurschakering. Zeker de binnenste bloembladen zijn opvallend getekend. De hogere soorten zijn het meest geschikt voor in de border, de lagere kunnen goed in potten. Alstroemeria's houden wel van een vochtige grond.

Begonia

Begonia is een erg leuke vrolijke bloembol voor in potten. Ze bloeien de hele zomer uitbundig en gaan daar heel lang mee door. Verwijder regelmatig de uitgebloeide bloemstengels, dan is de bloei nog langer en mooier. De Begonia kan heel goed op een plekje in de lichte schaduw. Met de donkere groene of rode blad en de felle kleuren lichten ze de schaduw mooi op. Begonia bertinii is de mooie boeren-hangbegonia met vlezige stelen en rode bloemen. Begonia tuberhybrida is fraai vanwege zijn gevulde bloemen in de kleuren wit, geel, rood, of zalmroze.

Canna (Bloemriet)

De Canna is een prachtige, vrij forse plant die door zijn omvang echt in de volle grond gepoot moet worden. De dwergvorm kan eventueel wel in een pot. Een plekje in de volle zon, waar de grond niet te droog is en hij ook regelmatig voeding krijgt is het beste. Al voor de bloei is de plant een sieraad voor de tuin, vanwege zijn prachtige grote bladeren. Enkele mooie soorten zijn Canna "Black Knight" (donkerrode bloem, bruin blad), Canna "Ingeborg" (zalmroze en oranje/ dwergvorm), Canna "Golden Lucifer" (geeloranje, dwergvorm) en Canna "President" (rode bloemen, fraai blad).

Abbesijnse gladiool (Gladiolus callianthus "Murielae")

De Abbesijnse gladiool moet niet verward worden met de "gewone" gladiool. Gladiolus bloeit laat, vanaf augustus. De bloemen staan op hoge stelen, zijn opvallend wit met een prachtig donker purper met geel hart en maken een sierlijk knikje. De bloemen verspreiden bovendien een heerlijke geur. Zet ze daarom dicht bij een pad of het terras of in potten. Aangeplant in de border komen ze vooral in een grote groep goed tot hun recht.

Lelie (Lilium)

Nog een dergelijke prachtige zomerbloeiende bloembol, die ook geschikt is als snijbloem. Maar ook in de border kan de lelie goed gecombineerd worden met vaste planten. De prachtige bloemen van de lelie verspreiden een heerlijke geur. Van lelies heeft men al vroeg in het seizoen plezier, de bloemen verschijnen al in juni en bloeien door tot ver in de maand juli. Enkele mooie soorten zijn Lilium hollandicum (grote oranje bloemen met zwarte spikkels), Lilium speciosum (roze met teruggeslagen bloembladeren, heel bijzonder), Lilium "Apollo" (wit) en Lilium "Golden Splendour" (Geel).

Vogelmelk (Ornithogalum)

De bloemen van Ornithogalum zijn wit tot zuiver wit. Ze zijn in het bijzonder aantrekkelijk vanwege het donkere hart, dat zorgt voor een opvallend contrast. Ornithogalum arabicum bloeit in juni en kan een hoogte bereiken van 70 cm. Ornithogalum thyrsoides is ook bekend onder de Nederlandse naam Zuidenwindlelie. Deze soort bloeit langer, van juli tot in september. Dit is ook een goede snijbloem, waar je heel lang plezier van hebt. De bloemsteel heeft een hoogte van 40 cm. Per bol verschijnen meerdere bloemstelen, soms wel meer dan vijf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloembollen in de tuinBloembollen in de tuinAls je mooie tulpen, narcissen of krokussen in de tuin wil hebben, dan moet je vooruit zien, kleurpaletten samenstellen…
Bloembollen planten: hoe, waar en wanneerDe herfst is de periode van het jaar waarin de meeste bloembollen geplant worden, zodat ze vanaf de lente je tuin met mo…
Uitgebloeide bloembollen; wat doen we er mee?Uitgebloeide bloembollen; wat doen we er mee?Heerlijk is dat toch dat we zelf het voorjaar in huis kunnen halen. Blauwe druifjes, narcissen of tulpen. Allemaal worde…
Etagebeplanting; bloembollen in potEtagebeplanting; bloembollen in potEtagebeplanting is de ideale manier om een pot te vullen met bloembollen. Tuinieren is vooruit denken. Als we in het voo…
Bloembollen planten en verzorgenBloembollen planten en verzorgenDe winter houdt ons altijd in haar greep, ze is meedogenloos en het kale landschap buiten de deur helpt ook niet echt me…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zomerbloeiende bloembollen"

Infoteur: Martina
Laatste update: 03-02-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Zomerbloeiers
Schrijf mee!