InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zomerbloeiende bloembollen: Allium of Sierui

Zomerbloeiende bloembollen: Allium of Sierui

Zomerbloeiende bloembollen: Allium of Sierui De sieruien zijn, op enkele uitzonderingen na, echte zomerbloeiende bloembollen. Met de soms spectaculaire grote bloeiende bollen bovenop een statige groene steel, stelen ze helemaal de show in de zomertuin. Er zijn heel wat verschillende soorten Alliums of sieruien die in de zomer de tuin kunnen sieren. Veel van deze zomerbloeiende soorten zijn ook prima geschikt als snijbloem en enkele ook nog eens als droogbloem. Zo hebt u heel lang plezier van de Allium of sierui.

Het geslacht Allium of sierui

Allium is een vrij groot geslacht met vele heel verschillende soorten. Het bevat zelfs een aantal zeer bekende groentegewassen, zoals ui, prei en knoflook. Allium is een bloembol die, dit in tegenstelling tot de meeste bloembollen, bloeit in de zomer. Er zijn wel een aantal vroegbloeiende soorten, zoals Allium caeruleum, Allium moly en Allium "Purple Sensation", maar verreweg de meeste bloeien in de zomer. De bollen zijn daarom heel goed te combineren met vaste planten en vormen door hun opvallende structuur en vorm een echte eyecatcher.

Zomerbloeiende Allium / Bron: Domeckopol, PixabayZomerbloeiende Allium / Bron: Domeckopol, Pixabay

Beste standplaats voor de zomerbloeiende bloembollen Allium of sierui

Alle verschillende Alliumsoorten staan graag in de volle zon. Ze doen het erg goed op vette en vruchtbare grond. Kleigrond is dan ook het beste, maar door flink bij te mesten kunnen ze bijvoorbeeld ook op zandgrond goed gedijen.
Wie sieruien aan gaat planten, moet weten dat de meeste sierwaarde zit in de lange stelen met daarop de mooie bolvormige bloemen. Het blad van de Allium wordt al snel erg dor en lelijk, zelf al als de bol nog volop in bloei staat. Plant de bloembollen van de Allium daarom achter een vaste plant, die het lelijke blad aan het zich zal ontnemen.

Verzorging van de Alliumsoorten

De bollen van de sierui kunnen het beste in het najaar de grond in. Dan hebben ze ruim de tijd om voor de winter al wat te wortelen. Plant de bollen net zo diep als dat ze hoog zijn. Afhankelijk van de standplaats moet er eventueel extra gemest worden. Op zware klei is dit niet nodig, maar op zandgrond stelt de Allium wat extra mest zeer op prijs. In de meeste gevallen lopen de Alliums na een aantal jaren wat terug en moeten er voor een mooi effect af en toe weer wat bollen bijgepoot worden.

Vermeerderen van Allium of sierui

De wilde soorten vermeerderen door zaad. Het zaad moet eerst goed afrijpen en daarna kan het gezaaid worden in een koude kas. De beste zaaiperiode ligt tussen november en april. Het zaad van de Allium heeft een kiemtemperatuur van 5 tot 15 graden.
De gekweekte vormen van de sierui vermeerderen zich via de broedbolletjes die aan de moederbol gevormd worden.

Bloembollen zoals sierui / Bron: Merica, PixabayBloembollen zoals sierui / Bron: Merica, Pixabay

Verschillende Allium-soorten

Allium carinatum ssp. pulchellum (ook wel Allium cirrhosum)

Een sierui met vrij losse schermen, de bloem kleur is paars en de bollen bloeien van juni tot ver in augustus. De buitenste bloemen hangen iets. Opvallend bij deze soort zijn de broedbolletjes, die aan de bloemschermen vast zitten. Allium cirrhosum "Alba" is een witte variëteit.

Allium cristophii

Een wat kortere bloeier, dan de hierboven beschreven soort. De nogal ijle bloemschermen, van metaalachtige en glanzende lichtpaarse bloemen, kunnen een doorsnede van wel 20 cm. bereiken. Mooie soort, die als snijbloem ook erg mooi is. Ook uitgebloeid en gedroogd behoudt deze bloem nog heel lang sierwaarde.

Allium flavum

Een wilde soort, die zeker ook in de siertuin de moeite waard is. Vrij laag op de steel met onregelmatig gevormde, maar wel sierlijke bloemen. Een mooie gele variëteit.

Allium giganteum (Reuzensierui)

En gigantisch is hij inderdaad, met een hoogte tussen de 160 tot 200 cm. De kogelvormige bloemschermen kunnen een doorsnede van 15 cm. bereiken. Een prachtige statige plant in de border, die het ook als snijbloem heel goed doet.

Allium oreophilum

Een niet zo bekende soort. Deze Allium is vrij klein, maximale hoogte bedraagt ongeveer 15 cm. Ook hier verschijnen de bloemen in losse schermen. De bloemkleur is (licht) roodpaars.

Allium schubertii

Allium schubertii is de meest opvallende onder de sieruien. De bloemschermen zijn bolvormig en kunnen een doorsnede bereiken van wel 30 cm. Eén bloemscherm kan wel 200 rood paarse bloempjes bevatten. De buitenste bloemen staan op stelen en mede hierdoor is deze soort zo opvallend. Ook als droogbloem zeer waardevol. Helaas is Allium schubertii iets vorstgevoelig, dus beter maar afdekken tijdens vorst.

Allium sphaerocephalon (Kogellook)

Een echte mooie zomerbloeier die in de border heel goed gecombineerd kan worden. Om enig effect te bereiken is et wel zaak om veel bollen te poten. Alleen in grote groepen wordt het gewenste effect bereikt. De bloemen zijn vrij donker roodpaars. Ook de bloemen van deze sierui doen het heel goed op de vaas.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloembollen in de tuinBloembollen in de tuinAls je mooie tulpen, narcissen of krokussen in de tuin wil hebben, dan moet je vooruit zien, kleurpaletten samenstellen…
Bloembollen planten: hoe, waar en wanneerDe herfst is de periode van het jaar waarin de meeste bloembollen geplant worden, zodat ze vanaf de lente je tuin met mo…
Uitgebloeide bloembollen; wat doen we er mee?Uitgebloeide bloembollen; wat doen we er mee?Heerlijk is dat toch dat we zelf het voorjaar in huis kunnen halen. Blauwe druifjes, narcissen of tulpen. Allemaal worde…
Zomerbloeiende bloembollenZomerbloeiende bloembollenZomerbloeiende bloembollen. Weinig mensen realiseren zich echt dat deze er ook zijn. Bij bloembollen denkt men veel eerd…
Etagebeplanting; bloembollen in potEtagebeplanting; bloembollen in potEtagebeplanting is de ideale manier om een pot te vullen met bloembollen. Tuinieren is vooruit denken. Als we in het voo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zomerbloeiende bloembollen: Allium of Sierui"

Infoteur: Martina
Laatste update: 23-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Zomerbloeiers
Schrijf mee!