InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bloembollen planten: hoe, waar en wanneer

Bloembollen planten: hoe, waar en wanneer

De herfst is de periode van het jaar waarin de meeste bloembollen geplant worden, zodat ze vanaf de lente je tuin met mooie vormen en kleuren kunnen decoreren. Bloembollen planten is niet moeilijk, en dus kan je je meeste aandacht voorbehouden voor het samenstellen van leuke bollencombinaties. Een paar uurtjes werk in de herfst bezorgt je wekenlang plezier in de lente en zomer.

Bloembollen planten

Wanneer planten

Bloembollen moeten geplant worden vanaf de eerste koude. Bloembollen hebben deze koudeperiode nodig om het biochemische proces op gang te brengen dat hen doet bloeien. Ze moeten zeker al zes weken in de grond zitten vooraleer het begint te vriezen. Zo kunnen ze al een solide wortelstructuur ontwikkelen. Een bodemtemperatuur van 5 à 10 graden C° is ideaal.

Te laat

Wat als je te laat – bijvoorbeeld in februari- ontdekt dat je nog bloembollen hebt om te planten. Je hebt dan twee opties:
1)Je kan de bloembollen in de koelkast plaatsen om hun zo de nodige koudeperiode te bezorgen en dan in een pot planten om ze in de huiskamer te laten bloeien. Als je ze in de koelkast legt, houd ze dan wel uit de buurt van je fruit. Als ze reageren op je fruit, zou je weleens helemaal geen bloem kunnen krijgen.

2)Je kan ze toch nog planten in de tuin “op goed geluk”. Bloembollen zullen steeds hun best doen om toch nog een mooie bloem te krijgen.
Het heeft weinig zin om ze nog een jaar te bewaren, want bloembollen zijn levende planten en als ze te lang bewaard worden, drogen ze helemaal uit.

Waar planten

Bloembollen kan je in principe zowat overal planten. Vermijd toch plaatsen waar de grond niet voldoende draineert. Bloembollen houden niet van natte voeten. Zonnige plaatsen zijn natuurlijk geliefd voor bloembollen, maar zowiezo komt de zon in de lente goed bij de bloembollen aangezien dan nog niet alle bladeren aan de bomen staan. Houd ook rekening met de aanwijzingen op de verpakking.

Zelf aan de slag

Maak de aarde los met een spade op de plaats waar je de bloembollen gaat planten zodat ze makkelijk bewerkbaar is. Als je de bloembollen niet in een bestaand bloembed plant, dan kan je eventueel wat organische meststoffen toevoegen zoals compost.
Maak een gaatje voor de bloembol en steek deze erin met de puntige zijde naar boven en met de wortels naar onder. Voor sommige bloembollen is het moeilijk te onderscheiden welke de boven- en welke de onderzijde is. Maar zelfs als je je vergist, is er een redelijke kans dat de bloem uit zichzelf de weg naar boven wel zal vinden. Voor kleine bollen maakt het zowiezo weinig uit hoe je ze in het plantgat stopt.

Zorg ervoor dat je plantgaatje niet te puntig uitloopt. Je bloembol zou dan halverwege kunnen blijven steken zonder dat de onderkant echt de aarde raakt. Op die manier zal de bloembol nooit een mooi wortelstel kunnen ontwikkelen. Zorg er dus voor dat de bloembol overal goed omgeven is door aarde.

Diepte

Echt grote bollen moeten gemiddeld zo’n 20 cm diep geplant worden. Kleine bollen moeten gemiddeld 12,5 cm diep geplant worden. Als algemene regel geldt dat bollen moeten geplant worden tweemaal tot driemaal zo diep als de bol hoog is. Een bol van 3 cm kan je dus op 9cm diep planten.

Water

Als het niet meteen regent na het planten van de bloembollen, geef ze dan zelf wat water met een gieter. Water is een belangrijk element om het wortelstelsel van de bloembol tot ontwikkeling te laten komen.

Meststoffen

Het eerste jaar hebben bloembollen geen extra meststoffen nodig. De bloembol op zich bevat genoeg voedsel om te overleven. Indien de bloembollen meerdere jaren meegaan, is het best om vanaf het tweede jaar wat organische meststof zoals compost toe te voegen aan de bodem, of een kunstmeststof met een goed evenwicht aan stikstof, kalium en fosfor.
Als je om één of andere reden toch meteen bij het planten meststof wil toevoegen, doe de meststof dan niet direct in het plantgat. Als dit rechtstreeks in contact komt met de bloembol kunnen de wortels hiervan verbanden.

Vorst

In periodes met zeer strenge vorst is het verstandig om de grondlag extra af t edekken met bijvoorbeeld wat stro of bladeren.

Een mooie bloembollentuin creëren

Tussenruimte

Het mooiste effect krijg je wanneer je bloembollen in groepjes plant. Eén bloembol op zich maakt weinig indruk. Op de verpakking van de bloembollen staat meestal vermeld hoeveel ruimte je tussen verschillende bollen moet laten, maar het effect is vaak meer geslaagd als je ze iets dichter bij elkaar zet.

Klein en groot, vroege en late bloeiers

Plant de kleinste bloemen voor de grootste als ze op het zelfde moment in de bloei gaan zodat de grote het zicht op de kleinste niet benemen. Als echter de grote bloembollen later in de bloei gaan de kleine, dan kan je ze wel voor de kleine zetten. Als de kleinste bloemen uitgebloeid zijn, dan zullen hun verdorde bladeren verstopt worden door de grotere bloemen.

Om een apart effect te krijgen, kan je bloembollen planten volgens de “dubbeldekker”-methode: twee bloembollen boven elkaar. Neem dan bijvoorbeeld een kleine op een grote. Of een vroege bloeier op een late bloeier zodat je op dezelfde plek het hele jaar door bloemen hebt.
© 2007 - 2019 Evaluna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bloembollen in de tuinBloembollen in de tuinAls je mooie tulpen, narcissen of krokussen in de tuin wil hebben, dan moet je vooruit zien, kleurpaletten samenstellen…
Uitgebloeide bloembollen; wat doen we er mee?Uitgebloeide bloembollen; wat doen we er mee?Heerlijk is dat toch dat we zelf het voorjaar in huis kunnen halen. Blauwe druifjes, narcissen of tulpen. Allemaal worde…
Etagebeplanting; bloembollen in potEtagebeplanting; bloembollen in potEtagebeplanting is de ideale manier om een pot te vullen met bloembollen. Tuinieren is vooruit denken. Als we in het voo…
Hoe onderhouden we voorjaarsbloemen in potjes?Hoe onderhouden we voorjaarsbloemen in potjes?Willen we in het voorjaar met volle teugen kunnen genieten van een kleurrijke bloemenpracht in onze tuin, dan moesten de…
Bloemen die voorjaar en zomer kleur gevenBloemen die het voorjaar kleur geven zijn onder andere tulpen, hyacinten, narcissen en krokussen. Deze bloemen ontspruit…

Reageer op het artikel "Bloembollen planten: hoe, waar en wanneer"

Reacties

Marleen, 28-02-2017 13:17 #13
Wil deze week mijn tulpenbollen in potten planten. Liggen al enkele maanden verpakt in de garage.

Nicoline Kok, 20-05-2016 09:23 #12
Hallo, wij hebben een grote bloembak in ons verzorgingshuis staan, op een niet zo'n lichte plek. Kunnen daar nu met goed gevolg bollen in worden geplant?
Groet

Jeniffer, 20-11-2015 13:55 #11
Help, ik heb in september narcissen geplant en nu komen deze al uit! Kan dat kwaad? Moet ik ze er terug uit halen? Gaan deze nog bloemen volgende lente?

Bedankt

A. Koning, 10-07-2013 15:26 #10
We hebben vrienden uit Bali, die gek zijn op tulpen. Nu willen we ze wat tulpenbollen meebrengen. Wanneer kunnen ze daar gepoot worden?

Jan, 07-05-2013 18:09 #9
Hoe plant je een bolletje dat aan de ene kant een holletje heeft en de andere kant bol, als de hoed van een paddenstoel. Wat moet boven?

Lucia, 26-10-2012 12:04 #8
Weet niet? Volgend jaar waarschijnlijk. Ik heb ook een vraagje, zou ik als ik nu krokusbolletjes in bloempotgrond plant binnen (het is nu bijna november) op het juiste moment krokusplantes hebben in de lente?

Lucia, 25-10-2012 23:35 #7

Tim, 21-02-2012 13:34 #6
Vraag: in mijn schuur waar het eveneens gevroren heeft, heb ik nog een zak (nieuwe) tulpenbollen "gevonden". Alle bollen beginnen uit te lopen, als ik die nu nog plant, zullen ze dan dit jaar bloeien?

L. de Jong, 13-01-2012 11:57 #5
Ik wil graag weten dat ik mijn hyacinten nog buiten kan planten, heb ze van de week pas gekocht.
Ze staan nog in bloei, maar wil ze graag buiten zetten, om van de zomer mooien bloemen in de tuin te hebben.

Lenting V., 04-10-2011 11:01 #4
De bollen van verleden zijn bewaard in de kelder (donker). Moetenen de bollen gekort worden? Het loof van verleden jaar zit er nog aan. Bedankt bij voorbaat voor het antwoord.

M. van den Meerendonk, 15-04-2011 15:24 #3
Ik heb vorig jaar Tulpen, Hyacinten en Narcissen gezet. Nu is mijn vraag moet ik over enige tijd de bollen weer uit de grond halen en opbergen, of kunnen de bollen gewoon in de grond blijven zitten en vanzelf volgend jaar weer bloeien? Ook zijn mijn schitterende hyacinten met enorme bloemen omgevallen. Hoe kan dat gebeuren? Reactie infoteur, 16-04-2011
Tulpen kunnen twee à drie jaar goed terugkomen maar gevoelige soorten kan je best uit de grond halen.
De meeste soorten narcissen kunnen doorgaans goed in de grond blijven.
Hyacinthen zijn gevoeliger aan strenge vorst. Je kan ze best diep planten en eventueel wat afdekken in de winter. Of je kan ze uit de grond halen.

Andre Crombez, 18-10-2010 08:51 #2
Is heel interesant, ik zal het voor de eerste keer proberen, ik hoop dat het lukt groetjes andre

Bernard, 15-05-2010 10:32 #1
Als de bollen zijn uitgebloeid kan ik ze er weer uithalen of laten zitten, voor vogenjaar? Reactie infoteur, 17-05-2010
Hangt ervan. Sommige kunnen gewoon in de tuin overwinteren, narcissen bijv.
Bij anderen is het beter om ze eruit te halen en opnieuw te planten het volgende jaar.

Infoteur: Evaluna
Laatste update: 04-10-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 13
Schrijf mee!