InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een hanging basket beplanten

Een hanging basket beplanten

Een hanging basket beplanten Een uitbundig bloeiende hanging basket kan de hele tuin opvrolijken. Een hanging basket kan worden beplant met eenjarige planten maar ook met kruiden of groenten. De meeste zomerbloeiers houden van een plekje in de zon en uit de wind. Bloeiende planten hebben wel veel verzorging nodig. Om ze mooi te houden haal je elke dag de dode bloemen eruit en voeg je regelmatig plantenvoeding toe.

Materialen

Voor het beplanten van een hanging basket heb je de volgende materialen nodig:
  • Een hanging basket met een voering van mos, kokos of sisal.
  • Beplanting (een stuk of 15 plantjes per hanging basket) zoals bijv. geranium, vlijtig liesje, petunia of groenten en kruiden zoals bieslook, peterselie, munt, tomaten en aardbeien.
  • Potgrond
  • Schaar
  • Rond vel plastic (vuilniszak)
  • Een pot om de basket op te zetten tijdens het planten.
  • Water
  • Evt. plantenvoeding in tabletvorm

Beplanten

Een hanging basket beplanten is niet zo moeilijk. Gebruik voldoende planten voor een goed resultaat. Na ijsheiligen (half mei) kunnen de eenjarige planten weer naar buiten. Tuincentra verkopen dan ook weer volop zomerbloeiers. Nu kunnen de hanging baskets worden gevuld. Een hanging basket kan op twee manieren worden beplant:
  • Door de wortels van de plant van buitenaf door de voering naar binnen te steken. Spoel de wortelkluit wel eerst goed af met water. Deze methode is geschikt voor kleine en grotere planten.
  • Bij kleine plantjes kan een stuk papier als een koker om de stengels worden gewikkeld. De plantjes kunnen van binnenuit naar buiten gestoken worden door de voering.

Water

Planten in de hanging basket drogen snel uit omdat ze dicht op elkaar staan. Geef ze dagelijks water en bij warm weer twee keer per dag. Er zijn ook gelkorrels verkrijgbaar, die het water vasthouden en langzaam aan de plant afgeven. Week de gelkorrels voor en vermeng ze met de potgrond.

Voeding

Tijdens de groei- en bloei periode hebben de plantjes elke week voeding nodig. Dit kan aan het water worden toegevoegd. Er zijn ook voedingstabletten verkrijgbaar die de voeding langzaam afgeven en een werking hebben van enkele maanden.

De plaats

Een hanging basket kan in principe overal hangen, maar bij voorkeur op een plek uit de wind en (gedeeltelijk) in de zon. Een hanging basket die het grootste gedeelte van de dag in de volle zon hangt, heeft veel water nodig. Heb je geen plek in de zon? Hang de mand dan op een lichte plek.

Werkwijze

  • Zet de basket op een pot. Knip de voering zo nodig passend in de hanging basket en leg hierop het rondje plastic voorzien van een paar gaatjes zodat overtollig water kan worden afgevoerd. Het plastic houdt het water beter vast. Leg wat potgrond op de bodem van de basket.
  • Knip rondom aan de zijkant van de basket enkele plantgaten in de voering. Doe dit in een T- vorm. Maak evt. twee lagen met plantgaten waarbij de bovenste verspringen ten opzichte van de onderste.
  • Maak de wortelkluiten van de planten goed schoon met water. De plant is dan gemakkelijker in de basket te plaatsen. Zorg ervoor dat de planten niet beschadigen.
  • Begin met het planten van de onderste laag. Steek de wortels van buiten naar binnen door de voering. Ga hierbij voorzichtig te werk. Vul de laag aan met aarde en begin met het beplanten van de volgende laag.
  • Als de zijkant rondom beplant is kan de bovenkant worden beplant. Hier is ruimte voor wat grotere planten. Het is handig om middenin de basket een leeg plantpotje te plaatsen zodat het water geven gemakkelijker gaat. Vul de basket op met aarde. Geef de planten tot slot voldoende water en haal geregeld de dode bloemen of blad weg
Gerelateerde artikelen
Eenjarige planten voor in de schaduwEenjarige planten voor in de schaduwHet lijkt tegenstrijdig, eenjarige voor in de schaduw. Maar u zult er van op kijken hoeveel eenjarige planten wel degeli…
De volkstuin: bloemen en groenten combineren en vals zaaienHoewel veel mensen op hun volkstuin louter groenten verbouwen is het aan te raden om ook wat bloemen of bloeiende plante…
Experimenteren met plant en pot combinatiesExperimenteren met plant en pot combinatiesMet een paar potten en bakken breng je sfeer en kleur in je tuin. De beplanting kun je aanpassen aan de seizoenen. Potte…
Een pluktuin aanleggenEen pluktuin aanleggenWil je boeketten maken met bloemen uit eigen tuin? Leg dan een pluktuin aan! Bij het aanleggen van een pluktuin is de li…
Hoe leg je een bloemenweide aan?Hoe leg je een bloemenweide aan?We brengen steeds meer tijd door in onze tuin, die we dan ook als een verlengstuk van onze woonomgeving zien. We willen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een hanging basket beplanten"

Infoteur: Liza
Laatste update: 25-04-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!