InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een hanging basket beplanten

Een hanging basket beplanten

Een hanging basket beplanten Een uitbundig bloeiende hanging basket kan de hele tuin opvrolijken. Je kunt de basket vullen met eenjarige planten maar ook met kruiden of groenten. Voor een mooie, volle basket heb je ongeveer vijftien plantjes nodig. Wil je de mand vullen met zomerbloeiers? Doe dit dan na ijsheiligen, dan is de kans op vorst nagenoeg voorbij. De meeste zomerbloeiers houden van een plekje in de zon en uit de wind. Bloeiende planten hebben wel veel verzorging nodig. Om ze mooi te houden haal je elke dag de dode bloemen eruit en voeg je regelmatig plantenvoeding toe.

Wat heb je nodig voor het beplanten van een hanging basket?

Voor het beplanten van een hanging basket heb je de volgende materialen nodig:
  • Een hanging basket met een voering van mos, kokos of sisal.
  • Beplanting (een stuk of 15 plantjes per hanging basket) zoals bijv. geranium, vlijtig liesje, petunia of groenten en kruiden zoals bieslook, peterselie, munt, tomaten en aardbeien.
  • Potgrond
  • Schaar
  • Rond vel plastic (vuilniszak)
  • Een pot om de basket op te zetten tijdens het planten.
  • Water
  • Evt. plantenvoeding in tabletvorm

Het beplanten van de hanging basket

Een hanging basket beplanten is niet zo moeilijk. Gebruik voldoende planten voor een goed resultaat. Na ijsheiligen (half mei) kunnen de eenjarige planten naar buiten. De kans op vorst is nagenoeg voorbij. Tuincentra verkopen dan ook weer volop zomerbloeiers. Na het kopen van de planten kunnen de hanging baskets worden gevuld.

Een hanging basket kan op twee manieren worden beplant

  • Door de wortels van de plant van buitenaf door de voering naar binnen te steken. Spoel de wortelkluit wel eerst goed af met water. Deze methode is geschikt voor kleine en grotere planten.
  • Bij kleine plantjes kan een stuk papier als een koker om de stengels worden gewikkeld. De plantjes kunnen van binnenuit naar buiten gestoken worden door de voering.

Water geven

Planten in de hanging basket drogen snel uit omdat ze dicht op elkaar staan. Geef ze dagelijks water en bij warm weer twee keer per dag. Er zijn ook gelkorrels verkrijgbaar, die het water vasthouden en langzaam aan de plant afgeven. Week de gelkorrels voor en vermeng ze met de potgrond.

Hoe vaak hebben de planten voeding nodig?

Tijdens de groei- en bloei periode hebben de planten elke week voeding nodig. Dit kan aan het water worden toegevoegd. Er zijn ook voedingstabletten verkrijgbaar die de voeding langzaam afgeven en een werking hebben van enkele maanden.

Waar kun je de hanging basket ophangen?

Een hanging basket kan in principe overal hangen, maar bij voorkeur op een plek uit de wind en (gedeeltelijk) in de zon. Een hanging basket die het grootste gedeelte van de dag in de volle zon hangt heeft veel water nodig. Heb je geen plek in de zon? Hang de mand dan op een lichte plek.

Hoe vul je een hanging basket?

  • Zet de basket op een pot. Knip de voering zo nodig passend in de hanging basket en leg hierop het rondje plastic voorzien van een paar gaatjes zodat overtollig water kan worden afgevoerd. Het plastic houdt het water beter vast. Leg wat potgrond op de bodem van de basket.
  • Knip rondom aan de zijkant van de basket enkele plantgaten in de voering. Doe dit in een T-vorm. Maak evt. twee lagen met plantgaten waarbij de bovenste verspringen ten opzichte van de onderste.
  • Maak de wortelkluiten van de planten goed schoon met water. De plant is dan gemakkelijker in de basket te plaatsen. Zorg ervoor dat de planten niet beschadigen.
  • Begin met het planten van de onderste laag. Steek de wortels van buiten naar binnen door de voering. Ga hierbij voorzichtig te werk. Vul de laag aan met aarde en begin met het beplanten van de volgende laag.
  • Als de zijkant rondom beplant is kan de bovenkant worden beplant. Hier is ruimte voor wat grotere planten. Het is handig om middenin de basket een leeg plantpotje te plaatsen zodat het water geven gemakkelijker gaat. Vul de basket op met aarde. Geef de planten tot slot voldoende water en haal geregeld de dode bloemen of blad weg
Gerelateerde artikelen
Het aanleggen en beplanten van een boomspiegelHet aanleggen en beplanten van een boomspiegelEen boomspiegel is een stuk grond rondom een boom dat vrij is van gras, onkruid of bestrating. Zuurstof, water en voedin…
Geld besparen kan ook op tuinieren, met bezuinigingstipsGeld besparen kan ook op tuinieren, met bezuinigingstipsOp tv en radio, hoort u veel bespaartips. Bijvoorbeeld in een programma als 'Een dubbeltje op zijn kant'. Maar die tips…
Eenjarige planten voor in de schaduwEenjarige planten voor in de schaduwHet lijkt tegenstrijdig, eenjarige voor in de schaduw. Maar je zult er van op kijken hoeveel eenjarige planten wel degel…
Experimenteren met plant en pot combinatiesExperimenteren met plant en pot combinatiesMet een paar potten en bakken breng je sfeer en kleur in je tuin. De beplanting kun je aanpassen aan de seizoenen. Potte…
Welke planten zijn het meest geschikt voor op een balkon?Welke planten zijn het meest geschikt voor op een balkon?Op een balkon is het vaak lastig om plantjes te houden, zeker planten die groter groeien zijn lastig. De wortels van de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een hanging basket beplanten"

Infoteur: Liza
Laatste update: 23-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!