InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het aanleggen en beplanten van een boomspiegel

Het aanleggen en beplanten van een boomspiegel

Het aanleggen en beplanten van een boomspiegel Een boomspiegel is een stuk grond rondom een boom dat vrij is van gras, onkruid of bestrating. Zuurstof, water en voedingsstoffen bereiken de wortels van de boom zo beter. Een boomspiegel voorkomt ook beschadigingen aan de stam tijdens het grasmaaien en ziet er netjes en verzorgd uit. Diep wortelende planten zoals gras nemen te veel water en zuurstof weg, als ze rondom de boom groeien. Vooral bij jonge bomen is het maken van een boomspiegel noodzakelijk. Jonge bomen zijn nog erg kwetsbaar en de kans dat de boom dood gaat zonder boomspiegel, of dat de groei stagneert is groot.

Wat is een boomspiegel?

Een boomspiegel is een stuk grond rondom een boom dat vrij is van gras, onkruid of bestrating. Het heeft een doorsnee van ongeveer één meter en is meestal rond of vierkant. De boom kan hierdoor beter worden voorzien van water, zuurstof en voedingsstoffen. Dit is vooral belangrijk voor jonge bomen die het maar met moeite kunnen winnen van de vrij diep wortelende grassoorten.

Het aanleggen van een boomspiegel

Een ronde boomspiegel is eenvoudig te maken met behulp van een stuk touw en een schep:
  • Span een touw om de stam.
  • Bepaal de grootte van de boomspiegel.
  • Maak het touw vast om een schep en trek het strak.
  • Steek met de schep de cirkel uit en zorg ervoor dat het touw strak blijft.
  • Verwijder nu het onkruid en gras uit de cirkel.

Hoe plant je een boom?

Het planten van een boom begint met het graven van een plantgat. Graaf een gat waar de wortelkluit ruim in past. Maak de aarde op de bodem ook goed los. Plaats de wortelkluit in het plantgat en vul de rest op met aarde, vermengd met compost. Druk de aarde rondom de boom licht aan. Zorg voor voldoende vocht. De eerste jaren heeft de boom nodig om een goed wortelstelsel te ontwikkelen. In die periode is het voor een boom beter om de boomspiegel niet te beplanten.

Beplanting voor een boomspiegel

Beplanting maakt van de boomspiegel een echte blikvanger. Bloeiende planten trekken insecten aan en zorgen voor een kleurrijk geheel. In het voorjaar geven bloembollen de boomspiegel kleur. De zomer is het seizoen van de éénjarige planten. Met de juiste verzorging bloeien ze de hele zomer. Vaste planten vragen wat minder onderhoud. Geschikte vaste planten zijn: ooievaarsbek, lavendel, vrouwenmantel, kattenkruid, smeerwortel en asters.

Hoe voorkom je dat de grond in de boomspiegel te nat of te droog wordt?

Maak de boomspiegel het liefst zodra de boom geplant is. Plant de jonge boom iets hoger dan het gras zodat het overtollige water weg kan lopen in het lager gelegen gras. Er blijft dan geen water rond de boom staan. Het uitdrogen van de grond is te voorkomen door schors of houtsnippers, grind of ondiep wortelende bodembedekkers in de boomspiegel aan te brengen. Bovendien voorkomt het de groei van onkruid. De structuur en waterdoorlatendheid van de bodem verbeterd door organische meststof of compost op de boomspiegel aan te brengen. Leg dit niet tegen de stam aan.

Het onderhoud

Verwijder onkruid en gras bij droog en zonnig weer. Beschadig de stam niet bij het werken in de boomspiegel, schimmels kunnen gemakkelijk via een beschadiging de boom infecteren. Beperk het onderhoud aan de boomspiegel door het te bedekken met half verharding of door het te laten begroeien met ondiep wortelende bodembedekkers. De bedekking voorkomt het wegspoelen van de voedingsstoffen en het uitdrogen van de grond.

Een rand om de boomspiegel

Bij een boomspiegel in het gazon is het beter om de rand op gelijke hoogte met het gras aan te leggen. De grasmaaier kan hier overheen rijden. De rand van een boomspiegel in een verhard gedeelte mag minimaal tien centimeter hoger liggen dan de wortelhals van de boom. Zo komt er minder aarde en ander organisch materiaal op de bestrating.

De wortelhals van een boom

De stam van een boom is meestal groenig van kleur. De wortels zijn rood/bruin gekleurd. De overgang tussen de stam en de wortels wordt wortelhals genoemd. De boom moet op deze hoogte worden geplant. Een boom kan beter iets te hoog worden geplant dan te diep. De wortels zoeken wel een weg naar beneden. De bovenste laag van de aarde is ook luchtiger wat noodzakelijk is voor de groei van het wortelstelsel.

De voordelen van een boomspiegel

  • Gras en onkruid nemen voedingsstoffen, lucht en water weg waardoor vooral jonge bomen moeite hebben om te overleven.
  • De grond rond de boom blijft luchtiger en kan gemakkelijk worden bemest.
  • Door de boomspiegel hoef je met een grasmaaier niet dicht bij de boom te komen waardoor beschadigingen aan de stam kunnen worden voorkomen.
  • Een goed onderhouden boomspiegel ziet er mooi en verzorgd uit.
Gerelateerde artikelen
Smal opgaande bomenSmal opgaande bomenSmalle bomen zijn zeer geschikt voor een kleine tuin of langs paden en opritten omdat ze weinig ruimte innemen, weinig s…
Kweepeer of Cydonia oblongaKweepeer of Cydonia oblongaDe Kweepeer of Cydonia oblonga is een vruchtboom die van oudsher te vinden was bij boerderijen. Het is één van de oudste…
Maak zelf compost. Goed voor milieu en je portemonneeMaak zelf compost. Goed voor milieu en je portemonneeVeel mensen met een tuin gooien bladeren, takken, onkruid en ander organisch afval weg in de afvalbak die via de vuilnis…
Hoe maak je compost?Compost is het wondermiddel waar de meeste tuinders niet meer zonder kunnen. Het toevoegen van compost aan de grond zorg…
Kilocalorieën verbrandenKilocalorieën verbrandenVele mensen vragen zich wel eens na het sporten of bewegen af hoeveel kilocalorieën ze nou eigenlijk verbrand hebben. Is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mike, Pexels
  • www.tuinieren.nl
  • https://bosmaboomkwekerij.nl/tuintips/plant-instructie/bomen-planten
  • https://www.perennialpower.nl/professional/vaste-planten-voor-boomspiegels-en-droge-grond
  • https://www.directplant.nl/tuintips/boomspiegel/

Reageer op het artikel "Het aanleggen en beplanten van een boomspiegel"

Infoteur: Liza
Laatste update: 16-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!