InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Gras: aanleggen van een kunstgrasveld

Gras: aanleggen van een kunstgrasveld

Gras: aanleggen van een kunstgrasveld Steeds meer particulieren gaan kunstgras aanleggen in hun tuin. Dat hoeft niet per se heel duur te zijn. De particulieren volgen het voorbeeld van verschillende sportclubs. Er zijn verschillende voordelen van kunstgras ten opzichte van een normaal gazon. U heeft bijvoorbeeld veel minder onderhoudskosten. Ook ziet het er beter uit en raakt het veld minder snel beschadigd. Kunstgras wordt steeds meer gebruikt. Het grootste voordeel van kunstgras is namelijk dat het op elke bodem kan worden aangelegd. Na de aanleg gaat het zich vanzelf vormen naar de ondergrond. Een ander belangrijk voordeel van kunstgras is dat het weinig onderhoudskosten met zich mee brengt. Een normaal gazon moet met enige regelmaat gemaaid worden om het er een beetje te laten uitzien. Veel sportclubs maken tegenwoordig gebruik van kunstgrasvelden. Dit begon zo bij hockeyclubs, maar ook bij bijvoorbeeld korfbal en voetbal maken steeds meer verenigingen gebruik van kunstgras. Een goed voorbeeld daarvan is de eredivisieclub Heracles. Normaal gesproken neemt de kwaliteit van een veld af als er veel op gelopen wordt. Ook slidings hebben negatieve gevolgen voor het veld. Met kunstgras hoeft een sportclub zich daar allemaal niet meer druk over te maken. Een laatste voordeel is dat het altijd groen lijkt. Ook in de winter blijft het grasveld er voor het oog goed uitzien.

Drainage bij kunstgras

Wanneer u een kunstgrasveld laat aanleggen is het belangrijk om in de gaten te houden dat er een goede waterafvoer is, ook wel bekend staand als drainage. Het water moet goed kunnen weglopen en niet op het veld blijven staan. U kunt hier voor zorgen door er op te letten dat de ondergrond voldoende vlak is en drainerend genoeg is. Het is ook mogelijk speciale drainagematten onder het kunstgras te leggen. Die kunt u bijvoorbeeld ook gebruiken als u kunstgras aanlegt op uw balkon of dakterras.

Kosten voor kunstgras

Het is een mogelijkheid dat u zelf het kunstgrasveld aanlegt. In dat geval bespaart u wel op de kosten. Het belangrijkste is echter wel dat u goed weet hoe dit moet. Het kost namelijk veel tijd om een kunstgrasveld aan te leggen. Er kan bovendien makkelijk veel mis gaan en er zit op kunstgras geen garantie wanneer u het zelf verkeerd aanlegt, tenzij u uiteraard andere afspraken heeft gemaakt. Het beste is dus om het kunstgrasveld te laten aanleggen door een gespecialiseerd en professioneel bedrijf. Een manier om het goedkoop te kopen is via Marktplaats te kopen naar een tweede hands veld. U kunt ook bij de groothandel of bij bouwmarkten, zoals de Gamma, Formido en Praxis, kijken naar goed kunstgras. Bekende merken zijn onder andere Fiesta en Discovery.

Zelf kunstgrasveld aanleggen

Er zijn verschillende zaken waar u op moet letten wanneer u zelf een kunstgrasveld(je) gaat aanleggen, bijvoorbeeld in uw tuin. Het is belangrijk om het kunstgras op maat te snijden. Dat kan het beste gebeuren via de naad. Bij het uitrollen moet de vezelrichting gerespecteerd te worden. Met speciale lijmband kan het tape aan de ondergrond worden vastgemaakt. Deze lijmband kan het beste worden aangebracht aan de zijkanten en in het middenstuk, zodat dat niet losraakt of gaat rimpelen. Soms kan het veld beschadigd raken. Dit kan hersteld worden door het betreffende stuk er uit te halen en er een nieuw stuk in te naaien. Nadat het veld is aangelegd kan het worden ingestrooid met rubbergranulaat. Dit instrooimateriaal draagt bij aan een betere waterafvoer. Nadat u het granulaat heeft uitgestrooid kunt u het met behulp van een bezem verder verspreiden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gras: aanleggen van een kunstgrasveld"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!