InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De voor en nadelen van een handmaaier

De voor en nadelen van een handmaaier

Een handmaaier is een grasmaaier die je met de hand vooruit kunt duwen. Er zijn nog veel mensen die deze handmaaier gebruiken. Maar hoe zit het met onderhoud en de kwaliteit van de degelijke, overbekende handmaaier? In dit artikel worden de tips gegeven.

Inleidend

Een handmaaier is niet zo ouderwets als de meeste mensen denken. Sterker nog, wanneer het gaat om een kleine grasoppervlakte is het maaien met een handmaaier vaak sneller gedaan dan met een elektrische of benzinemaaier. Daarnaast loop je geen grote afstand en heb je geen last van kabels, een benzinemotor of groot onderhoud. Bij kleine gazons maait een handmaaier net zo strak als een elektrische of benzinemaaier. De keuze die het gaat worden kun je dus zelf maken, het is eerst belangrijk om meer te weten over het onderhoud, de kwaliteit en de garantie. Neem het artikel even door en kijk of je nu voorzien bent van de juiste informatie om een goede keuze te kunnen maken. Een handmaaier koop je namelijk niet om één keer je gras te maaien, deze koop je om hier lange tijd gebruik van te kunnen maken. Met een goede handmaaier heb je echt veel jaren plezier. Je kunt dus best een handmaaier kopen die wat duurder is want dan is de kwaliteit vaak ook beter. Denk goed aan de garantieregeling want deze is erg belangrijk!

Onderhoud

Het onderhoud van een handmaaier is enorm beperkt. Daar je bij een benzinemaaier motoronderhoud moet plegen, de olie moet verversen en eraan moet denken dat je voldoende brandstof hebt, is het bij een handmaaier een compleet ander verhaal. Bij normaal gebruik is een paar keer per jaar met de veger erover en eens per jaar een keer smeren met wat olie meer dan voldoende om jaren lang plezier te hebben van de handmaaier. Soms moeten de messen worden geslepen. Door dit beperkte onderhoud te verrichten zorg je ervoor dat de machine soepel blijft lopen, niet gaat roesten en fatsoenlijk blijft maaien.

Kwaliteit

Handmaaiers zijn al te koop voor enkele tientjes, maar wanneer je goed werk verwacht van de machine is het vaak beter om een wat duurdere aan te schaffen. De goedkoopste handmaaiers lopen vaak erg zwaar, omdat men gebruik maakt van goedkope middelen zoals de lagers. Bovendien bevatten ze veel kunststof materialen waardoor de machine snel slijt. De messen zijn bovendien vaak niet van hoge kwaliteit wat ervoor zorgt dat het gazon niet mooi strak gemaaid kan worden. Een wat duurdere en daarmee kwalitatief betere machine is mechanisch veel degelijker uitgevoerd. Het gebruik van goede lagers en metalen componenten zorgen ervoor dat de machine lang mee gaat en prettig in gebruik is omdat deze soepel loopt. Daardoor is de hoeveelheid energie welke benodigd is voor het maaien van uw gazon beperkt en het resultaat maximaal.

Garantie

Goedkope machines hebben vaak een kortdurende garantieperiode. Bovendien zijn onderdelen welke onderhevig zijn aan slijtage vaak niet afgedekt binnen de garantiebepaling. Duurdere en kwalitatief betere machines zijn meestal voorzien van een langere garantieperiode. Bovendien zijn de componenten die het zwaar te verduren hebben vele malen degelijker uitgevoerd waardoor ze veel langer mee gaan. Deze onderdelen zijn ook slijtageonderdelen en vallen ook niet binnen de standaard garantie, echter door de kwalitatief degelijke uitvoering hoef je je hier geen zorgen over te maken. Deze onderdelen zijn normaliter getest op belasting en duurzaamheid waardoor ze wel een bepaalde kwaliteit garanderen.

De voordelen van een handgrasmaaier

  • de handgrasmaaier is eenvoudig op te pakken en te verplaatsen
  • het onderhoud is minimaal
  • een handgrasmaaier is stukke voordeliger dan een elektrische maaier
  • de handgrasmaaier beslaat minder plaats bij het opbergen
  • ook door kinderen (onder toezicht) te gebruiken
  • minder/ander geluid dan een motormaaier

De nadelen van een handgrasmaaier

  • het duwen van de grasmaaier kost energie
  • bij vochtig gras moeilijk te maaien met de hand

Advies

Voor een niet al te groot gazon is een handgrasmaaier te prefereren boven een elektrische gazonmaaier.
© 2011 - 2019 Evertvlage, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Grasmaaiers: handmaaier, motormaaier of robotmaaierGrasmaaiers: handmaaier, motormaaier of robotmaaierTussen het gras maaien met een zeis (dat veel vaardigheid vraagt) en het comfortabel zittend op een machine rondrijden o…
Grasmaaier op benzine, voor- en nadelenGrasmaaier op benzine, voor- en nadelenAls je een tuin met groot gazon hebt, gaat er niets boven een grasmaaier op benzine. Daarmee kan je het gazon tot in all…
Vergelijking tussen benzine- en elektromaaiers voor gazonWelke grasmaaier je nodig hebt voor je gazon hangt van enkele factoren af. Zowel elektrische als benzinemaaiers hebben e…
Grasmaaien, hoe pak je dat slim aan?Grasmaaien. Voor velen een vervelend klusje. Maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Zo pak je het slim aan!
De automatische grasmaaier: over gemak, milieu én mulchingDe automatische grasmaaier: over gemak, milieu én mulchingDe automatische grasmaaier. Wie een groot gazon heeft, met lichamelijke beperkingen te maken heeft of een drukke daginvu…

Reageer op het artikel "De voor en nadelen van een handmaaier"

Reacties

Ilse, 09-08-2016 10:21 #2
Ik vind een handmaaier ook fijner. Inderdaad mensen kiezen gauw voor elektrisch, maar vooral kleine stukken gras is een handmaaier zoveel handzamer, sneller en nog beter voor de mens ook. Alles maar elektrisch. Fietsen. Messen. Terwijl we beweging nodig hebben met z'n allen:) En de prijs van een handmaaier is veel leuker.

Peter, 21-08-2014 11:29 #1
Leuk artikel, helemaal met de conclusie eens. 2e hands net een handmaaier gekocht van het merk Husqvarna. De mensen deden 'm weg omdat ze een elektrische maaier hadden aangeschaft. We mochten de maaier even proberen op hun gras. In 3 slagen had ik een derde van hun gras gemaaid, mooi egaal en strak, zonder veel energie. Voor mij een voordeel, maar vreemd dat mensen zo snel overstappen op elektrisch gereedschap. Dit lijkt sneller en beter te gaan, dit geldt echter alleen voor nat gras en het strak bij de kanten maaien. Voor een doorsnee grasveld ben je veel minder tijd kwijt.

Infoteur: Evertvlage
Gepubliceerd: 04-05-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!