InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tips voor het kiezen van de juiste grasschaar

Tips voor het kiezen van de juiste grasschaar

Een grasschaar is onmisbaar wanneer je gras in de tuin hebt liggen. Een grasmaaier kan namelijk niet overal bij, je wilt natuurlijk dat het gras er netjes bij ligt. Je kunt hiervoor dan een grasschaar gebruiken die er voor gaat zorgen dat alles er netjes uit ziet. Maar welke soorten zijn er en welke schaf je aan? Een grasschaar kan een handig hulpmiddel zijn bij het perfectioneren van je grasveld. Voor de randjes en het fijne werk kan een grasschaar het middel zijn bij uitstek om je gazon er tiptop uit te laten zien.

Soorten grasscharen

Er zijn verschillende soorten grasscharen. Een kleine en wat grotere handgrasschaar zijn handig om hoekjes bij te werken en om plekken die wat hoger of lager liggen ten opzichte van het gazon netjes bij te trimmen. Bij lastig te bereiken randen, zeker wanneer het gaat om een grote lengte dan kan het handig zijn om een automatische, elektrische grasschaar (trimmer) te gebruiken. Dit werkt een stuk sneller zodat al je randen snel zijn getrimd. Wanneer je goed overweg kunt met een elektrische grasschaar dan is het resultaat zeker zo netjes dan wanneer je het met de hand zou doen. Bovendien werkt een elektrische grasschaar een stuk sneller dan een handgrasschaar. Het nadeel van een elektrische uitvoering van de grasschaar is echter dat moeilijk te bereiken plekken i.v.m. stroomvoorziening lastig te trimmen zijn. Ook bestaat er de kans dat, zeker bij aangrenzend gesteente, de grasschaar het zwaar te verduren krijgt en daardoor sneller slijt of zelfs kapot gaat. Vaak gaan de elektrische en de handgrasschaar prima samen, gezien ze beide hun eigen sterke kanten hebben die zeker van pas komen bij het trimmen en perfectioneren van je grasveld.

De elektrische grasschaar

Er zijn verschillende merken op de markt. De ene is duurder dan de ander, maar wanneer je een kwalitatief goede grasschaar goed behandeld (gebruikt waar hij voor bedoeld is en schoonmaakt) gaat deze lang mee en is het een fijn product met prima resultaten. We hebben de voordelen en de nadelen van deze elektrische grasschaar voor je op een rijtje gezet, deze kun je hieronder lezen.

De voordelen van de elektrische grasschaar:
  • De grasschaar werkt snel en effectief voor lange stukken
  • De grasschaar maakt het gazon snel egaal
  • De grasschaar is eenvoudig te onderhouden

De nadelen van de elektrische grasschaar:
  • De grasschaar is afhankelijk van stroom
  • Kleine hoekjes zijn slecht bereikbaar
  • Kleine hoekjes leveren extra slijtage op aan de schaar

De handbediende grasschaar

Ook hiervan zijn diverse merken te koop. Een wat duurder exemplaar is degelijker en zorgt ervoor dat de schaarbeweging soepel loopt, iets wat prettig is bij het bedienen ervan. Een handgrasschaar gaat normaal gesproken jaren mee. Let wel op voor vocht, onderhoud de grasschaar daarom goed. We hebben de voordelen en de nadelen van de handbediende grasschaar op een rijtje gezet, deze voordelen en nadelen kun je hieronder lezen.

De voordelen van de handbediende grasschaar:
  • Kleine hoekjes goed bereikbaar
  • Nauwkeurig in gebruik
  • Geen stroom nodig
  • Weinig onderhoud

De nadelen van de handbediende grasschaar:
  • Grote oppervlakken of randen kosten veel tijd

Advies

Wanneer je alleen wat kleine hoekjes en randen hoeft bij te werken is een handbediende grasschaar een prima hulpmiddel. Wanneer je echter grote oppervlakken of lange randen wilt trimmen dan kan een elektrische grasschaar een prima alternatief zijn. Dit scheelt je veel werk. Wanneer je lange randen hebt én kleine moeilijk bereikbare hoekjes die alleen met de handbediende grasschaar te bereiken zijn, dan is het zinvol te overwegen om beide varianten aan te schaffen.
© 2011 - 2019 Evertvlage, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips voor het kiezen van de juiste grasschaar"

Infoteur: Evertvlage
Gepubliceerd: 03-05-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!