InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zo houden we onze buxus in topconditie

Zo houden we onze buxus in topconditie

Zo houden we onze buxus in topconditie De buxus is in menig siertuin een bijzonder graag geziene gast. Deze opvallende en altijd groene heester brengt kleur en geur in onze tuin, zelfs in de winter. Een buxus is dan ook erg veelzijdig. In de juiste vorm geknipt, geeft hij zowel als afsluiting, als haag en in borders een persoonlijke uitstraling aan onze (sier) tuin. Wat is de beste periode om zo'n buxus aan te planten? Hoe gaan we daarbij tewerk, en hoe houden we onze buxus in topconditie?

Buxcus, voor een schitterend decor in siertuin

Bloemen spelen meestal de absolute hoofdrol in iedere siertuin. Groene gasten als de buxus, zijn nochtans minstens even belangrijk. Zij vormen immers hét gedroomde decor voor alle kleurige lente- en zomerbloeiers. De buxus is daarenboven een winterharde en altijd groene heester, waardoor hij ook in de winter voor de nodige sfeer zorgt in onze siertuin. Willen we onze tuin in alle seizoenen écht aantrekkelijk houden, dan zijn zo'n wintergroene planten zo goed als onmisbaar.

Manusje van alles

Met een buxus moeten we in de allereerste plaats veel geduld hebben. Deze heester is immers een opvallend trage groeier. Het is een echte wereldburger ook, want onze buxus voelt zich haast overal thuis. We treffen hem immers zowel in Europa aan als in Azië en in Noord- en Zuid- Amerika. De buxus is al eeuwen oud. Uit opgravingen is immers gebleken dat hij nu al zesduizend jaar geleden de tuinen van allerlei edellieden opfleurde. Geen enkele plant is dan ook veelzijdiger dan onze buxus, zowat het manusje van alles in de siertuin.

Bodem met hoge zuurtegraad

Een buxus behoort tot de familie van de palmbomen. Deze voelen zich uitstekend thuis op een rotsachtige ondergrond, op kalkrotsen, allerlei afgesleten gesteentegronden en op rotsformaties met een hoge zuurtegraad of ph- waarde. De buxus is dan ook weinig veeleisend voor wat zijn verzorging betreft. Hij doet het zowel uitstekend op een droge als een natte ondergrond.

Buxus vraag zure ondergrond

Het voorjaar en de nazomer, zijn de meest geschikte periodes om buxus te planten. Voor we hem definitief op zijn plaats zetten, plaatsen we hem eerst een tijdje in een emmer water, zodat hij voldoende vocht kan opnemen. Zo zal onze buxus vlugger sterkere wortels vormen.
Onze buxus houdt van een losse, luchtige en zéker kalkrijke van ondergrond. Daarom geven we hem bij het aanplanten voldoende ]kalk,en voegen we tegelijk een hoeveelheid beendermeel toe aan de ondergrond.

Extra water voor snelle wortelgroei

We maken bij het planten het plantgat voldoende groot, zodat we er de wortelkluit van onze buxus goed kunnen in schikken. We moeten de aarde rond de plant ook extra aandrukken. Doen we dat niet, dan hebben de wortels van onze buxus te weinig contact met de bodem, en zal hij trager in groei geraken. Na het planten, geven we onze buxus overvloedig water, dat bevordert zijn wortelgroeien. De eerste weken herhalen we dit regelmatig, dat komt de groei van onze jon,ge buxus zeker ten goede.

Extra voedsel tegen verkleuring bladrandjes

Gaan de randen van de buxusbladjes geel verkleuren, dan wijst dit op een gebrek aan de noodzakelijke voedingsstoffen. Om dit te voorkomen, mengen we in het voorjaar een extra dosis koemest of een grondverbeteraar, speciaal ontworpen voor buxussen, in de bodem. We herhalen deze verwenbeurt begin juni. In het najaar geven we onze buxus een extra dosis kalk? om de zuurtegraad van de ondergrond op peil te houden.

Snoeien bij bewolkte dag

Snoeien is ongetwijfeld een van de belangrijkste onderhoudswerken aan onze buxus. We snoeien bij voorkeur op een bewolkte dag, nooit in de zon. Voor het snoeien maken we de plant goed nat, dat werkt veel gemakkelijker. Een buxus in volle groei kunnen we snoeien vanaf begin maart tot eind juni.

Buxushaag tweemaal snoeien

Een buxushaag snoeien we bij voorkeur tweemaal per seizoen. Eénmaal in het voorjaar en een tweede keer in de periode augustus- september. Vooral de zijkanten van onze buxushaag moeten goed bijgeknipt worden. Dat zorgt voor een mooie en dichte haag. Dat en voorkomt tevens dat de onderkant van onze buxushaag kaal wordt. We kunnen dit laatste ook voorkomen, door onze haag aan de bovenkanten iets smaller te houden dan de onderkant. We maken er dus een mooie cakevorm van.

Hoe fantasievorm snoeien?

We kunnen onze buxus in alle mogelijke vormen snoeien. Om een dergelijke fantasiesnoei volgens de regels van de kunst uit te voeren, moeten we met enkele voorschriften rekening houden. Zowel de erg populaire buxusbol als om het even welke andere vorm die we aan onze buxus willen geven, snoeien we het gemakkelijkst met een snoeischaar. Daarbij houden we de holle kant van onze schaar naar de plant gericht wanneer we een bolle vorm willen bekomen. Voor een spiraalvorm of een dierfiguur draaien we bij het maken van een binnenbocht onze snoeischaar om. We geven onze buxus zijn jaarlijkse hoofdsnoei vanaf begin maart tot eind juni. Tussendoor kunnnen we hem bijsnoeien.

Uitdroging potplanten voorkomen

Buxussen doen het ook uitstekkend in allerlei potten en kuipen. Om uitdroging van deze potplanten te voorkomen, moeten we deze buxussen dan ook regelmatig water geven. Buxussen in pot vragen om de zes weken extra voedsel. We kiezen daarbij voor een grondverbeteraar of compost met een trage voedselafgifte. Deze buxussen in pot zijn uiteraard ook winterhard en kunnen tijdens de wintermaanden probleemloos overleven. We zetten onze buxus dan wel bij voorkeur op een beschutte en schaduwrijke plaats. Bij de buxus gaat de verdamping ook in de winter gewoon door, daar zijn blaadjes ook dan groen blijven. Schrale wind, een stralend winterzonnetje en een ventueel bevroren aardkluit kunnen onze buxus in potten uiteindelijk toch schade toebrengen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buxus in de tuinBuxus in de tuinBuxus komt in bijna elke tuin wel voor. Is het geen klein haagje, dan wellicht enkele exemplaren in stenen potten of een…
Creatief met buxusAls je een tuin of balkon hebt dan is de buxus een ideale plant om te houden. Hij is vrij gemakkelijk om te verzorgen. E…
Het bemesten en bekalken van buxusHet bemesten en bekalken van buxusBuxus is een veelvoorkomende plant in de Nederlandse tuinen. Buxus is eenvoudig te snoeien in allerlei vormen. In de tui…
Buxusplanten in de tuinBuxusplanten in de tuinBuxus kennen we allemaal van de gestileerde Engelse en Franse tuinen. Nette haagjes, vaak kort geknipt, die de tuin inde…
Struiken geschikt voor aanplant als haagStruiken geschikt voor aanplant als haagDe mens is altijd zeer geneigd om zijn eigen stukje grond af te bakenen. Zodra een nieuwbouwwoning wordt betrokken en he…

Reageer op het artikel "Zo houden we onze buxus in topconditie"

Reacties

F. Jansen, 13-07-2016 13:09 #3
Ik heb een buxustuin met vrij compacte haagjes. De tuin is ongeveer 20 jaar oud en de grond zal dan ook niet meer luchtig zijn. Je kunt moeilijk bij de ondergrond komen. Hoe kan ik bodem toch nog beluchten?

Frantan (infoteur), 17-06-2015 10:24 #2
Beste,

Bedankt voor je feedback. Buxus houdt van kalkrijke, losse grond. Artikel werd in die zin aangepast!

Met vriendelijke groet,

Frantan

David Bauwens, 16-06-2015 17:39 #1
Beste,

uw schrijft: "Onze buxus houdt van een losse, luchtige en zéker van een zure ondergrond, dus grond met een hoge ph- waarde."
Heel verwarrend want een hoge PH waarde is verre van zuur dit is eerder basis.
Je schrijft dat de buxus op kalkrotsen goed functioneerd, kalk is ook verre van zuur…

Kun je hier duidelijk maken of buxus in een zure grond dus met lage PH waarde of in een minder zure grond (met hoge PH waarde ) moet geplant worden.

Infoteur: Frantan
Laatste update: 17-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Siertuin
Reacties: 3
Schrijf mee!