InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinkassen: bouwen van een tuinkas voor de tuin

Tuinkassen: bouwen van een tuinkas voor de tuin

Tuinkassen: bouwen van een tuinkas voor de tuin Een tuinkas is een goede manier om te voorkomen dat uw planten en groenten niet beschadigd raken. Tuinkassen beschermen onder andere tegen extreme weersomstandigheden, vorst en vogels. Er zijn verschillende soorten kassen, zoals de foliekas, de folietunnel, de muurkas, de vrijstaande kas en de orangerie. U kunt deze zelf bouwen of dat laten doen. In dat geval liggen de kosten wel iets hoger. Veel mensen schaffen voor hun tuin een kas aan. Soms gebeurt dat ook voor de moestuin. Een kas kan handig zijn voor iemand die bepaalde gewassen of bijvoorbeeld bloemen wil verbouwen, en niet alleen in het voorjaar, maar het hele jaar door. Een kas voorkomt dat planten beschadigd raken door extreme weersomstandigheden, bijvoorbeeld hagel of storm. Ook houdt het bepaalde beesten weg, zoals vogels. Die eten dan niet alle vruchten zomaar op. Als laatste biedt het in de winter ook bescherming tegen de vorst en zo vriezen niet al uw planten kapot. In de kas blijft het namelijk altijd een bepaalde temperatuur. Vooral aardbeien, bessen, snijbloemen, groenten en planten worden gekweekt in kassen.

Foliekas en folietunnel

Er zijn verschillende soorten kassen waarvan u gebruik kunt maken. Sommige gaan mee voor een lange tijd en zijn min of meer permanent, terwijl andere kassen soms maar een korte tijd gebruikt kunnen worden. Dit heeft voor- en nadelen. Ook kan het in de kosten behoorlijk uitmaken. Een kas die bijvoorbeeld vaak wordt gebruikt is de foliekas of de folietunnel. Deze zijn vaak wat kwetsbaarder en daardoor niet verzekerbaar. Ze zijn vooral kwetsbaar bij wind omdat de bogen te zwak zijn. Daardoor treedt er een zogeheten balloneffect op. Met behulp van het berekeningsprogramma Casta/kassenbuw kan berekend worden hoe sterk de constructie is. U kunt dat ook door een aannemer of kassenbouwer laten doen. U kunt er voor kiezen zelf de kas te bouwen of dat te laten doen. In veel grote steden zoals Zwolle, Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Groningen, Maastricht, Den Bosch, Haarlem, Arnhem, Zwolle, Assen, Leeuwarden en Enschede zitten wel kassenbouwers. Ook in het Westland zijn veel kassen te vinden. Een bekende soort kas is Luna. Deze is gemaakt van kunststof.

Vrijstaande kas of muurkas bouwen

Twee andere soorten tuinkassen zijn de muurkas en de vrijstaande kassen. Beide kassen gaan uit van hetzelfde principe en zijn meestal van glas gemaakt terwijl het frame van aluminium is gemaakt. Bij de muurkas staat de kas met een kant tegen de muur aan. Bij een vrijstaande kas staat de kas los van de muur en helemaal op zichzelf. Beide kassen hebben voor een nadelen. Een muurkas heeft het voordeel boven de vrijstaande kas dat hij minder kwetsbaar is, omdat hij sterk om het huis leunt. Het nadeel is tegelijkertijd dat er minder zoninval is, omdat de zonnestralen aan een kant worden tegengehouden. De muurkas kan het beste tegen een muur worden gebouwd die op het oosten of westen staat. Een muur die richting het zuiden staat warmt namelijk te snel op. In het geval van een vrijstaande kas kunt u deze het beste in de middag- of avondzon plaatsen. Op die manier warmt de kas ís nachts nog op.

Orangerie bouwen voor planten

Een laatste soort kas is een orangerie of een oranjerie. Dit is vernoemd naar het Franse oranger dat staat voor sinaasappelboom. Dit gebouw is voor een groot deel van glas en wordt in de winter gebruikt op kuipplanten te bewaren. In de zomer kunnen deze bomen dan buiten worden neergezet. De oranjerie werd voorheen gebruikt om exotische bomen en planten die met name uit de koloniën kwamen goed te houden. Deze planten konden in het Noord-Europese klimaat niet goed overleven en daarvoor dienden dus de orangeries.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Beeki, Pixabay

Reageer op het artikel "Tuinkassen: bouwen van een tuinkas voor de tuin"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Werken in de tuin
Schrijf mee!