InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hobbykassen, kweekkassen en folietunnels voor eigen teelt

Hobbykassen, kweekkassen en folietunnels voor eigen teelt

Hobbykassen, kweekkassen en folietunnels voor eigen teelt Als de tuin voldoende ruimte biedt, dan is het plaatsen van een eigen kas zeer de moeite waard. En zo heel veel vierkante meters zijn er eigenlijk niet nodig om het tuinieren een extra dimensie te geven. Met een eigen kas komen er opeens veel meer mogelijkheden op het gebied van tuinieren bij. Je kunt dan al vroeg in het seizoen beginnen door je eigen planten te gaan zaaien en opkweken. En als die zijn uitgeplant in de volle grond, dan kan de kas gevuld worden met warmte minnende planten zoals meloen, tomaat of komkommer.

Een kas voor eigen teelt

Het is voor veel tuinliefhebbers vaak een lang gekoesterde wens: een eigen kas in de tuin. Niet gek, want een eigen kas vergroot de mogelijkheden van het tuinieren enorm. Liefhebbers van eenjarige planten kunnen zo al vroeg in het seizoen, in de maanden februari of maart, starten met het zaaien en opkweken hiervan. In een verwarmde kas is het zelfs mogelijk om vorstgevoelige (kuip)planten te laten overwinteren. En warmte minnende vruchten als meloen, tomaat, paprika en komkommer zijn minder geschikt voor teelt in de volle grond, maar kunnen wel in ons klimaat in de kas geteeld worden.

Aanbod hobbykassen, kweekbakken en folietunnels

Er is een ruim aanbod aan hobbykassen, kweekbakken en folietunnels, in allerlei soorten en maten. De te maken keuze is vaak afhankelijk van de beschikbare ruimte in de tuin en natuurlijk ook van de wensen ten aanzien van het gebruik. Een goede tuinkas zal ongeveer 50 jaar, of zelfs langer, mee gaan. Let bij aanschaf van een kas daarom beter eerst op de kwaliteit en in tweede instantie pas op de prijs. Kassen van mindere kwaliteit hebben een aanzienlijk kortere levensduur. Bezuinig ook niet op de afmetingen van de kas. Een te kleine kas geeft alleen maar ergernis tijdens het gebruik. Een goede stahoogte is erg belangrijk en verhoogt het werkplezier. Ook het totale vloeroppervlak moet voldoende zijn, want dit verruimd de mogelijkheden van het kas-tuinieren. Wie eenmaal begint met tuinieren in de kas weet vaak van geen ophouden meer. Houd hier rekening mee bij het bepalen van de gewenste afmetingen! Plaats de kas altijd in de zon en met de nok van het noorden naar het zuiden.

Soorten kassen

Meest gangbare uitvoeringen

De meeste kassen worden geleverd in glas of policarbonaat en zijn voorzien van een aluminiumframe. Soms worden kassen met een houten frame aangeboden. Dit zijn vaak hele bijzondere modellen, maar door het gebruik van hout wel aanzienlijk duurder in aanschaf. Bovendien vraagt hout ook veel meer onderhoud dan aluminium.

Tuinkassen van glas

Tuinkassen van glas zijn al sinds oudsher in gebruik. Ze zijn gemaakt van goed licht doorlatend tuinbouwglas met een dikte van 3 mm. Een nadeel van glas is natuurlijk de kwetsbaarheid. Tijdens het werk in en rond de kas komt het nogal eens voor dat er een ruit sneuvelt door het even niet opletten. De steel van een hark of schoffel kan in een fractie van een seconde door de ruit heen gaan. Daarom zijn er ook leveranciers die een glaskeuze aanbieden. Naast het tuindersglas kan er dan ook gekozen worden voor speciaal veiligheidsglas dat, met dezelfde dikte als het tuinbouwglas, veel sterker en dus minder kwetsbaar is.

Tuinkassen van policarbonaatkassen

Kassen waarbij het glas vervangen is door platen van policarbonaat zijn veel minder kwetsbaar. Dergelijke platen zijn nagenoeg onbreekbaar en licht van gewicht. Het materiaal is mat van kleur en laat minder licht door. Een voordeel van policarbonaat is dat het de warmte beter vasthoudt. In policarbonaatkassen wordt tot 40% warmte bespaard t.o.v. een kas met glas. Dat houdt gelijk in dat in een policarbonaatkas het tuinseizoen eerder kan beginnen, omdat de kas sneller opgewarmd is overdag. Ook in de avond en nacht is de temperatuur iets hoger, omdat de warmte blijft hangen in de ruimte.

Accessoires en inrichting voor de tuinkas

Als de kas geplaatst is, kan je gaan nadenken over de ideale inrichting. Voor een optimaal en gebruikersvriendelijk gebruik van de kas zijn er heel veel accessoires:
  • Schaduwdoek (bedoeld om het volle zonlicht te temperen en de planten te beschermen)
  • Groeilampen (energiebesparende lampen om de plantengroei te bevorderen)
  • Automatische raamopener (voor beluchting van de kas)
  • Kasverwarming
  • Noppenfolie (voor het vasthouden van de warmte in de kas)
  • Warmte thermometer (geeft de minimum en maximum temperatuur aan)
  • Diverse beregeningssystemen
  • Zaaibakken
  • Zaaitafels (eventueel met verdiepingen)
  • Kweektafels (eventueel met verdiepingen)

Een kas wordt altijd "leeg" geleverd. Eventuele accessoires moeten er dus apart bijbesteld/bijgekocht worden.

Folietunnels in verschillende afmetingen

Lage folietunnels

Als het budget niet zo groot is of als er behoefte is aan een eenvoudige en snelle oplossing, dan zijn folietunnels een aanrader. De tunnels zijn vrij laag (hoogte 45 cm.) en hebben bogen van gegalvaniseerd staal. Deze tunnels zijn leverbaar in de volgende materialen:
  • Polyethyleen
  • Gewapend polyethyleen
  • Fleece
  • Beschermend doek (insectennet)
  • Schaduwdoek

Hoge folietunnels

De hogere modellen folietunnels doen al meer aan een kas denken. Met een frame van gegalvaniseerd staal afgedekt met transparantie folie, polyethyleen of gewapend PVC 300 micron, ontstaat er een grote en prettige kweekruimte. De eenvoudige tunnelfolies beschikken over een opening waarbij de folie naar boven toe opgerold moet worden. Er zijn echter ook luxere modellen met een volwaardige draaideur.

Platte bak of kweekbak voor het telen van groente

Voor diegene die twijfelt, of eerst liever klein wil beginnen, is de kweekkas of platte bak helemaal een uitkomst. Op een heel klein stukje tuin kan al voor een klein prijsje uitgeprobeerd worden of het kweken in de kas voldoet aan de wensen. Kweekkassen worden meestal gemaakt van policarbonaat of gewapend polyethyleen. Ook hier een veelheid aan soorten en maten, met openslaande - of schuivende ramen.

Mini-kas voor de kleine tuin

Ook de mini-kas is geschikt voor wie klein wil beginnen of echt niet meer ruimte tot zijn beschikking heeft. Het verschil tussen een kweekkas en een mini-kas is de hoogte. Mini-kassen zijn een stuk hoger. De mini-kas is vaak voorzien van planken, zodat op verschillende etages getuinierd kan worden. Veel minikassen zijn ook geschikt om tegen een muur te plaatsen.

Tuinkas van cederhout

In Engeland worden kassen van cederhout veel toegepast. Nederlandse kassen zijn vrijwel allemaal van aluminium. Maar wil je dus echt iets heel anders, dan is dit een hele bijzondere keuze. Kassen van cederhout hebben een authentieke traditionele Engelse uitstraling. Het wordt beslist een blikvanger in de tuin. Het gebruikte cederhout (Western Red Cedar) is afkomstig uit Noord-Amerika en is één van 's werelds duurzaamste houtsoorten. Western Red Cedar bevat van nature oliën die bestand zijn tegen schimmels en verrotting, waardoor extra onderhoud overbodig is. Het van nature roodbruin cederhout krijgt na een aantal seizoenen een natuurlijke grijze uitstraling. De firma Alton uit Engeland heeft vijftig jaar ervaring in de productie van cederhouten kassen. Traditionele kassen, muurkassen, ronde of achthoekige kassen; het is allemaal mogelijk. Alton heeft ook een vestiging in België.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke kas kopen voor in de tuin?Er zijn verschillende kassen te koop, zoals de hobbykas, de muurkas, de folietunnel, de orangerie of het prieel. O.a. bi…
Aardbeien of zomerkoninkjesAardbeien of zomerkoninkjesAardbeien kennen we allemaal wel. Ze zijn bij ons ook onder de naam zomerkoninkjes bekend. Deze naam is gebaseerd op het…
Ceder, bijbels aroma voor onze tijdDe Libanonceder (Cedrus libani), die we uit de Bijbel kennen, bedekte in de oudheid samen met cypressen en eiken in enor…
Wetgeving rondom cannabisHet drugsbeleid in Nederland is gecompliceerd en zorgt vaak voor onduidelijkheden. De wetten zijn tegenstrijdig en de gr…
Eetbare paddenstoelen in het verledenHet eten van paddestoelen was in de Romeinse tijd al populair. De Keizersamaniet ( Amanita caesarea ), boleten ( Suilli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Juliacasado1, Pixabay
  • https://www.royalwellkassen.nl/keuzehulp/kies-uw-glas/polycarbonaat
  • https://www.fonteyn.nl/tuinhuizen/tuinkassen/
  • https://alton-benelux.com/nl/

Reageer op het artikel "Hobbykassen, kweekkassen en folietunnels voor eigen teelt"

Infoteur: Martina
Laatste update: 29-04-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinaccessoires
Schrijf mee!