InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinarchitectuur: ontwerpen van de tuin

Tuinarchitectuur: ontwerpen van de tuin

Tuinarchitectuur: ontwerpen van de tuin Veel mensen willen hun tuin ontwerpen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Zo zijn er kant-en-klare ontwerpen die u kunt overnemen. Ook kunt u zelf er voor kiezen uw eigen tuin te ontwerpen. Een andere mogelijkheid die u heeft is om een tuinarchitect in te huren of het door de tuinier te laten doen. Er zijn aparte opleidingen tuinarchitectuur in Nederland en België. Er is een toenemende interesse voor tuinarchitectuur. Zeker als de lente weer aanbreekt willen veel mensen hun tuin op een mooie manier ontwerpen. Ze kunnen dat zelf doen of er iemand voor inhuren. De manier waarop u uw tuin ontwerp heeft ook veel gevolgen bij de hoeveel tijd die u er in de toekomst in moet steken. Het is goed om daar rekening mee te houden en niet te enthousiast te werk te gaan als u weet dat u in de toekomst weinig tijd heeft voor de tuin. Zo maakt het bijvoorbeeld heel wat uit of u tegels laat leggen of juist gras laat planten. Gras moet met enige regelmaat gemaaid worden, dus daar moet u dan ook wel de tijd voor hebben. Sommige planten en bomen vragen ook meer onderhoud dan andere planten en bomen. Het is ook mogelijk om bomen of bijvoorbeeld kunst in de tuin te plaatsen.

Tuinarchitectuur: ontwerpen van de eigen tuin

Er zijn verschillende dingen die u kunt doen wanneer u uw tuin wilt ontwerpen. Het is zeker niet aan te raden direct in het wilde weg aan de gang te gaan. Het beste is om vooraf plannen te maken over de manier waarop u wilt dat uw tuin er uit komt te zien. Er zijn verschillende mogelijkheden. Op verschillende sites op het internet zijn kant-en-klare modellen te vinden.Deze kunt u makkelijk overnemen en aanpassen op uw eigen tuin. Er zijn ook speciale ontwerpprogramma’s waarmee u uw tuin kunt ontwerpen. Een andere mogelijkheid is om de tuin te laten richten door specialisten. Als u zelf niet uw tuin opknapt, maar dat laat doen door een tuinier heeft deze vaak ook de mogelijkheid zelf te bepalen hoe de tuin er uit komt zien, uiteraard in overleg. Een laatste mogelijkheid is om een tuinarchitect in te huren. Dit is iemand met een andere functie dan een tuinier. Deze persoon heeft een aparte opleiding gevolgd tot tuinarchitect.

Opleidingen tot tuinarchitect in België

Er is een groeiende belangstelling in de opleiding tuinarchitect. De titels tuinarchitect en landschapsarchitect zijn zelfs beschermde titels. Om een dergelijke titel de mogen dragen moeten mensen in Nederland geregistreerd staan bij het architectenregister. Er zijn in België twee aparte opleidingen aan hogescholen waar mensen een opleiding tot landschaps- of tuinarchitect kunnen worden opgeleid. Deze opleidingen zitten aan de Erasmushogeschool in Brussel en de Hogeschool Gent te Melle. In Nederland zijn er ook verschillende opleidingen.

Opleidingen tot tuinarchitect in Nederland

Aan de Academie van de Bouwkunst in Amsterdam wordt een master gegeven in de landschapsarchitectuur. Dit is een deeltijdmaster. In Den Bosch is er aan de Hoge Agrarische School een vierjarige HBO-opleiding onder de naam Landscape design. In Wageningen wordt aan de universiteit ook een opleiding gegeven die opleid tot landschapsarchitect. De bachelor duurt drie jaar en de master twee. Het gaat om een Master of Science. Als laatste is er een aparte opleiding in Velp aan de Van Hall Hogeschool. Dit is een hbo-opleiding die in vier jaar opleid tot tuinarchitect.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Beeki, Pixabay

Reageer op het artikel "Tuinarchitectuur: ontwerpen van de tuin"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Werken in de tuin
Schrijf mee!