InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een regenton voor de opvang van gratis regenwater

Een regenton voor de opvang van gratis regenwater

Een regenton voor de opvang van gratis regenwater In ons natte landje is aan water geen gebrek. Natuurlijk beschikt elke woning over schoon drinkwater. En kunnen we er altijd vanuit gaan dat er water uit de kraan komt. Voor veel toepassingen is dit schone drinkwater onmisbaar. Maar voor heel veel andere dingen is het helemaal niet nodig om duur drinkwater te gebruiken. Om de auto te wassen of de planten in de tuin water te geven kunnen we ook gebruik maken van regenwater. Schaf daarom een regenton aan voor de opvang van gratis regenwater.

Bespaar drinkwater door opvang regenwater

Regenton aansluiten op hemelwaterafvoer

Door (gratis) regenwater op te vangen in een aparte ton, kan drinkwater bespaard worden. Het besparen van duur drinkwater is goed voor de portemonnee én voor het milieu. In de meeste Nederlandse tuinen is tegenwoordig wel een buitenkraan aanwezig. Heel handig, want zo hebt u altijd water voor de tuin bij de hand. Maar een buitenkraan bevat helaas kostbaar drinkwater. Misschien is de aanschaf van een regenton toch wel eens het overwegen waard.

Voordelen zelf regenwater opvangen

  • Regenwater is gratis
  • Minder verbruik van kostbaar drinkwater
  • Regenwater bevat veel minder kalk dan kraanwater
  • Het hemelwater heeft voor planten al de juiste temperatuur
  • Minder belasting voor het riool
  • Sommige gemeentes verlenen subsidie op opvangsystemen voor regenwater

Soorten regentonnen

Regenton afmeting en materiaal

Regentonnen zijn leverbaar in allerlei formaten, kleuren en vormen. Van traditioneel tot heel modern. Zo is er dus altijd wel een regenton te vinden die naadloos aansluit bij de stijl of de architectuur van de tuin. U kunt voor een uitgebreid assortiment regentonnen terecht bij een bouwmarkt of tuincentrum.

Houten regenton
De traditionele regentonnen zijn de regentonnen van hout. Dit zijn prachtige regentonnen met een rustieke uitstraling. Een nadeel van een houten regenton kan zijn dat het materiaal werkt. Als de regenton leeg komt te staan, dan gaat het hout krimpen. Wordt de regenton later weer gevuld, dan zal de regenton waarschijnlijk lekken vertonen. Houten regentonnen worden geleverd in verschillende houtsoorten. Ook het bekende houten wijnvat wordt regelmatig als regenton aangeboden.

Kunststof regenton

Tegenwoordig zijn de meeste regentonnen die worden aangeboden gemaakt van kunststof. De meest gangbare kleur van kunststof regentonnen is groen. Het voordeel van deze kleur, mits niet te fel, is dat ze volkomen opgaat in de natuurlijke omgeving van de tuin. Maar er ontstaat steeds meer variatie in het assortiment. De traditionele regenton van hout wordt in kunststof nagebootst en is bijna niet van echt te onderscheiden. De bruine regenton gaat misschien iets minder op in de tuin, maar kan wel weer mooi aansluiten bij de stijl van de tuin.

Regenzuil van polyethyleen

Wie veel water gebruikt voor de tuin en/of het wassen van de auto, kan eens nadenken over de aanschaf van een regenzuil. Een regenzuil is een zuilvormige regenton gemaakt van polyethyleen. Deze regenzuil heeft een grote capaciteit van 400 liter, maar neemt in de tuin maar weinig ruimte in beslag. Door de langgerekte vorm neemt deze bijzondere regenton maar zeer weinig vloeroppervlak in beslag en daardoor is er in elke tuin wel een plekje voor te vinden.

Ondergrondse opslag van regenwater

Beschikt u over een groot dak en heeft u een grote tuin? Dan kunt u er over na denken om flink wat regenwater op te vangen en dit ondergronds op te slaan. Ondergrondse regenwatertanks zijn er van beton en kunststof. Bij een dergelijke grote regenwater opslag moet u al snel denken aan opvangtanks van 1500 liter of meer.

Hoe wordt regenwater opgevangen?

De regentonnen zijn zodanig gefabriceerd, dat ze altijd aangesloten moeten worden op een bestaande regenpijp. De regenpijp moet vervolgens aangesloten zijn op de dakgoot van de woning (of garage, schuur of tuinhuis). Om de regenton aan te sluiten moet de regenpijp onderbroken worden en voorzien worden van een aansluiting met de regenton.

Waar kunnen we regenwater voor gebruiken?

Regenwater bevat minder kalk

Het opgevangen regenwater kan heel goed gebruikt worden voor het water geven in potten en bakken in de tuin. Maar ook de siertuin en de moestuin kunnen ermee besproeid worden. Zelfs de konijnen of kippen in de tuin kunnen regenwater als drinkwater gebruiken. Natuurlijk kan ook de auto prima gewassen worden met het regenwater. En wat dacht u van de ramen wassen met regenwater? Regenwater bevat minder kalk dan drinkwater. Voor de planten in de tuin, maar ook voor uw auto is dit zelfs beter.

Regentonnen met afneembaar deksel

Alle regentonnen beschikken over een afneembaar deksel. Dit deksel heeft een dubbele functie. Door het deksel te verwijderen kan de regenton aan de binnenzijde goed gereinigd worden. Bovendien zorgt het deksel ervoor dat er geen vuil in de regenton kan komen. Het regenwater blijft hierdoor schoon en van goede kwaliteit.

Regenton met aftapkraantje
Bijna alle regentonnen worden geleverd met aftapkraantje. Het is belangrijk dat het kraantje zo laag mogelijk aan de ton bevestigd wordt. Alleen dan kan ook de onderste laag regenwater afgetapt worden. Als het kraantje nu te laag zit om er nog een emmer of gieter onder te kunnen zetten kan de regenton beter iets hoger geplaatst worden (bijvoorbeeld op één of meerdere tegels). Er zijn ook regentonnen waar als extra accessoire een voet bijgeleverd kan worden. Afhankelijk van het type regenton is dit onderstuk van kunststof, gietijzer of hout. Door de regenton op deze voet te plaatsen kan er wél een gieter of emmer onder het kraantje gezet worden. Deze laatste oplossing is wel netter dan een verhoging op tegels.

Uw regenton in de winter

Neem altijd het zekere voor het onzekere en maak voor het invallen van de winter de regenton helemaal leeg. IJs zet uit en daardoor kan de regenton stuk vriezen als deze nog water bevat.

De regenton aansluiten op een regenpijp

  1. Zaag een gat in het deksel van de regenton
  2. Zaag met een (fijne) metaalzaag de regenpijp door
  3. Zaag het stukje pijp, dat komt tussen de regenton en het bochtje, op maat
  4. Snij of vijl de bij het zagen ontstane braampjes aan de pijpen weg
  5. Smeer de randen van het bochtje aan beide zijden in met siliconenlijm
  6. Schuif de regenpijp, het bochtje en het kleine pijpje in elkaar
  7. Plaats de regenton onder de regenpijp en zorg dat deze precies boven het gat in het deksel komt

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Regenton plaatsen en aansluiten in de tuinEen regenton plaatsen in de tuin is erg handig. Zo heb je altijd gratis water voor de planten en het gazon. Het plaatsen…
Regenton - over duigen en designRegenton - over duigen en designZe zijn er in soorten en maten, van hout met duigen, keramiek tot kunststof en designtonnen. Een ding hebben ze gemeen:…
Wasmachine en wc op regenwaterIedereen zoekt altijd kleine tips om te besparen op onze waterfacturen, wassen met regenwater is een grote besparing op…
Zelf een regenton en compostbak makenZelf een regenton en compostbak makenPraktische tips voor het zelf maken van een regenton en een compostbak. Natuurlijk kunt u ook een regenton kopen, maar h…
Gootwerk voor afvoer van hemelwaterGootwerk voor afvoer van hemelwaterHet dak van een huis of gebouw heeft oorspronkelijk hoofdzakelijk de functie van waterdichtheid. In de loop van de jaren…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een regenton voor de opvang van gratis regenwater"

Reactie

Louise E. M. Vet, 31-03-2012 19:58 #1
De bodem van mijn mooie grote houten regenton is kapot. Hij was ineens helemaal leeg. Het hout is beetje open gebarsten en aangetast door schimmels. Kan ik op de bodem een vijverfolie plakken (waarmee?) om hem weer waterdicht te maken? Is er iemand die er een nieuwe bodem in kan maken of moet ik toch een nieuwe kopen (wat ik echt zonde vind)?

Infoteur: Martina
Laatste update: 21-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Milieubewust leven
Reacties: 1
Schrijf mee!