InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tijd voor de tuin: Zo houden we ontsierend mos uit ons gazon

Tijd voor de tuin: Zo houden we ontsierend mos uit ons gazon

Tijd voor de tuin: Zo houden we ontsierend mos uit ons gazon Tuinliefhebbers die voor een fleurig grastapijt kozen, worden jaarlijks met ontsierende mosvorming geconfronteerd. Dit bezorgt hen heel wat kopzorgen, want mos laat zich niet zomaar in een handomdraai verwijderen. Willen we er definitief van verlost geraken, dan zullen we in de eerste plaats de oorzaak van deze mosvorming moeten nagaan. Hoe houden we onze gazon mosvrij, en met welke tips en voorzorgsmaatregelen houden we bij voorkeur rekening, om van ons gazontapijt weer dé blikvanger te maken?

Ongelijke strijd

Mossen overwoekeren in vele gevallen ons volledig gazontapijt. De jaarlijkse strijd om ons gazon mosvrij te krijgen en te houden, is ongetwijfeld een ongelijke strijd. Zéker wanneer we weten dat er in totaal maar liefst meer dan 2500 verschillende soorten mos bestaan. Tuinliefhebbers krijgen echter hoofdzakelijk met drie van hen af te rekenen. De eerste soort zijn de fluweelachtige kussentjes tussen tuinpaden. Af en toe duiken er ook mospluisjes op in onze tuin, maar daar moeten we ons evenmin zorgen over maken. Het donkergroene mos, dat zich moeiteloos in ons gazontapijt nestelt en er zich langzam maar zeker volledig meester van maakt, bezorgt onze tuinliefhebbers wél kopzorgen. Wat doen we tegen dit koppige mosduiveltje?

Oorzaken van mosvorming

Wat is nu de oorzaak van mosvorming in ons gazon? Voor we denken aan de verdelging ervan, moeten we eerst de oorzaken van de aanwezigheid van het ontsierende mos in ons gazon nagaan. Factoren die de vorming van mos in de hand werken zijn ongetwijfeld een zure ondergrond, een schrijnend tekort aan noodzakelijke voedingsstoffen, een slechte waterdoorlaatbaarheid van onze ondergrond, en afgestorven en achtergebleven gras en maairesten die ons gazontapijt verstikken. We slagen er pas in het mos uit onze gazon te weren, wanneer we de oorzaken écht aanpakken. Mos laat zich niet zomaar verdrijven. Verwijderen we enkel het mos, en doen we niets aan de oorzaken ervan, dan wordt onze gazon binnen de kortste keren weer beheerst door dit koppige onkruid.

Grondanalyse

De kwaliteit van onze ondergrond is van groot belang voor het ontstaan van mos. We doen er dan ook goed aan een grondanalyse te laten uitvoeren bij de start van een nieuw tuinseizoen. Op deze manier weten we perfect welke voedingsstoffen onze ondergrond nodig heeft, om er met succes een fleurig gazontapijt te laten groeien. Zo een grondanalyse kan onze tuinliefhebbers vele kopzorgen besparen, en is meestal niet eens duur. Bij de start van ieder tuinseizoen, kan men zelfs in vele tuincentra terecht voor een gratische grondanalyse.

Zure ondergrond

Een zure ondergrond vormt een geschikte omgeving voor de vorming van mos in ons gazon. Bodems verzuren van nature. In een zure ondergrond kunnen onze gazonwortels de noodzakelijke groeistoffen veel moeilijker opnemen. Daardoor ontstaat er een dikke, ondoordringbare viltlaag. De ideale zuurtegraad van onze bodem om er een perfect gazontapijt te kunnen realiseren, varieert tussen 6 en 6,5 ph. Bij een te lage zuurtegraad, moet er in de eerste plaats kalk aan toegevoegd worden. Calciumcarbonaat brengt de zuurtegraad van onze ondergrond weer op peil. Daardoor krijgt mos het veel moeilijker om zich in onze gazon te nestelen, en zal het gras veel gemakkelijker zijn noodzakelijke voedingsstoffen kunnen opnemen. Zo een bekalkingsbeurt voeren we bij voorkeur uit in het voorjaar, het najaar en in de winter. Het is nu dus het ideale moment om onze bodem van extra kalk te voorzien, wanneer dat nodig mocht blijken.

Extra voedingsstoffen

Een eventueel tekort aan voedingsstoffen, ligt eveneens aan de basis van mosvorming. Regelmatig bemesten van ons gazon is dus zeker noodzakelijk. Gebruik hiervoor steeds een soort meststof met een hoog kaliumgehalte. Daardoor wordt onze gazon binnen de kortste keren voller en groener. Zowel de mos- als de viltlaag zullen zo snel verdwijnen. Onze gazon bemesten en bekalken doen we nooit tegelijkertijd, maar steeds met een tussenpoos van bij voorkeur enkele weken.

Regelmatig maaien voor sterker gazon

Vanaf het ogenblik dat ons gras begint te groeien, en van zodra de weersomstandigheden dit toelaten, moeten we beslist starten met het maaien van ons gazon. Een regelmatig gemaaide grasmat is veel sterker. Om het ontsierende mos geen kans te geven, is het zelfs aan te raden ook tijdens de winter minstens één maaibeurt uit te voeren.

Verticuteren en beluchten voor fleurig grastapijt

Een verticuteerbeurt zorgt ervoor dat we zowel mos als afgestorven gras gemakkelijker kunnen verwijderen. Na deze verticuteerbeurt, zal ons gazontapijt er ongetwijfeld veel gezonder en fleuriger bijliggen, en zal het snel zijn kracht terugvinden. We vercuteren in het vroege voorjaar, bij voorkeur na de eerste maaibeurt.

Biologisch ontmossen met composteringsbacterieën

Willen we definitief komaf maken met het ontsierende mos in onze gazon, dan gebruiken we bij voorkeur een biologische meststof met composteringsbacterieën. Deze zorgen ervoor dat het mos langzaam maar zeker vanzelf verdwijnt. Na deze behandeling met composteringsbacterieën, is vercuteren zelfs niet meer nodig. De aanwezige bacterieën in de meststof versnellen de afbraakprocessen van het afstervende mos en vilt, en zetten beiden om in voedzame humus.
Biologische mosdoders zorgen niet alleen voor extra voedingsstoffen voor ons gazon, ze zijn ook milieuvriendelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren doe je in het voorjaar in april of mei en in het najaar in september of oktober. Door het gras te vert…
Verticuteermachine: kopen of huren?Verticuteermachine: kopen of huren?Een verticuteermachine is eigenlijk onmisbaar voor iedere tuineigenaar die in het bezit is van een gazon. Maar kan een d…
Het gazon in de tuinHet gazon in de tuinHet gazon is nog steeds een “veel geziene gast” in de tuin. Gemakkelijk met spelende kinderen, ruimtelijk met een border…
Een gazon verticuterenEen gazon verticuterenEen mooie grasmat is de wens van veel tuinliefhebbers maar die vergt nu eenmaal onderhoud. Naast regelmatig maaien in he…
Je gras verticuterenJe gras verticuterenOm lang van een mooie gladde en groene gazon te kunnen genieten, zal je af en toe eens moeten verticuteren. Door te vert…

Reageer op het artikel "Tijd voor de tuin: Zo houden we ontsierend mos uit ons gazon"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 22-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Siertuin
Schrijf mee!