InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Houtskeletbouw tuinhuis - tips en adviezen

Houtskeletbouw tuinhuis - tips en adviezen

Een houtskeletbouw tuinhuis en/of blokhut kan worden gebruikt voor een breed scala aan activiteiten; als een tuin decoratie, als een opslag voor huis-en tuinartikelen, als een speelkamer voor kinderen, als een werkplaats of fietsenstalling of als een kantoor aan huis. Maar met zo veel verschillende soorten en stijlen van tuinhuizen op de markt vandaag de dag, kan het al snel lastig worden om de juiste keuze te maken. Dit artikel neemt u mee door de overwegingen voor het kopen van een tuinhuis.

Tuinhuis tips en adviezen

Reëel is het om te zeggen dat een houtskelet tuinhuis bouwen een geweldige aanvulling op vrijwel elke tuin is, maar voordat u op zoek gaat naar en investeert in een tuinhuis, is het belangrijk om zo goed mogelijk na te denken over hoe u het wil gaan gebruiken. Niet alleen hebt u na te denken over de huidige behoeften, maar ook uw mogelijke toekomstige behoeften zijn erg belangrijk. Wil u het alleen als tuin decoratie of bent u van plan om het vooral als opslagplaats voor ligstoelen, tuinslangen, grasmaaier en ander tuingereedschap te gaan gebruiken? Of bent u van plan het te veranderen in een speelruimte voor kinderen? Of gaat u het gebruiken als een kantoor aan huis of workshop? Het antwoord op deze vragen zal niet alleen bepalend zijn voor de grootte van het tuinhuis dat u nodig heeft, maar ook de stijl die u erbij kiest.

Welk type tuinhuis?

Zodra u eruit bent waar uw tuinhuis voor gebruikt gaat worden, kunt u het type, de maten, kleur en materiaal gaan bepalen. Metaal of kunststof? Houtbouw of houtskeletbouw? Welke stijl past het best bij uw huis en tuin? Op welke plek in de tuin moet het komen te staan? In een discrete hoek of op een meer prominentere plek?

Duurzaamheid

Daarnaast is het raadzaam om na te denken over de duurzaamheid van een tuinhuis. Let u er bij houtbouw ook op of het hout al behandeld is tegen houtrot en ongedierte. Wil u het van tevoren al geschilderd hebben of kiest u ervoor om dit zelf te gaan doen?

Bouwpakket

De tuinhuis houtskeletbouw blokhutten worden vaak als bouwpakket geleverd. U kunt er voor kiezen om het zelf op te bouwen of dit te laten doen door het bedrijf waar u het tuinhuis hebt gekocht. Informeert u bij de leverancier voor de koop of de opbouw bij het aankoopbedrag is inbegrepen of niet. De uit metaal vervaardigde tuinhuizen kunnen meer duurzaamheid bieden als ze goed worden behandeld om roestvorming te voorkomen, maar hier is niet zoveel keuze aan stijl in. De kunststof tuinhuizen zijn vaak wat goedkoper maar daarentegen ook kwetsbaarder voor schade.

Keuze deur

Voor de deur van uw tuinhuis is een scala aan opties beschikbaar. U kunt kiezen uit een glazen deur met echt glas of plastic zodat er zoveel mogelijk natuurlijke lichtval binnen komt of een gesloten deur om de privacy te waarborgen. Daarnaast zijn er enkele of dubbele deuren op de markt. Voor de eventuele ramen is dit idem dito. Opnieuw zal het gebruik van uw houtskeletbouw tuinhuis bepalen welke stijl ramen en deuren u kiest.

Houtskeletbouw tuinhuizen

Sommige tuinhuizen worden geleverd met een overstek wat u schaduw en bescherming op zonnige dagen biedt. Er zijn ook opties voor houtskeletbouw tuinhuis met een veranda of terras waarop u heerlijk kunt ontspannen met het lezen van een boek of gewoon lekker op kunt zitten en genieten van tuin en tuinhuis.

Ondergrond, toegang en beplanting

Ook is het belangrijk om te kijken waarop u het houtskelet tuinhuis wilt plaatsen. Vaak wordt er gebruik gemaakt van een betonnen of houten frame onder het tuinhuis. Denkt u eraan dat dit goed waterpas is gemaakt! En hoe wilt u toegang tot het tuinhuis? Via een bestraat pad of het gazon? Beplanting erom heen of niet? Kortom, vele zaken om over na te denken alvorens u besluit om over te gaan tot het kopen van een tuinhuis in houtbouw, metaal of kunststof.

Voor wat voor tuinhuis u ook kiest, kies zorgvuldig en laat u goed informeren van tevoren.
© 2012 - 2019 Houtbouw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Houtskeletbouw tuinhuis - tips en adviezen"

Infoteur: Houtbouw
Laatste update: 04-03-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!