InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Houtskeletbouw: de bouwmethode van de toekomst

Houtskeletbouw: de bouwmethode van de toekomst

Huizen zoals wij ze meestal kennen hier in België zijn doorgaans in baksteen. Nochtans is het bouwen met hout de methode die wereldwijd het meest wordt toegepast. Zo is het bijvoorbeeld de standaardbouwmethode in Zweden, Finland, Noorwegen, De Verenigde Staten en Canada. Beetje bij beetje ontdekken ook de Belgen de grote voordelen van deze bouwmethode van de toekomst. Hout is duurzaam, volledig hernieuwbaar en recycleerbaar bouwmateriaal. Bij een houtskeletwoning bestaat de dragende structuur uit een geraamte van houten platen en balken. Eenmaal alles afgewerkt, kun je amper het verschil zien met een traditionele woning. De eindafwerking gebeurt bijvoorbeeld met een gevelsteen of een sierpleister. Maar de bewoner van een houtskeletwoning merkt al snel een aanzienlijk verschil in de energiefactuur.

Energiezuinig

Hout is een zeer goede isolator, wat maakt dat houtskeletbouw zich perfect leent voor lage-energiewoningen. Bij de meeste firma’s worden de wanden en daken geïsoleerd met 22 cm minerale wol, de vloerplaat met 10 cm polystyreen. Hiermee halen zowat al deze woningen een E60- en K30-peil, wat beter is dan de wettelijke norm. Sinds januari 2010 zijn de normen rond energieprestaties weer strenger geworden. (E80) Die zullen waarschijnlijk in de toekomst alleen nog maar strenger worden. Met houtskeletwoningen kan men anticiperen op deze evolutie. Naast de lage-energiewoning worden er de laatste tijd ook meer en meer passiefwoningen

Dergelijke woningen zijn zodanig geïsoleerd dat ze geen echte verwarmingsinstallatie meer nodig hebben. Passiefhuizen verbruiken gemiddeld 75% minder energie dan een gewone nieuwbouw en 85% minder dan een bestaande woning. Het vermogen van een strijkijzer is voldoende om dit soort woningen te verwarmen. Aan de huidige energieprijzen betekent dat een verwarmingskost van zo'n 300 euro per jaar. Ook bij de standaard lage-energiewoningen kunnen de energieprestaties nog verbeterd worden via allerhande moderne technieken, zoals ventilatie type D, warmtepompen in combinatie met vloerverwarming, zonneboilers of fotovoltaïsche zonnecellen.

Snel en betrouwbaar

Naast de goede isolerende eigenschappen, heeft houtskeletbouw nog een reeks andere voordelen. Zo is de dragende houtstructuur veel lichter dan bij een klassieke woning. Dat is interessant voor minder draagkrachtige gronden of wanneer op een bestaande woning een verdieping moet worden geplaatst. Ander voordeel is dat houtskeletbouw een droge methode is. Houtskeletwoningen hoeven dus niet te worden drooggestookt zoals traditioneel gebouwde woningen. Maar een van de belangrijkste pluspunten is de snelheid van bouwen. Vandaag starten met bouwen, betekent gemiddeld gesproken verhuizen over 4 maanden. De woning wordt in ideale omstandigheden in grote productiehallen gemaakt zodat ze snel kan worden geplaatst en uitvoeringsfouten zo goed als uitgesloten zijn. Bij firma’s zoals Sibomat bijvoorbeeld ben je ook verzekerd voor de volledige voltooiing van de woning. Daartoe stort Sibomat een bankwaarborg van 100%. De klant van Sibomat bouwt dus zonder kopzorgen. Wat er ook gebeurt met Sibomat, de woning wordt altijd afgewerkt.

Gezond en zeer ecologisch

Woningen in houtskeletbouw zijn tot slot ook gezond en zeer ecologisch verantwoord. Hout staat in voor een zeer goede buffering van de luchtvochtigheid tussen 45 en 65%. Virussen, schimmels en huisstofmijt krijgen veel minder kans. De brandveiligheid is bovendien gegarandeerd. Hout is ook milieuvriendelijk omdat het hernieuwbaar is, ruim voorradig is en een lange levensduur heeft. Bomen slaan immers (het broeikasgas) CO2 op, en bij het verwerken komt weinig schadelijke emissies vrij. Ook het lagere energieverbruik van de woning zelf draagt bij tot minder uitstoot en een beter milieu.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: Nieuwbouwgids, oktober 2010

Reageer op het artikel "Houtskeletbouw: de bouwmethode van de toekomst"

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 19-10-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!