InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een bestaande tuin veranderen of een nieuw ontwerp

Een bestaande tuin veranderen of een nieuw ontwerp

Een bestaande tuin veranderen of een nieuw ontwerp Is je tuin aan verandering toe? Dan kun je een nieuwe tuin ontwerpen of de bestaande tuin veranderen. Bij het ontwerpen van een nieuwe tuin hoef je geen rekening te houden met de bestaande tuin. Er zijn meer mogelijkheden om je wensen en ideeën te vervullen. Maar het veranderen van de tuin kost minder tijd en is vaak goedkoper omdat materialen en beplanting worden hergebruikt.

Een nieuwe tuin

Bij het ontwerpen van een nieuwe tuin hoef je geen rekening te houden met bestaande beplanting en bouwwerken. Je gaat uit van een kaal stuk grond waarop eigen wensen en ideeën gerealiseerd kunnen worden. Omdat beplanting, kleur en materiaalgebruik op elkaar worden afgestemd vormt de ruimte één geheel en krijgt zo een totaal nieuwe aanblik. In een kleine tuin is een nieuw ontwerp gemakkelijker te realiseren dan in een grote. Een grote tuin veranderen kost meer tijd en geld.

Er zitten ook nadelen aan een heel nieuw ontwerp. Het is in de eerste plaats duurder dan het aanbrengen van veranderingen. Het is soms ook moeilijk om een voorstelling te maken van het eindresultaat en dat kan tegenvallen. Volgroeide bomen en heesters moeten plaats maken voor nieuwe beplanting. Het duurt wel even voordat nieuwe beplanting volgroeid is tenzij er gekozen wordt voor volwassen beplanting. Je kunt natuurlijk zelf een tuin ontwerpen maar dat is niet gemakkelijk. Een hovenier kan hierbij helpen. Met kennis van zaken ontwerpt hij/zij een tuin die aan je wensen voldoet en voorkom je teleurstellingen achteraf.

Een bestaande tuin veranderen

Bij het veranderen van de bestaande tuin moet rekening worden gehouden met blijvende elementen. Maak vooraf een lijstje van elementen die moeten worden bewaard. Een bestaande tuin veranderen is minder duur en kan in gedeelten worden uitgevoerd. Zodat de kosten kunnen worden gespreid. Omdat niet alles wordt verwijderd kost het minder tijd om dit ontwerp te realiseren. Volgroeide planten kunnen weer worden gebruikt zodat je niet hoeft te wachten tot jonge beplanting is volgroeid. Zelfs door het toevoegen van één object kan de tuin al een heel andere uitstraling krijgen. Denk bijv. aan de aanleg van een vijver. Door de tuin in gedeelten te veranderen blijft de rest gewoon bruikbaar.

Een bestaande tuin veranderen heeft ook nadelen. Het is soms lastig om met bestaande en nieuwe elementen één geheel te creëren. Een ander nadeel kan zijn dat het eindresultaat toch niet aan de verwachtingen voldoet.

Een paar aandachtspunten bij het veranderen van de tuin zijn:
  • Om een goed ontwerp te kunnen maken is het verstandig om een paar seizoenen van een nieuwe tuin (bijv. na een verhuizing) te hebben meegemaakt zodat je kunt zien welke planten er in de tuin staan en of deze bewaard moeten blijven.
  • Verwijder bomen niet zomaar. De voordelen van een volwassen boom kunnen opwegen tegen de nadelen. Ze geven een tuin structuur en zorgen voor beschutting. Soms verbergen ze een minder mooi uitzicht.
  • Een vijver is gevaarlijk voor kleine kinderen. Scherm deze goed af of maak hem dicht.
  • Laat volwassen beplanting zoveel mogelijk staan. De omstandigheden van de grond en ligging zorgen ervoor dat ze het op die plek goed doen
  • Bij een tuin op een helling is de afwatering vaak een probleem. Door een drainagesysteem aan te leggen wordt overtollig water afgevoerd en dit komt uit op een plek waar het wordt opgevangen. (zinkput) Een andere oplossing voor het opvangen van water kan de aanleg van een vijver zijn op het laagste punt in de tuin. Hier kan het water niet verder en zal zich verzamelen. Rondom de vijver plant je vochtminnende planten. Een dicht ingeplante tuin voorkomt dat de aarde met het water naar beneden stroomt. Zware grond zoals klei heeft meer problemen met de afwatering dan goed doorlatende grond zoals zand.

De voorbereiding

Het uitvoeren van een ontwerp kunt je (gedeeltelijk) zelf doen of uitbesteden aan een hovenier. Eenvoudige veranderingen zoals het plaatsen van een schutting kunnen vaak wel door de handige doe-het-zelver worden gedaan. De materialen die worden aangeboden bij bouwmarkten zijn vaak al zo ontworpen dat ze gemakkelijk in elkaar gezet kunnen worden. Millimeterwerk kan beter worden uitgevoerd door vakmensen. Vakmensen zijn meer ervaren en deskundig en het bedrijf is verantwoordelijk voor het naleven van de bouw en veiligheidsvoorschriften en de verzekeringen.

Voordat het ontwerp kan worden uitgevoerd moet de voorbereiding klaar zijn. Enkele aandachtspunten hierbij zijn:
  • Het aanvragen van vergunningen. Vraag bij de betreffende gemeente de geldende regels na. Om bezwaren te voorkomen kun je de buren beter inlichten over je plannen.
  • Een aannemer zoeken. Deze kan de uitvoering van het ontwerp geheel of gedeeltelijk aannemen. Zet alle afspraken op papier zoals de keuze voor de materialen, kosten en de datum van oplevering.
  • Het kiezen van materialen, bestellen en de aflevering. Laat de materialen op maat maken. Maak de afspraak voor aflevering van materialen op het moment dat ze nodig zijn, zodat ze niet in de weg staan.
  • Verwijder overbodige elementen zodat de tuin kaal is voordat de werkzaamheden plaatsvinden. De kabels voor verlichting en elektriciteit moeten voor de aanleg van de tuin worden gelegd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De klassieke/formele tuin en de georganiseerde tuinDe klassieke/formele tuin en de georganiseerde tuinDe formele tuin kenmerkt zich door symmetrie, herhaling en orde. De tuin wordt opgedeeld met in vorm gesnoeide hagen. De…
Op weg naar een nieuwe tuinOp weg naar een nieuwe tuinWilt u een nieuwe tuin of de bestaande tuin veranderen? Ga dan te werk volgens een goed doordacht stappenplan. Zorg voor…
De ligging van de tuin - zon of schaduw?De ligging van de tuin - zon of schaduw?De ligging van de tuin ten opzichte van de zon is bepalend voor het maken van een ontwerp. De beplanting, looppaden en t…
Tuin: Inschakelen van een hovenierTuin: Inschakelen van een hovenierSoms kan het zijn dat uw tuin toe is aan een opknapbeurt of een totale renovatie. Dan wilt u mogelijk een nieuwe oprit o…
Een cottagetuin / landelijke tuinEen cottagetuin / landelijke tuinOvervloedig bloeiende borders en het schijnbare gebrek aan orde zijn kenmerken die passen bij een cottagetuin. Toch is d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Golfer, Pixabay

Reageer op het artikel "Een bestaande tuin veranderen of een nieuw ontwerp"

Infoteur: Liza
Laatste update: 23-05-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinontwerp
Schrijf mee!