InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hoveniers voor tuinontwerpen, aanleg en onderhoud

Hoveniers voor tuinontwerpen, aanleg en onderhoud

Hoveniers voor tuinontwerpen, aanleg en onderhoud Een tuin ontwerpen is een ingewikkeld karwei waarbij veel meer komt kijken dan alleen creativiteit. Materiaalkennis voor het bedenken van houten en stenen onderdelen en kennis van bloemen, bomen, grassen en planten zijn minstens zo belangrijk. Velen die zich niet beroepsmatig bezighouden met tuinen zullen zich toch wagen aan het ontwerpen en aanleggen van een tuin maar dan betreft het in het algemeen een betrekkelijk klein stukje grond. Voor een grotere tuin kan toch echt beter een vakman, genaamd hovenier of tuinman, worden ingeschakeld.

Eenmansbedrijf of veel medewerkers

Een hovenier of tuinman is iemand die er zijn beroep van heeft gemaakt om tuinen en andere groenvoorzieningen te ontwerpen, aan te leggen en te onderhouden. Soms werkt een hovenier in een eenmansbedrijf maar er zijn ook bedrijven met honderden medewerkers die landelijk werkzaam zijn.

Grote bedrijven

Grote bedrijven werken vaak in opdracht van overheden. Zo gaan steeds meer gemeenten over tot het laten verzorgen van de groenvoorzieningen door grote bedrijven in plaats van door de eigen plantsoenendienst. Naast overheden wordt door grotere hoveniersbedrijven ook gewerkt voor allerlei instanties, scholen en kerken.

Kleine bedrijven

Kleine bedrijven richten zich meer op particulieren en zijn daar ook beter voor ingericht. Bij veel particulieren is het inschakelen van een hovenier een eenmalige kwestie voor een ontwerp en aanleg. Daarna kunnen ze zelf voor onderhoud zorgen. Maar ook particulieren met voornamelijk grotere tuinen maken regelmatig of enkele keren per jaar gebruik van de werkzaamheden van een hovenier.

Hoveniers niet alleen mannen

Overigens suggereert de naam hovenier of tuinman dat het een beroep is dat alleen door mannen wordt verricht. Dat is echter allerminst waar. Bij diverse tuinbedrijven zijn ook vrouwen werkzaam en verrichten daar nagenoeg hetzelfde werk als de mannen.

Tuinontwerpen en aanleg particuliere tuin

Voor de aanleg of verandering van een particuliere tuin zal een ontwerper de huidige situatie van de tuin bekijken. Tevens worden de smaak en de stijl van de bewoners nagegaan en wordt gekeken naar de omliggende tuinen. Belangrijk voor het ontwerp zijn ook schaduw en zon. Moet er al dan niet een vijver of zwembad in komen en een groot of klein terras? Hoe zit het met de afwatering? Veel opdrachtgevers zullen ook een onderhoudsvriendelijke en milieuvriendelijke tuin op prijs stellen. Uiteraard worden de wensen van de klant goed in ogenschouw genomen als uitgangspunt voor het ontwerp. Daarna wordt een ontwerpschets gemaakt en doorgesproken. In de meeste gevallen zal uiteindelijk een vrijblijvende offerte worden opgesteld. Nadat het ontwerp is gemaakt en goedgekeurd is het niet in alle gevallen zo dat de aanleg geheel door een hovenier gebeurt. In overleg kunnen ook onderdelen door de opdrachtgever zelf worden uitgevoerd. Ook over het latere onderhoud kunnen afspraken worden gemaakt.

Indeling werkzaamheden

De werkzaamheden van een hovenier betreffen allerlei karweien die grofweg kunnen worden ingedeeld in kleinere en grotere werkzaamheden.

Kleinere werkzaamheden

Veel voorkomende kleinere werkzaamheden van een hovenier vooral in de sfeer van onderhoud zijn naast gras maaien ook begieten, bemesten, besproeien, insecten bestrijden, onkruid wieden, opruimen, snoeien, verticuteren en zaaien. Om die activiteiten goed te kunnen verrichten is veel kennis van bloemen, bomen, grassen en planten noodzakelijk om vanuit die kennis onderhoud te kunnen plegen.

Grotere werkzaamheden

Grotere werkzaamheden die een hovenier verricht hebben vaak met de aanleg of het groot onderhoud te maken zoals:
  • Ontwerp van een tuin of groenvoorziening.
  • Aanleg en inrichten van een tuin of groenvoorziening.
  • Aanleg van een gazon of grasveld als sportveld.
  • Aanleg bestrating en sierbestrating.
  • Grondwerkzaamheden zoals: graven en zandverplaatsing.
  • Plaatsing van damwanden, schuttingen, vlonders e.d.
  • Plaatsing van kant-en-klaar hagen.
  • Plaatsing van tuinhuisjes en andere voorzieningen.

Extra graafwerk

Bij grotere tuinen moet soms graafwerk worden verricht door speciale machines. Daarbij wordt rekening gehouden met onder meer een stevige ondergrond voor een inrit om latere verzakkingen te voorkomen. Ondergrond voor beplanting moet zodanig zijn dat een goede groei gewaarborgd wordt.

Samenwerking en combinatie

Sommige hoveniersbedrijven werken samen met instellingen voor gehandicapten die als hoveniers meewerken. De overheid kent daar een subsidieregeling voor. Andere bedrijven combineren hun werkzaamheden met het runnen van een tuincentrum, boomkwekerij of een of andere vorm van dienstverlening die min of meer in het verlengde van een hoveniersbedrijf ligt.

Onderhoud en hulp door hovenier

Het onderhoud van een goed aangelegde tuin mag niet onderschat worden. Om alles mooi in groei en bloei te houden zal er voldoende tuinonderhoud moeten plaatsvinden waarbij dikwijls een hovenier wordt ingeschakeld. Zeker is dat het geval als er te weinig kennis is over bijvoorbeeld de snoeiwijze van bepaalde planten. Velen kiezen er daarom voor om enkele keren per jaar de vakman in te schakelen waarbij tevens tips kunnen worden gegeven. Die tips betreffen dan bijvoorbeeld de bemesting van de grond of het voorkomen van mogelijke ziektes.

Opleiding tot hovenier of tuinman

Om hovenier te worden bestaan talrijke opleidingen die door nagenoeg alle agrarische onderwijsinstellingen worden verzorgd. Een opleiding kan dan één tot vier jaar duren op MBO-niveau. Meer gespecialiseerde opleidingen kunnen worden gevolgd aan diverse hogescholen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tuin aanleggen, renoveren en onderhouden: prijzen hovenierTuin aanleggen, renoveren en onderhouden: prijzen hovenierHet aanleggen en onderhouden van een tuin is voor veel mensen een hele klus. Als je niet over voldoende kennis van plant…
Wat kost een hovenier?Wat kost een hovenier?Een mooie tuin aanleggen kan u veel geld gaan kosten. Niet iedereen kan zelf een mooie tuin aanleggen. U moet zelf een g…
Tuin: Inschakelen van een hovenierTuin: Inschakelen van een hovenierSoms kan het zijn dat uw tuin toe is aan een opknapbeurt of een totale renovatie. Dan wilt u mogelijk een nieuwe oprit o…
Op weg naar een nieuwe tuinOp weg naar een nieuwe tuinWilt u een nieuwe tuin of de bestaande tuin veranderen? Ga dan te werk volgens een goed doordacht stappenplan. Zorg voor…
Groendak: aanleg van het vegetatiedakGroendak: aanleg van het vegetatiedakSteeds meer mensen leggen een groendak aan. Er zijn meerdere voordelen aan het hebben van een groendak. Zo gaat er een i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RonPorter, Pixabay
  • http://www.tuinenwonen.nl/start
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Tuinman

Reageer op het artikel "Hoveniers voor tuinontwerpen, aanleg en onderhoud"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 15-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Ontwerpen
Schrijf mee!