InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het ontwerpen van een tuin, hoe doe je dat?

Het ontwerpen van een tuin, hoe doe je dat?

Het ontwerpen van een tuin, hoe doe je dat? Wil je zelf een ontwerp maken voor de tuin? Dan zijn er verschillende dingen waar je rekening mee moet houden zoals de ligging en afmeting van de tuin, je eigen wensen, de functie van de tuin, het onderhoud, het plaatsen van verlichting, het materiaal- en kleurgebruik, de stijl, persoonlijke smaak, eventuele hoogteverschillen en het besteedbare budget. Probeer zoveel mogelijk wensen in het ontwerp te verwerken. Het is verstandig om bij het ontwerpen ook rekening te houden met de toekomst. Kleine veranderingen kunnen dan gemakkelijk worden gerealiseerd.

Een tuin ontwerpen - het verzamelen van informatie

Om een goed beeld te krijgen van je wensen kunt je informatie verzamelen. Door het bekijken van andere tuinen of door het lezen van tuinboeken en tijdschriften doe je inspiratie op voor je eigen tuin. Schrijf je wensen op en probeer deze zoveel mogelijk te realiseren.

De eisen die aan de tuin worden gesteld

Aan welke eisen moet de tuin voldoen?
Wordt de tuin
  • Een familietuin waarin kinderen spelen
  • Een tuin waarin je actief kunt zijn met zaaien en planten.
  • Een tuin waarin je kunt ontspannen.
  • Een groente- en fruittuin.
  • Een creatieve tuin met kunstobjecten.

Het onderhoud

Bij het ontwerp moet rekening worden gehouden met de mate van onderhoud. Als je vooral wilt genieten en niet te veel tijd wilt stoppen in het snoeien, wieden en dergelijke, dan is een ontwerp met beplanting die weinig onderhoud vraagt de oplossing. In deze tuin zal vooral gebruik worden gemaakt van groenblijvende beplanting en harde materialen.

Tuinen met een gazon, bloeiende beplanting, planten in potten, fruitbomen en groente vragen meer onderhoud. Regelmatig terugkerende klussen zijn: grasmaaien, dode bloemen verwijderen, snoeien, bemesten, zaaien, verspenen, het delen van planten en bij warm droog zomerweer is sproeien noodzakelijk.

De zichtlijnen in een tuin

De indeling van de tuin wordt voor het grootste gedeelte bepaald door het uitzicht vanuit huis. Dit is een belangrijke zichtlijn. Maar ook op andere plekken in de tuin kan de zichtlijn belangrijk zijn. Sta je bijv. achterin de tuin? Dan laat de zichtlijn richting huis weer een heel ander plaatje zien. Bij het ontwerpen kun je rekening houden met de zichtlijnen zodat de tuin op meerdere plekken een mooi uitzicht heeft. Een minder mooi uitzicht kun je gemakkelijk aan het oog onttrekken door het plaatsen van hoge schermen, beplanting of een mooie blikvanger. Hoogteverschil maakt een tuin spannender. Het zorgt voor dieptewerking en biedt vanaf verschillende plaatsen steeds een wisselend uitzicht. Hoogte creëer je door bomen, heesters en klimplanten te planten, maar ook door het plaatsen van muren. Herhaling van dezelfde vormen (bomen of heesters) laten een tuin langer lijken.

Het maken van een tuinontwerp

Een tuinontwerp begint met een schets waarop de indeling ruwweg wordt geschetst. Daarna volgt de precieze invulling.

De schets

Je kunt het beste beginnen met het maken van een eenvoudige schets waarop je met vlakken aangeeft wat de functie van dat gedeelte moet worden. Dat kan een terras, border of speelplek voor de kinderen zijn. Houd daarbij rekening met de ligging van de tuin (hoeveelheid zon en schaduw) en het uitzicht. Ook bestaande bouwwerken teken je hierop, aan de hand daarvan bepaal je de looproutes. Nu de tuin in vlakken is verdeeld begin je met het tekenen op schaal, waarin plannen definitief worden en de juiste afmetingen krijgen. Vergeet niet om de afmetingen van de beplanting (volwassen) te berekenen. Zo weet je hoeveel planten nodig zijn per vierkante meter.

Vormen

Bij het tekenen van een ontwerp zijn vormen belangrijk. Je kunt kiezen voor ronde, vierkante, rechthoekige of ovale vormen. Door ze op meerdere plekken toe te passen creëer je eenheid. In een grote tuin kan een combinatie van verschillende vormen ook mooi zijn. Uitgangspunten voor het kiezen van de juiste vorm zijn omringende gebouwen of de erfafscheiding. De tuin gaat op in het geheel.

Een ruimtelijk gevoel creëren

De ruimte in een tuin moet ook goed worden benut. In een kleine tuin creëer je een gevoel van ruimte door:
  • Het kleurgebruik, wit laat een ruimte groter lijken.
  • Hoogteverschillen.
  • Verschillende tuinkamers te maken. Een tuin die niet in één keer te overzien is lijkt groter.
  • De omgeving bij de tuin te betrekken en de erfafscheiding weg te laten.

Welke kleuren kies je?

Kleur heeft invloed op onze stemming en beïnvloed de zintuigen. Het kleurgebruik in de tuin is dus belangrijk.

Primaire kleuren

Dit zijn rood, blauw en geel en hieruit ontstaan alle andere kleuren. Primaire kleuren kunnen niet ontstaan door andere kleuren te mengen.

Secondaire kleuren

Door twee opeenvolgende primaire kleuren te mengen ontstaan secondaire kleuren dit zijn groen, paars en oranje.

Tertiaire kleuren

Deze kleuren ontstaan door opeenvolgende primaire en secondaire kleuren te mengen in verschillende hoeveelheden.

Met een kleurencirkel maak je kleurencombinaties. Je kunt kiezen voor:

Tegengestelde kleuren

Dit zijn kleuren die tegenover elkaar in de kleurencirkel liggen zoals geel en paars. Deze contrasterende kleuren kunnen het beste in beperkte mate worden toegepast.

Opeenvolgende kleuren

Deze kleuren zijn harmonieus en passen goed bij elkaar. Opeenvolgende kleuren zorgen voor een warm of koel effect. Neem een dominerende kleur en ondersteun met andere kleuren de dominante kleur.

Triadische kleuren

Drie even ver uit elkaar liggende kleuren zorgen voor een levendig gevoel, vooral bij bloem- en bladkleuren. Bij harde materialen kunnen deze combinaties chaotisch overkomen.

Het effect van kleur

Met kleur richt je de aandacht op een bepaald object. Hoe groter het contrast, hoe meer het object zal opvallen. Verzadigde kleuren zijn dominant en contrasterend. Donkere en lichte tinten zijn minder contrasterend en terugwijkende kleuren geven een gevoel van afstand. Dit zijn bijv. koel blauw of groen. Als een dominante kleur achter een terugwijkende kleur staat haalt het de achtergrond naar voren. (vooral bij complementaire kleuren zoals rood en groen) Als een dominante kleur op de voorgrond staat met een terugwijkende kleur op de achtergrond laat het de tuin langer lijken. (bij harmonieuze kleuren) Het effect van kleur is ook afhankelijk van het licht. Tinten van bloem en blad veranderen naarmate de dag vordert en de intensiteit van het licht verandert.

Kleuren

  • Groen neutraal, kalmte, vruchtbaarheid en frisheid.
  • Rood/oranje warmte, energie, passie, vitaliteit. Gebruik deze kleuren met mate.
  • Geel zonnig, vrolijk, meestal warm.
  • Blauw koel, sereen, vrede. Donkerblauw is intens en lichterblauw is open.
  • Paars lijkt op zowel rood als blauw.
  • Wit zuiverheid, harmonie. Witte ruimten lijken groter.
  • Zwart/grijs afwezigheid van kleur, wordt snel somber als het te veel wordt gebruikt.
  • Bruin/beige neutrale aardetinten, warm en rustig.

Texturen

Vorm en textuur zijn belangrijk in een goed ontwerp. Maak hierbij gebruik van contrasten zoals: ruw in combinatie met glad, glanzend met mat en zacht met hard. Voorkom een rommelig effect door niet te veel verschillende materialen te gebruiken en laat gekozen vormen terugkomen in bestrating of ornamenten.

Het materiaalgebruik

Materialen geven een tuin vorm, kleur en bepalen de zichtlijn (paden, erfafscheiding). Veel gebruikte paden moeten tegen een stootje kunnen en daar is hard materiaal het meest geschikt voor. Grind of boomschors zijn geschikt voor minder intensief gebruikte paden. Paden van zacht materiaal laten regenwater goed door en houden het vast in de grond. Bij het terras moet overtollig regenwater weg kunnen lopen in de beplanting of via een goot naar een verzamelpunt stromen. Het is mooi wanneer gebruikte materialen passen bij de stijl van de tuin zoals bijv. een schelpenpad in een tuin bij zee. Let bij het kiezen van tuinmeubels op de functionaliteit, stijl en het zitcomfort.

Verlichting

Verlichting moet het eerst worden aangelegd, daarna volgt de rest van de tuin. Het zorgt voor sfeer in de tuin. Kaarsen en lampen op zonne-energie kun je overal plaatsen maar de lichtopbrengst is niet erg hoog. Spots verlichten een voorwerp of ruimte. Verzonken spots verlichten traptreden, vlonders of paden. Led lampjes zijn hier geschikt voor. Ze zijn energiezuinig en eenvoudig te installeren. Gekleurde verlichting past goed in een moderne tuin en neutrale verlichting in bijv. een landelijke tuin.

Budget

Bij het ontwerpen moet je rekening houden met het besteedbare budget. Er zullen misschien keuzes gemaakt moeten worden. Er is veel verschil in prijs en kwaliteit van verschillende materialen. Een bakstenen muur is duurder dan een houten schutting, maar een muur gaat wel veel langer mee. Een terras gelegd met marmeren tegels is duurder dan een terras met betontegels. Jonge plantjes zijn goedkoper dan volwassen exemplaren. Het duurt alleen wat langer voordat de tuin volgroeid is. Andere manieren om kosten te besparen zijn het delen, ruilen of stekken van planten. Zo kan iedereen met een ruim of beperkt budget toch een mooie tuin aanleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een bestaande tuin veranderen of een nieuw ontwerpEen bestaande tuin veranderen of een nieuw ontwerpIs je tuin aan verandering toe? Dan kun je een nieuwe tuin ontwerpen, of de bestaande tuin veranderen. Bij het ontwerpen…
De klassieke formele tuin en de georganiseerde tuinDe klassieke formele tuin en de georganiseerde tuinDe formele tuin kenmerkt zich door symmetrie, herhaling en orde. De tuin wordt opgedeeld in verschillende kamers met in…
Licht in de tuinLicht in de tuinDe juiste lampen in de tuin kunnen het gewenste beeld van een tuin afmaken, maar dit moet wel met beleid. Het moet opgen…
Exotisch ogende border ontwerpenBinnen niet al te lange tijd kun je op een zonnig plekje de border een exotisch tintje geven. In twee tot drie maanden i…
Wat zijn de kenmerken van een moderne tuin?Wat zijn de kenmerken van een moderne tuin?Bij een huis met strakke lijnen past een moderne tuin. De lijnen van het huis en de tuin stralen eenheid en rust uit en…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het ontwerpen van een tuin, hoe doe je dat?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 17-01-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinontwerp
Schrijf mee!