InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Licht in de tuin

Licht in de tuin

Licht in de tuin De juiste lampen in de tuin kunnen het gewenste beeld van een tuin afmaken, maar dit moet wel met beleid. Het moet opgenomen worden in het totale plan voor de tuin.

Waarom?

Licht in de tuin is vaak in meerdere opzichten een sluitstuk als je met de aanleg bezig bent. Niet erg handig, want eventuele kabels die onder bestrating moet komen, moet vooraf bepaald zijn. Maar ook wat voor licht er gewenst is op bepaalde plaatsen. Het terras, een speciale spot op een blikvanger in de tuin of een veilige lamp bij de achterdeur. Kortom moet het functioneel zijn, accentverlichting e/o sfeerverlichting worden.

Hoe?

Als het ontwerp voor de tuin in het hoofd zit, is het goed deze aan het papier toe te vertrouwen en bekijken of de ideeën wel een tuin maken die in verhouding is. Bijvoorbeeld een enorme boom in een kleine achtertuin is vaak niet handig. Het overschaduwt mogelijk een terras, kan te dicht bij het huis komen etc. Zo kan dus teveel licht een gehele sfeer uit een tuin halen. Goed op de tekening te bekijken waar er licht moet komen en waarvoor het dient.

Volgorde van handelen

Als de ideeën voor de tuin – in verhouding - op papier staan is het goed om te bekijken waar er licht gewenst is. Ook met lampen op zonne-energie moet goed gekeken worden in hoeverre er voldoende zonlicht is om ‘op te laden’.

Als de lichtpunten vast staan is het goed te bedenken wat voor type licht het moet gaan worden. Een zacht licht op het terras, een spot op een speciaal item gericht etc. etc. Maar natuurlijk wordt het licht op zonne-energie of moet er bekabeling aangelegd worden. Een buiten stopcontact aanleggen is wellicht sowieso handig, want voor bepaalde apparatuur is stroom vereist en dan is het handig dit in de buurt te hebben.

Als ook bepaald is wat voor licht het moet gaan worden, kan het in principe aangeschaft worden. Stem type licht op elkaar af, qua soort licht en qua armaturen. Er zijn verschillende merken die in een bepaalde serie verschillende soorten armaturen hebben.
Qua licht is het goed dat als er bijvoorbeeld bij een bepaalde plek voor LED-verlichting gekozen gaat worden, dit af te stemmen met het overige licht in de tuin. Als dit niet LED-verlichting wordt, wat kan er dan mee gecombineerd worden en zijn er armaturen te koop die in dezelfde lijn liggen? Maar ook geel licht versus wit licht kan een heel ander effect geven. Het maakt niet uit of je een grote tuin hebt of niet, afstemming van plantensoorten maar ook licht in de tuin is altijd belangrijk.

Als alle materialen zijn aangeschaft kan er begonnen worden met de tuin en spreekt voor zich dat – behalve de bekabeling en het testen hiervan – de armaturen als laatste worden aangesloten.

Tenslotte

Een lichtplan noemt men het, maar is niet meer of minder dan een logische en eenduidige wijze van werken als de tuin, met beplanting, bestrating en belichting, onder handen genomen wordt. Succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Licht in de tuin"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-03-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!