InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Callistemon Citrinus: standplaats, verzorging, bloei

Callistemon Citrinus: standplaats, verzorging, bloei

Callistemon Citrinus: standplaats, verzorging, bloei De Callistemon Citrinus of Lampenpoetser is een groenblijvende struik, die in Nederland voornamelijk als kuipplant gehouden wordt. De struik is niet winterhard en zal dus 's winters binnen gehaald moeten worden of erg goed beschermd moeten worden tegen de kou, hij verdraagt +5 graden Celsius. De grootste sierwaarde van de plant zijn de borstel-vormige bloempluimen, met de prachtige fel rode kleur. De bloempluimen blijven maandenlang aan de plant zitten. De struik heeft een plek nodig in de zon in voldoende vochtige, maar waterdoorlatende grond.

Callistemon Citrinus

De Callistemon Citrinus is een bladbehoudende struik, die oorspronkelijk afkomstig is uit Zuid Oost Australië. De struik kan tot 4 meter hoog worden en ongeveer 1 meter breed. Er zijn meer dan 25 soorten Callistemon, waarvan de Citrinus de meest voorkomende is in Nederland. De naam Citrinus heeft de plant te danken aan het feit dat er een lichte citroen geur vrijkomt, zodra een blad van de plant gekneusd wordt. De plant kan in de volle grond gehouden worden, maar wordt in Nederland meestal als kuipplant gehouden. Dit omdat de struik niet winterhard is. De struik dankt zijn naam aan de opvallende bloemen, die de vorm hebben van een lampenpoetser, een soort borstel die vroeger gebruikt werd om flessen schoon te maken.

Het blad van de Callistemon Citrinus

De plant heeft langwerpige, lancetvormige bladeren. De kleur van het blad is grijs/ (donker)groen. De plant houdt in de winter zijn bladeren.

De bloemen

De Lampenpoetser bloeit lang, namelijk van mei tot en met augustus. De bloemkelk zelf valt zeer snel af, wat overblijft zijn borstelvormige bloempluimen, met fel rood gekleurde meeldraden. De plant vormt grijze vruchtjes, die jarenlang aan de plant kunnen blijven zitten.

Standplaats van de Callistemon Citrinus

De plant houdt van een plaats in de zon. Hij staat graag in een vochtdoorlatende, humusrijke (pot)grond en houdt bovendien van voldoende water. De plant houdt niet van kalkhoudende grond en/of kalkhoudend water, de grond moet dus licht zuur zijn. De plant kan wind verdragen, maar moet, als hij buiten blijft staan, tegen vorst beschermd worden. Het beste is het om de plant ís winters binnen te halen. In de winter verdraagt de plant een temperatuur van + 5 graden Celsius. Als de plant binnen staat is het van belang om hem regelmatig wat (kalkvrij)water te geven.

Snoei en vermeerderen van de Callistemon Citrinus

Jonge planten moeten regelmatig getopt worden om een mooie volle plant te krijgen met een bossige groei. Snoei kun je het best voor de winter doen.De plant kan vermeerderd worden door aan het eind van de zomer stekken te nemen. Zaaien kan plaatsvinden in de lente.

Mijn mening over de Lampenpoetser

De Callistemon Citrinus is geen goedkope struik, maar is zeker een aanwinst voor op je terras of balkon. Als hij zich prettig voelt krijg je maandenlang prachtige bloemen te zien en ook het blad is mooi om te zien. Het is jammer dat de struik niet winterhard is, wat in Nederland toch wel een probleem is. Verder heeft de struik gevoelige wortels, zodat je bij het verpotten van de plant voorzichtig te werk moet gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Glansmispel of Red Robin: Verzorging, standplaats en snoeiGlansmispel of Red Robin: Verzorging, standplaats en snoeiDe Glansmispel of Photinia Fraseri Red Robin is een winterharde, groenblijvende struik. Je kunt ze kopen als heester of…
Agastache of dropplant: standplaats, bloei, snoeiAgastache of dropplant: standplaats, bloei, snoeiAgastache of dropplant is een vaste plant, die in kleine en grote tuinen past. De plant verliest in de winter zijn blad,…
Viburnum Tinus: Verzorging, standplaats, bloeiViburnum Tinus: Verzorging, standplaats, bloeiDe Viburnum Tinus is een sieraad voor iedere tuin. De plant heeft mooi glanzend, diep groen blad en bloeit langdurig van…
Geel bloeiende bomen, struiken, vaste planten en bloembollenGeel bloeiende bomen, struiken, vaste planten en bloembollenDe ene tuinbezitter koopt alles wat aangeboden wordt en de ander kiest alleen planten met bloemen in een bepaalde kleur.…
Cercis Siliquastrum (judasboom)Cercis Siliquastrum (judasboom)De Cercis Siliquastrum is een buitengewoon mooie boom die ook geschikt is om in kleinere tuinen geplant te worden. De ui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • www.plantnu.nl

Reageer op het artikel "Callistemon Citrinus: standplaats, verzorging, bloei"

Reacties

Snellens, 18-07-2017 16:38 #17
Ik heb hem gekregen met Moederdag en hij zou lang bloeien, maar na drie weken was hij uitgebloeid. Hij groeit goed, krijgt nieuwe bladeren maar ik zie geen nieuwe bloemen verschijnen, komen die pas weer volgend jaar?

Barbier Leon, 18-06-2017 10:25 #16
Mijn plant is nu uitgebloeid, met deze nu snoeien of uitknippen, wat doe ik nu best.Dank bij voorbaat.

Diana, 01-05-2017 09:39 #15
Ik heb afgelopen vrijdag deze plant cadeau gekregen nu heb ik gelezen dat deze struik wel 2 meter kan worden hoe wil je een struik van 2 meter beschermen tegen de vorst ik kan die niet binnen zetten hoor en nu is het ook nog dat de reacties die hieronder staan bij de meesten de plant het overleefd heeft dus mijn vraag is, is die nu wel ofniet winterhard

Groetjes Diana Reactie infoteur, 01-05-2017
Het zal erg afhangen van de plek waar hij staat, in harde koude wind gaat het sneller mis dan op een beschutte plek. Je kunt ook altijd proberen de plant te beschermen met bobbeltjesplastic, rieten matten of iets dergelijks.

Leny, 30-04-2017 16:42 #14
Is de callistemon te redden, na vergeten water te geven? Reactie infoteur, 01-05-2017
Proberen kan nooit kwaad, geef hem nog een tijd water en wacht af wat er gebeurt

Ton Stoffels, 22-04-2017 17:32 #13
Al de blaadjes van de plant zijn voor de helft verdroogd maar zitten wel vol knoppen. Plant staat op balkon 5de verdieping veel zon. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Bennie Ten Pas, 15-04-2017 10:22 #12
Ik heb mijn Callistemon al 3 jaar in de winter buiten staan, wel op het balkon 2 meter van de grond. Het is dus wel mogelijk. Reactie infoteur, 18-04-2017
O, goed zeg! Hij zal wel goed uit de wind staan daar.

C. Breure, 30-03-2017 17:30 #11
De cirinus splendens heeft bij ons de hele winter buiten gestaan bij -7 en zit vol met knoppen. Hij is de winter dus goed doorgekomen.

Peter Wanders, 21-02-2017 13:35 #10
Ik heb de Callistemon Citrinus nu voor het 4e jaar, het eerste jaar mooie bloemen, en twee jaar niets maar afgelopen jaar was het perfect. Ik heb hem met de winter in de garage gehad en nu naar buiten. De Callistemon Citrinus heb ik ieder jaar terug gesnoeid mijn vraag is moet dat nu weer of gewoon laten groeien. Of als je hem niet snoeit komen er dan geen bloemen meer aan. Wie kan mijn advies geven?

Tuijtel, 16-10-2016 13:37 #9
Ik heb een lampenpoetser die nu nog bloeit kan dat geen kwaad voor de plant? Reactie infoteur, 17-10-2016
Nee hoor, geen probleem

Visser, 06-05-2015 16:35 #8
Ook ik heb hem net gekocht, kreeg te horen dat hij winterhard is fout dus? Ik heb hem in de tuin gezet, nu is mijn vraag. Kan ik hem laten staan in de winter, en dan de plant goed in pakken met bobbeltjes plastic?
Kom net uit Turkije en daar staan ze ook in de winter buiten, en het kan daar ook vriezen hoorde ik. Goede raad is welkom.

Groetjes Joop

Laterveer, 18-09-2013 14:46 #7
Hoever kan ik calliste mon laenis snoeien?

Henk Coolen, 29-05-2013 12:55 #6
Als de bloem uitgebloeid is moet ik dan de zaadbolletjes eruit knippen?
Hoe kan ik de plant na de zomer het beste snoeien?
gr. Henk

Renate, 29-06-2012 14:27 #5
Beste,
Mijn plant heeft de winter doorgebracht in onze keuken, in het voorjaar heb ik hem verpot. Hij staat mooi maar geeft geen enkele bloem. Kunt u mij zeggen hoe dit komt? Mvg

Ronald, 22-12-2011 15:26 #4
Ik heb deze plant van de zomer aangeschaft, en hem uit de vaste grond gehaald in october en verpot met potgrond ik heb de plant in een terra kotta grote pot geplaatst en bij mij in de serre gezet waar hij dus goed licht ontvangt, zinds kort vallen de bladen uitgedroogd van af de steel van de plant, dus van binnen naar buiten, ik geef de plant een keer per week ruim koud leidingwater, ik heb best veel voor de plant betaald wie kan mij van een goed advies voorzien om de plant te redden.

Wieke Huisman, 09-10-2011 18:17 #3
Mag deze plant 's winters ook in de huiskamer staan? Reactie infoteur, 10-10-2011
De plant kan in de winter het best op een koele plek staan, waar het niet vriest. Een huiskamer zal al gauw te warm zijn met een te droge luchtvochtigheid. Als u geen schuur heeft lukt het misschien op een onverwarmde slaapkamer? Zeker weten doe ik dat niet. Succes ermee!

M. Vander Honing, 30-06-2011 19:56 #2
Heb de plant voor het tweede jaar. Bloeit mooi. Heeft de winter in een garage overleefd. Het was er soms min 10 graden Mijn vraag moet ik de uitgebloeide rode bloemen eruit knippen of gewoon laten zitten. Reactie infoteur, 11-07-2011
Als je de bloemen laat zitten gaat de plant zijn energie stoppen in het maken van zaad, u kunt dus het best de bloemen eruit knippen, zodra ze zijn uitgebloeid. Leuk dat de plant de winter zo goed heeft doorstaan!

Wolters- Lagarde, 15-05-2011 10:31 #1
Mijn vraag is: "mag je de bloeiers als de rode pluimen eraf zijn verwijderen?" Reactie infoteur, 16-05-2011
Uitgebloeide bloemen kunnen verwijdert worden.

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 14-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Reacties: 17
Schrijf mee!