InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Winterbloeiende klimplanten en leiplanten

Winterbloeiende klimplanten en leiplanten

Winterbloeiende klimplanten en leiplanten Winterbloeiende klimplanten en leiplanten worden niet zo vaak toegepast. De laatste jaren komen er nieuwe soorten op de markt, dus daardoor staat het wel meer in de belangstelling. Met klim-en leiplanten gaan we verticaal tuinieren. We komen dus omhoog met de beplanting. Een voordeel hiervan is dat de beschikbare ruimte effectiever gebruikt wordt. En als de plant in bloei staat wordt het een echte blikvanger op ooghoogte! Er zijn ook voldoende winterbloeiende soorten beschikbaar. En juist in deze periode van het jaar, als er verder weinig in de tuin in bloei staat, vallen de bloemen in de winterbloeiende klim- en/of leiplanten heel erg op.

Klimplanten of leiplanten: wat is het verschil?

Zowel een klimplant als een leiplant is een plant die de hoogte in wil. Beide soort planten moeten aangeplant worden bij een verticaal element, waardoor ze de hoogte in kunnen groeien. Dit verticale element kan bestaan uit een stenen muur, een pergola, een obelisk, een rozenboog of bijvoorbeeld langs een gaaselement wat een onderdeel van een schutting is. De wijze waarop deze planten gebruik maken van het aangeboden steunmateriaal bepaald of ze tot de groep klimplanten of tot de leiplanten behoort.

Wat zijn klimplanten?

We spreken van een klimplant als de plant zelf in staat is om zich te hechten. Planten kunnen klimmen door middel van zogenaamde hechtwortels waarmee ze zich vastzuigen aan bijvoorbeeld een muur. Een bekend voorbeeld van een klimplant met hechtwortels is Hedera (Klimop). Als je deze plant zijn gang laat gaan, dan zal hij binnen enkele jaren een muur van een huis bedekt hebben. Wordt de klimmer in een later stadium vervolgens weer verwijderd, dan zit de muur vol met restanten van de hechtwortels, die maar moeilijk te verwijderen zijn. Een andere klimmer is de Clematis. Deze klimt door middel van windende bladstelen. Met deze windende bladstelen maak je bij een stenen muur geen kans. Dus wil een Clematis echt klimmen, dan moet hem een "klimrek" aangeboden worden. Vaak staan Clematissen aan de voet van een pergola, maar om boven te komen moet er langs de paal wel iets "te klimmen" zijn. Een stuk gaas, ruim om de paal gezet, geeft de Clematis de kans om zelf naar boven te gaan.

Wat zijn leiplanten?

Leiplanten zijn planten die niet uit zichzelf "klimmen". We moeten ze de gewenste richting in helpen. Leiplanten worden altijd langs een rek, gaas of boog geplant. Vervolgens moeten we alle nieuwe scheuten van de plant leiden in de goede richting en dus goed aanbrengen rondom het steunmateriaal. Een voorbeeld van een leiplant is de klimroos. Deze heeft van zichzelf geen hechtmateriaal en moet, als we de plant omhoog willen laten groeien, daarbij geholpen worden.

Leiplant: Winterjasmijn of Naaktbloeiende jasmijn (Jasminum nudiflorum)

De Winterjasmijn is een leiplant en moet geleid worden zoals hierboven omschreven staat. Hij kan eventueel ook als bodembedekker gebruikt kan worden. De losse twijgen zullen op de grond gemakkelijk wortelen en de plant zal zich zo van nature uitbreiden. Jasminum nudiflorum is een zogenaamde naaktbloeier. Van december tot maart bloeit hij op het kale hout, met gele trompetvormige bloemen. In de zomermaanden is het, door het kleine glimmende donkergroene blad, een mooie plant om een gevel mee te bedekken. Plant hem aan in de zon of halfschaduw op voedzame grond.

Klimplant: Winterbloeiende Clematis (Bosrank)

De bekende klimplant Clematis kent enorm veel verschillende soorten. Deze soorten verschillen in bloeiperiode, hoogte, kleur, vorm van de bloemen en het al dan niet vormen van zaaddozen. Verreweg de meeste van deze enorme hoeveelheid verschillende Clematissen bloeien in de zomer. Maar er zijn ook een paar (wintergroene!) soorten die midden in de winter bloeien.

Winter bloeiende Clematis armandii

Clematis armandii "Apple Blossom" is een wintergroene clematis, die in maart en april bloeit met kleine roze/witte bloemen. Dit is de enige winter bloeiende clematis met een "blosje" op zijn wangen. De bloemen hebben nog een vleugje roze. Alle andere winter bloeiende clematissen bloeien wit of roomwit. De Clematis moet aangeplant worden op een zonnige standplaats en in een humusrijke, normale tuingrond. Plant hem ook diep (met een paar knoppen onder het maaiveld), zodat de plant minder gevoelig is voor de zogenaamde verwelkingsziekte. Zorg ook voor regelmatige bemesting en een voldoende vochtige grond. Clematis armandii "Little White Charm" bloeit ook in maart en april en Clematis Armandii "Snowdrift" bloeit iets later, in april/mei.

Winter bloeiende Clematis fasciculiflora

Dit is een prachtige wintergroene en winter bloeiende clematis met kleine trompetvormige bloemen. Bloeit wit in maart en april.

Winter bloeiende Clematis "Winter Beauty"

Dit is een echte winterbloeier. Van december (!) tot februari is de plant overdekt met mooie witte kelkjes, die prachtig afsteken tegen het groene blad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Groenblijvende klimplantenGroenblijvende klimplantenGroenblijvende klimplanten zijn zeer geschikt om muren en schuttingen uit het zicht te halen. In de winter zorgen ze voo…
Klimplanten in de tuinKlimplanten brengen hoogte aan in de tuin. Ze kunnen worden gebruikt om een schutting, schuurtje of een muur te laten be…
Klimplanten: verschillende soortenKlimplanten: verschillende soortenKlimplanten geven hoogte aan een tuin. Bovendien kunnen ze perfect een lelijke muur of een schutting of pergola bedekken…
De clematis, een populaire klimplantDe clematis, een populaire klimplantDe clematis (met de klemtoon op eerste lettergreep!) is een populaire klimplant die prachtige bloemen voortbrengt. Klimp…
Klimplanten voor schaduwKlimplanten voor schaduwEen muur of schutting in de schaduw kan er saai en weinig fraai uitzien. Door er een mooie groene en/of bloeiende klimpl…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Winterbloeiende klimplanten en leiplanten"

Reactie

Maria Duxbury- Zwart, 28-12-2015 15:45 #1
Mijn zus wil graag weten (en daarna van mij als kado, of zelf aanschaffen) welke winter BLOEIENDE leiplanten er bestaan.
Ze wil geen gele kleur (zoals de winter-bloeiende leiplant de winterjasmijn), daarom is mijn vraag of u kennis heeft of er ook anders gekleurde winter bloeiende LEI planten bestaan, die het in ons Nederland ook goed zullen doen? (zij wil ook niet dat de plant zich ergens aan vast zal kunnen zuigenů)
Hartelijk dank voor uw antwoord
Vriendelijke groet
Maria Duxbury Reactie infoteur, 28-12-2015
Een andere winterbloeiende klimplant is de Clematis. In het artikel worden diverse voorbeelden genoemd. De Clematis is geen lei-plant, maar een klimmer. Een klimmer die, mits daarvoor steunmateriaal is aangebracht, zelf zijn weg omhoog kan vinden. Dit doet de Clematis d.m.v. ranken, die zich om het steunmateriaal rollen. Een Clematis kan zich nergens aan vastzuigen, hij heeft geen hechtwortels zoals bijvoorbeeld Hedera/klimop. De winterbloeiende Clematis doet het goed over een pergola of tegen een muur. Wordt hij bij een muur of gevel aangebracht, dan moet deze worden voorzien van een klimrek of leidraad.

Infoteur: Martina
Laatste update: 01-02-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Winterbloeiers
Reacties: 1
Schrijf mee!