InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Aankleding barbecue

Aankleding barbecue

Aankleding barbecue Het barbecueseizoen komt er weer aan en wat dan beter dan het in aan aankleding van de tuin of het fraai maken van de tuin voor het nieuwe seizoen, mee te nemen. Een aantal mogelijkheden.

Vast plaats

Het is altijd het beste als een barbecue een vaste plaats in de tuin krijgt. Of het nu een ingemetselde is of een losse op wieltjes. Zeker als de barbecue wat groter van formaat is, is het goed een vaste, liefst windvrije, plaats te regelen.

Losse barbecue

Wat bij de losse barbecue van belang is dat de ondergrond stevig en solide is. Dit kan gemakkelijk gerealiseerd worden door bijvoorbeeld enkele stoeltegels onder de poten en wieltjes te zetten.

Vaste barbecue

Een vaste barbecue maken kan heel sfeervol zijn, temeer je deze ook als open haard in de tuin kunt gebruiken. Maar bij het bouwen moet je goed rekening houden met het rookgat. Er zijn kant-en-klare tekeningen te koop om zelf een barbecue te metselen, maar wel met de juiste bestanddelen om geen gevaarlijk vuur of anderszins te krijgen. Zorg er bij een vaste barbecue ook voldoende ruimte is om spullen op te leggen. Een plateau aan de zijkant of ander uitstulpsel waar je wat spullen op kwijt kunt is geen overbodige luxe.

Opleuken

Het opleuken van de vaste ruimte waar de barbecue staat kan met van alles. Is geheel afhankelijk van de smaak en varieert van een complete keuken in de tuin voor de echte kokkerellers tot een overkapt plateau waar je je spullen op kwijt kunt, maar waar je ook plantjes kunt verpotten en bloemen kunt snijden. Probeer het altijd zoveel als mogelijk uit de wind te houden. Dit werkt prettiger en voorkomt vervelende dingen met bijvoorbeeld vuur.

Spullen voor bij de barbecue

En natuurlijk zijn er dan ook nog de spullen voor bij de barbecue. Het loopt de moeite om, als je vaak van plan bent te gaan barbecuen, goed materiaal te kopen. De barbecueprikkers, tangen en het beste is een complete set. Natuurlijk is het mede afhankelijk of je een elektrische barbecue hebt of een op houtskool. Maar de basismaterialen die je voor het vlees en de vis nodig hebt, zijn hetzelfde.

Naast degelijk materiaal is het ook van belang om spullen te kopen waarbij de handvatten koel blijven. Te vaak zie je bij dit soort materialen (denk maar eens aan pannen met hete handvatten) dat ze ook het worden.

Naast de geijkte materialen voor het vlees en de vis, zijn er ook mooie veelkleurige eetsets voor de barbecue te koop. Veel heldere kleuren beheersen het modebeeld, maar natuurlijk is het traditionele wil ook nog te koop. Wil je toch een veelkleurige set, kijk dan naar de overige accessoires die er heel gezellig bij staan. Te denken valt aan de wanden voor als je toch iets warms vast moet houden, maar ook bijpassende warmhoudplaatjes, placemats, tafelkleedjes en bestek. Voldoende om het gezellig uit te laten zien.

Veiligheid

Maar bij iedere barbecue moet ook de veiligheid in ogenschouw genomen worden. Zorg dat er altijd een grote emmer met water klaar staat of leg de tuinslang zo neer dat deze in geval van nood altijd direct gepakt kan worden.

Probeer met alles wat nylon of nylonachtig is, uit de buurt te blijven van het vuur van de barbecue (daar kan de wind immers ook nog een vervelende rol in spelen) en leg materialen altijd goed vast. Als de wind ergens onder slaat kan er van alles gebeuren wat met wat klemmen of zware materialen eenvoudig voorkomen kan woorden.

Met wat kleine aanpassingen kan het barbecueseizoen weer geopend worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De efficiente huisvrouw / -man: de open haardEen open haard in huis geeft veel sfeer. Het is gezellig verzamelen rond het vuur in de wintermaanden. Als het wintersei…
Tips voor aanmaak houtkachel of open haardHet aanmaken van de kachel of de openhaard gaat niet iedereen even goed af. Hieronder volgen wat tips om dit snel voor e…
Kachels en open haardenKachels en open haardenIn de winter aan een nieuwe open haard of gaskachel beginnen is laat, als je hier over nadenkt, is dit voor de winter be…
Barbecueën: Soorten barbecues en barbecuetipsBarbecueën: Soorten barbecues en barbecuetipsMede door de prachtige zomers van de afgelopen jaren is buiten koken en barbecueën helemaal "in". Het is toch veel sfeer…
Het barbecueseizoenHet barbecueseizoenHet barbecue seizoen ligt afhankelijk van het feit dat de weergoden meewerken tussen mei en september. Logisch dat d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aankleding barbecue"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 08-04-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!