InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bloeiende vijverplanten

Bloeiende vijverplanten

Bloeiende vijverplanten Een vijver is een blikvanger in een tuin, zeker als er mooie bloeiende vijverplanten in staan. Welke vijverplanten je kiest hangt af van de soort vijver, je smaak en de omgevingsfactoren. In onderstaande artikel beschrijf ik enkele vijver planten die we zelf in de vijver hebben staan, De Myosotis Palustris, met lichtblauwe bloemen, de nymphaea 'Escarboude' met dieprode bloemen met gele meeldraden, de Pontederia Cordata met lichtblauwe bloemen en de Iris Versicolor, met blauw/ paarse bloemen. De bloemen van deze vijverplanten trekken libellen en andere insecten aan en passen zo goed in een diervriendelijke tuin.

Bloeiende vijverplanten

Myosotis Palustris of moeras vergeet-mij-nietje

De Myosotis Palustris kan staan in een vochtige grond van 0 tot 15 cm diep. De plant zelf wordt ongeveer 20 tot 40 cm hoog, boven water niveau. De plant lijkt op een gewoon vergeet- mij- nietje en is een meerjarige plant. Hij heeft helder groene langwerpige bladeren, tussen de bladeren bloeien vele lichtblauwe bloemetjes. De plant bloeit van mei t/m/ augustus.

Deze vijver plant staat graag op een zonnige tot licht beschaduwde plaats. Hij gedijt op een natte voedselrijke grond, dit mag zand, leem, veen of klei zijn. De plant is te vermeerderen door deling van de volwassen plant in het voorjaar, en is uit zaad in de koude bak, vroeg in het voorjaar te telen.

Iris Versicolor of blauwe lis

De Iris Versicolor kan staan in een vochtige grond tot 15 cm diepte. De plant zelf wordt ongeveer 60 tot 75 cm hoog. Deze waterplant houdt van een plek in de volle zon. Hij bloeit juni, juli en augustus. Deze Iris is goed geschikt voor een kleine vijver, doordat hij niet snel groeit. De bloemen zijn violetblauw of paars, in het paars is een tekening in roomwit en geel aanwezig. De bladeren zijn zwaardvormig en mooi heldergroen van kleur. Er zijn Iris soorten in allerlei kleuren te koop. De volwassen plant kan gescheurd worden voor vermeerdering, vlak na de bloei.

Nymphaea Escarboucle een waterlelie soort

De Nymphaea Escarboucle staat op een diepte van 60 tot 180 cm. Deze waterlelie kan zich uitbreiden over een oppervlakte van 90 tot 270 cm. Hij houdt van een plaats in de volle zon en bloeit de hele zomer. Een plant die zich prettig voelt kam bloemen maken van 30 cm doorsnede. De bloemen zijn dieprood van kleur en hebben heldergele meeldraden De bloemen ruiken sterk. De bladeren van deze waterlelie zijn zeer groot en rond en hebben een egaal groene kleur. De waterlelie kan vermeerderd worden door deling van uitgegroeide kronen in de groeiperiode. Verder kunnen jonge ogen van de kruipende wortelstok afgehaald worden, waarna ze in zwarte potaarde opgekweekt kunnen worden.

Pontederia cordataPontederia cordata

Pontederia cordata of moerashyacint

De Pontederia cordata kan staan in een vochtige grond tot 15 cm diepte. De plant zelf wordt ongeveer 60 tot 90 cm hoog. Deze waterplant houdt van een zonnige plek en bloeit augustus en september. De bloemen zijn lichtblauw, maar er zijn ook witte en roze soorten te koop. De plant heeft glanzende groene, smalle bladeren. De plant is te vermeerderen door deling van de volwassen planten, zodra ze in de lente beginnen te groeien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto

Reageer op het artikel "Bloeiende vijverplanten"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 14-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!