InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Vijver in de tuin; geschikte waterplanten en waterlelies

Vijver in de tuin; geschikte waterplanten en waterlelies

Vijver in de tuin; geschikte waterplanten en waterlelies Bij de zoektocht naar planten voor in de vijver denkt iedereen meestal al snel aan de bekende en veel toegepaste waterlelie. Inderdaad is dit een echte en ook heel mooie waterplant. Maar er zijn nog veel meer geschikte waterplanten om de vijver aantrekkelijk mee te maken. De waterlelie geeft de voorkeur aan het diepste gedeelte van de vijver, echter de meeste waterplanten vinden een standplaats op een diepte van 40 centimeter al diep genoeg. Het assortiment waterplanten is ruim en er is voor iedere smaak dan ook wel iets te vinden.

Waterplanten en waterlelies; planten voor in de vijver

Waterplanten moeten met hun wortels in het water staan. Ze vinden het zelfs geen enkel probleem om geheel onder water te komen te staan. Maar dan wel tot een maximale diepte van ongeveer 40 centimeter. Waterplanten zijn door deze eigenschappen dus heel geschikt om in het diepere gedeelte van de vijver aangeplant te worden. Zeker de wat hogere soorten zorgen voor een mooi verticaal accent. Ze steken opvallend uit boven het wateroppervlak. Dit in tegenstelling tot de waterlelies. Waterlelies hebben een horizontale groeiwijze en bedekken een gedeelte van het wateroppervlak. Ook dit is mooi en bovendien ook nuttig. Doordat het wateroppervlak voor een gedeelte bedekt is, ontstaat er een schaduwrijke plek in het water. Een plek is erg belangrijk voor het dierenleven in de vijver. Het is belangrijk omdat daar schaduw is, maar het is ook een schuilplaats voor de vissen. Ze kunnen zich zo verstoppen voor de reiger, maar ze leggen er vaak de eitjes.

Verzorging van waterplanten

De beste standplaats voor waterplanten

Waterplanten gedijen het beste in de zon of halfschaduw. Aangezien dit ook de beste locatie is voor een vijver, valt dit mooi samen.

Aanplanten van planten in de vijver

Geadviseerd wordt om waterplanten aan te planten in vijvermanden. Gebruik daarbij ook altijd speciale vijveraarde. Elk tuincentrum, of anders zeker de vijverspeciaalzaak, verkoopt deze speciale aarde voor in de vijver. Vijveraarde bevat minder voedingsstoffen dan tuinaarde en verminderd daardoor de algengroei in het vijverwater. Als na het inplanten de grond wordt afgedekt met stenen, wordt voorkomen dat de vijveraarde uit de mand spoelt of de mand gaat drijven.

Onderhoud van de waterplanten

Door waterplanten in vijvermanden aan te planten is het onderhoud goed uit te voeren. Het is belangrijk om de waterplanten één keer in de 2 à 3 jaar te verjongen. Haal daarvoor de plant uit de mand en scheur hem in een aantal delen. Het hart van de plant kan weggegooid worden en de jongste delen (de buitenste delen) kunnen weer teruggezet worden.

Bemesting van waterplanten

De voedingsstoffen in de vijveraarde zijn voldoende voor de eerste weken. Daarna haalt de waterplant de benodigde voedingsstoffen uit zijn omgeving. Als de waterplanten in een gezonde heldere vijver staan krijgen ze voldoende voeding. Extra voeding aan de planten toevoegen geeft alleen maar meer kans op algengroei in de vijver.

Assortiment en overzicht mooiste waterplanten

Planten met mooie bloemen

  • Butomus umbellatus (Zwanebloem)
  • Iris laevigata (Iris)
  • Polygonum amphibium (Veenwortel)
  • Pontederia cordata (Snoekkruid)
  • Sagittaria sagittifolia (Pijlkruid)

Planten met opvallend blad

  • Acorus calamus (Kalmoes)
  • Acorus calamus "Variegata" (Bonte Kalmoes)
  • Equisetum japonicum (Japanse Holpijp)
  • Typha laxmannii (Lisdodde)
  • Peltandra virginica (Water Aronskelk)
  • Scirpus tabernaemontanii "Zebrinus" (Bonte Bies)

De mooiste soorten en verzorging van waterlelies

Waterlelies zijn de waterplanten die het diepst in het water aangeplant kunnen worden. De diepte verschilt echter wel per soort waterlelie en zit globaal tussen 40 tot 120 cm. Let bij aankoop van een waterlelie dan ook altijd op wat hierover op het etiket vermeld staat. Bepaal van te voren op welke plaats, dus welke diepte, de waterlelie geplant gaat worden en stem de aankoop daar op af. Let dus niet alleen op de kleur van de bloem, maar zeker ook op de gewenste standplaats en of deze ook in jouw vijver beschikbaar is.

Standplaats

Waterlelies staan, zoals alle waterplanten, het liefst in de zon of half schaduw. Bovendien is het belangrijk dat ze staan in stilstaand water. Dus een vijver waar een fontein of pomp in komt, is niet geschikt voor de aanplant van een waterlelie.

Aanplant

Plant ook de waterlelie in een vijvermand. Gebruik hier geen vijveraarde voor, maar speciale lelie-aarde. Ook hier weer afdekken met een laag kiezels, om wegspoelende aarde of een drijvende mand te voorkomen.

Onderhoud

Voor het onderhoud van waterlelies geldt hetzelfde als bij de waterplanten. Om de twee/drie jaar verjongen en je bent weer verzekerd van een jarenlange bloei. Door deze regelmatige verjonging blijven de planten ook beperkt in omvang. Te groot geworden waterlelies bedekken uiteindelijk te veel van het wateroppervlak, waardoor er niet of nauwelijks zon meer in de vijver komt.

Bemesting

Extra bemesten van de waterlelies is niet nodig. Als de lelie in speciale lelieaarde wordt gezet, of eventueel in zware klei, dan heeft hij voldoende voeding. Bij het verjongen van de plant is het het beste om de lelie terug te planten in verse nieuwe lelie-aarde.

Assortiment waterlelies met witte bloemen

  • Nymphaea "Alba"
  • Nymphaea "Albatros"
  • Nymphaea "Gladstoniana"
  • Nymphaea "Gonnere"
  • Nymphaea "Marliacea Albida"
  • Nymphaea "Odorata Alba"
  • Nymphaea "Pygmea Alba"
  • Nymphaea "Tetragona"
  • Nymphaea "Virginalis"

Geel bloeiende waterlelies

  • Nymphaea "Colonel Aj. Welch"
  • Nymphaea "Joey Tomocik"
  • Nymphaea "Marliacea Chromatella"
  • Nymphaea "Moorei"
  • Nymphaea "Pygmea Helvola"
  • Nymphaea "Sulphurea"

Waterlelies met roze bloemen

  • Nymphaea "Attraction"
  • Nymphaea "Charles De Meurville"
  • Nymphaea "Conqueror"
  • Nymphaea "Escarboucle"
  • Nymphaea "Gloriosa"
  • Nymphaea "James Brydon"

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Naar plantdiepte ingedeelde waterplantenNaar plantdiepte ingedeelde waterplantenVrijwel alle vijverplanten worden geplant vanwege hun schoonheid. Er bestaan echter soorten die meerdere kwaliteiten bez…
Droge vijver, een kindvriendelijke vijverEen vijver, hoe ondiep deze ook mag zijn, vormt een potentieel gevaar voor kleine kinderen. Een droge vijver kan een opl…
Onderhoud en winterklaar maken vijverIn het najaar daalt de vijvertemperatuur doordat het buiten steeds kouder wordt. Vanwege de dalende temperaturen daalt d…
Vijver in de tuin; overzicht geschikte moerasplantenVijver in de tuin; overzicht geschikte moerasplantenVijverplanten zijn onmisbaar voor een vijver met mooi helder water. Maar vijverplanten spelen ook een belangrijke rol bi…
Ontwerp een vijverOntwerp een vijverEen vijver in je tuin is een eyecatcher, dus wat voor vijver het wordt en waar je hem aanlegt of aan laat leggen is van…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vijver in de tuin; geschikte waterplanten en waterlelies"

Infoteur: Martina
Laatste update: 18-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Vijvertuin
Schrijf mee!