InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Naar plantdiepte ingedeelde waterplanten

Naar plantdiepte ingedeelde waterplanten

Naar plantdiepte ingedeelde waterplanten Vrijwel alle vijverplanten worden geplant vanwege hun schoonheid. Er bestaan echter soorten die meerdere kwaliteiten bezitten. Aponogeton maakt deel van deze uitzonderingen. Gedurende de gehele zomer verspreiden de witte bloemen een zoete, aangename geur die enigszins aan vanille doet denken. De aanplanting geschiedt, net zoals de waterlelies, met een steen aan de kluit vastgebonden in het diepste gedeelte van de vijver.

Waterplanten

De waterlelie wordt van zijn mand ontdaan, waarbij het soms noodzakelijk is de wortels in te snoeien. Aan de kluit kan nu met strotouw een platte steen zonder scherpe randen vastgebonden worden. Het gewicht van de steen voorkomt het drijven van de plant. De waterlelie zal nu op korte termijn wortel slaan in de voedingsbodem die zich op natuurlijke wijze zal vormen met het stof en het blad wat langzaam afzinkt naar de bodem. Het blad van dit soort planten mag maximaal eenderde van de oppervlakte van de vijver bedekken.

Waterlelies, de dwergsoorten

De dwergsoorten binnen de waterleliefamilie zijn voor de meeste vijvers al groot genoeg.

Plantdiepte tot vijftig centimeter
Nymphaea pygmaea “Helvola”
De “Helvola” is de dwerg der dwergen. De diameter van het blad is ongeveer drie centimeter, hetgeen deze variëteit buitengewoon geschikt maakt voor zeer kleine vijvers voor terras en balkon.

Waterlelies, de grotere variëteiten

Plantdiepte tot zestig centimeter

Voor de grotere waterlelies wordt de constructie van grotere vijvers sterk aanbevolen. Theoretisch is de gemiddelde plantdiepte vijftig tot zestig centimeter. Theoretisch, daar ik ooit door een verkeerde manoeuvre een “Madame Wilfron Gonnère” geplant heb op vier en een halve meter diepte. De plant heeft zich normaal ontwikkeld met dat verschil dat de bloei ieder jaar twee weken later was dan zijn op normale diepte geplante soortgenoten.

Nymphaea cult. “Marliacea Chromatella”
Nymphaea cult. “Marliacea Chromatella” deze waterlelie vertoont vaak een vreemd fenomeen. Tijdens het verwelken van de bloem vormt zich een soortzuivere, jonge waterlelie aan het uiteinde van de bloeistengel.

Dubbelbloemige waterlelies, grotere variëteiten

Plantdiepte tot zestig centimeter

Nymphaea cult. “Gonnère”
Nymphaea cult. “Gonnère” een prachtige, dubbelbloemige waterlelie, die, gezien zijn volwassen afmeting, uitsluitend geschikt is voor zeer grote waterpartijen.
Nymphaea cult. “James Brydon”
“James Brydon” is eveneens een dubbelbloemige variëteit.
Nymphaea cult. “Madame Wilfron Gonnère”
Nymphaea cult. “Madame Wilfron Gonnère” een mooie, dubbelbloemige reuzenvariëteit.

Lees verder

© 2010 - 2019 Emmy-wieten, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Broin, Pixabay

Reageer op het artikel "Naar plantdiepte ingedeelde waterplanten"

Infoteur: Emmy-wieten
Laatste update: 14-08-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Vijverplanten
Schrijf mee!