InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Lallemantia; soorten en verzorging

Lallemantia; soorten en verzorging

Lallemantia soorten staan prachtig in borders en gemengde bloembedden. Dankzij hun mooie bloemen en het gemak waarmee je ze kan houden zijn ze ideaal voor elke tuin. Lallemantia maakt deel uit van de familie van de lipbloemigen. Het zijn kruidachtige een- of tweejarige planten. Ze hebben overstaande, getande bladeren en tweelippige bloemen die kenmerkend zijn voor de lipbloemigen. De bloemen zijn in schijnkransen boven elkaar geplaatst. De soorten komen vooral voor in Klein – Azië en van Midden – Azië tot aan de Himalaya. Het geslacht is genoemd naar Julius Leopold Ave- Lallemant, een Duitse botanicus uit de 19e eeuw.

Classificatie:

  • Rijk: Plantae
  • Stam: Embryophyta (Landplanten)
  • Klasse: Spermatopsida (Zaadplanten)
  • Order: Lamiales
  • Familie Lamiaceae
  • Geslacht: Lallemantia

Soorten

L. canescens wordt ongeveer 50cm hoog. De plant is zacht behaard en heeft lange lancetvormige bladeren. De bloemen zijn helblauw en worden tot 3cm lang. De kroonbuis is veel langer dan de kelk. De plant trekt bijen, vlinders en vogels aan. L. canescens ‘Albiflora’ is een cultuurvariëteit met witte bloemen. Eigenlijk is L. canescens een tweejarige soort maar omdat ze ook in het eerste jaar al mooi bloeit word ze meestal als eenjarige gekweekt.
Synoniem: Dracocephalum canescens L.

L. iberica is een eenjarige soort die veel op L. canescens lijkt maar die, anders dan de L. canescens, niet behaard is. De blauwe bloemen zijn kleiner en de bladeren zijn hier en daar getand. De kroonbuis wordt helemaal omsloten door de kelk. De L. iberica is origineel van zuidwest - Azië maar werd al in de prehistorie gecultiveerd en verspreid naar het zuidoosten van Europa. De zaden worden al sinds het bronzen tijdperk gebruikt voor de olie. Deze Lallemantia olie bevat tot 68% linoleumzuur wat uitzonderlijk veel is. De olie heeft veel mogelijke toepassingen (verlichting, vernis, glijmiddel, in verf, ...) en is dus een substituut van lijnzaadolie. De zaden zijn rauw en gekookt eetbaar, de bladeren enkel gekookt.
Synoniem: Lallemantia sulphurea, Dracocephalum ibericum
L. peltata is ook een eenjarige soort. Deze wordt 35cm hoog en is niet of soms wat donzig behaard. De bladeren zijn eirond tot ovaal. De kroonbuis van de kleine blauwe bloem is net iets langer dan de kelk.

Verzorging

De planten staan liefst op een zonnige plaats in een goed doorlatende normale tuingrond. Wanneer het een langere periode niet regent moet je af en toe gieten, bij normale regenval is dit niet nodig. Om de zoveel tijd moet er worden gewied maar verder hebben de planten weinig aandacht nodig. De planten zijn in onze streken winterhard maar een te natte winter overleven ze niet.

Vermeerderen

Lallemantia worden vermeerderd uit zaad. Je kunt ze in het voorjaar van februari tot april direct in volle grond of in potten zaaien. Houdt de grond na zaaien vochtig maar niet drassig. Afhankelijk van de soort en de omstandigheden kan het kiemen 1 tot 4 maanden duren. Eens de zaailingen groot genoeg zijn om te manipuleren dun je ze uit tot er ongeveer 15cm tussen de plantjes is. Indien ze in potten gezaaid zijn plaats je de zaailingen in potten met ongeveer 10cm doorsnede. Eens ze groot genoeg zijn kan je ze in volle grond uitplanten met 15cm tussen de planten.

De bloeiperiode is van juli tot augustus. In september kan je ze in potten zaaien. Overwinter ze dan in een koude omgeving maar natuurlijk wel beschermd tegen vrieskou. In de lente kan je de plantjes uitplanten.
© 2010 - 2019 Kitana, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lallemantia; soorten en verzorging"

Infoteur: Kitana
Gepubliceerd: 21-03-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!