InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Snoeien van de Vlinderstruik, Buddleja Davidii

Snoeien van de Vlinderstruik, Buddleja Davidii

Deze mooie struik die behalve aantrekkelijk voor mensen ook aantrekkelijk is voor vlinders, kan wel een regelmatige snoeibeurt gebruiken. Maar hoe doe ik dat zonder de mooie bloemen te missen in het volgende jaar... Die informatie vindt u dus in dit artikel.

De Vlinderstruik

De vlinderstruik, of Buddleja Davidii, heeft lange bloempluimen die ook erg gewaardeerd worden door vlinders. zoals het koolwitje de citroenvlinder, kleine en grote vos, de atalanta vlinder.In deze tijd waarin het niet heel goed gaat met vlinders is de aanplant van deze struik een mooie gelegenheid om de natuur een handje te helpen. Daarnaast zullen ook kleine kinderen het prachtig vinden al die vlinders.

Het is een bladverliezende, zeer krachtig groeiende struik die in de zomer aan het uiteinde van de takken grote langwerpige bloem-pluimen (bloem-aren) heeft. Deze struiken zijn vooral met paarse bloemen te verkrijgen, maar ook in het wit of roze, blauw. De bloemen zullen verschijnen van juli tot oktober. Een zonnige plek zal hij waarderen, maar hij doet het in iedere tuin goed. Als de grond maar niet te nat is. Verder stelt deze stuik niet veel eisen. Door zijn krachtige groei kan deze plant wel 3 meter hoog worden en... als men deze struik zijn gang laat gaan wordt het een stakerige lange en grote rommelige struik. Dus goed snoeien is noodzakelijk. Gelukkig kan de struik daar ook goed tegen.

Snoei

De meeste vlinderstruiken bloeien op eenjarig hout. Dat betekent dat de bloemaren aan de nieuwe takken komen die in hetzelfde jaar aan deze struik zijn gegroeid. Dit is ook bepalend voor de manier van snoeien.

Jonge planten snoeien

In het voorjaar kunt u na de vorst ongeveer in april, de vlinderstruik terugsnoeien tot een hoogte van 15 tot 45 cm boven de grond. U hoeft niet bang te zijn dat de struik deze rigoureuze snoei kwalijk zal nemen. Zodra het warmer wordt, zullen er vanuit de bladknoppen nieuwe takken groeien die dan later in het jaar bloemen zullen dragen. Deze takken kunnen in een jaar tijd wel een lengte krijgen van twee meter. Voor een plant achterin de border waar deze struik wat extra hoogte toevoegt in de tuin, kunt u het gestel (basis van de plant) hoger laten, tot ongeveer een meter hoog. Ieder voorjaar snoeit u de plant terug naar dit oorspronkelijke gestel en laat u van het voorgaande jaar hooguit twee tot drie knoppen zitten aan de takken. Uit deze knoppen zullen de nieuwe takken zich ontwikkelen. De rest (dus boven de twee/drie knoppen) kunt u allemaal wegsnoeien. Ook als er teveel takken te dicht op elkaar groeien dunt u deze takken uit en laat u alleen een paar goede, mooie stevige takken staan. Takken die in de verkeerde richting lijken te groeien kunt u ook weghalen. Snoei ieder jaar.

Oudere planten snoeien

Ook bij oudere struiken die niet veel zijn gesnoeid en waarvan de vorm niet mooi meer is, kunt u met een zaag of stevige takkenschaar toch weer proberen wat vorm in deze struik te krijgen. Ze kunnen er goed tegen. Beter is het natuurlijk om door regelmatige snoei de vorm in de hand te houden. Wees niet te bang bij het snoeien, door vaker te doen krijg je er vanzelf een gevoel voor en deze plant kan er echt wel tegen.

Effecten van het snoeien

Het snoeien van deze struik bevordert de vorming van bloemen aan de vlinderstruik en komt de vorm ten goede. Snoei deze struik ieder jaar in het voorjaar, ongeveer in april. Wees niet bang om rigoureus te snoeien. U leert het vanzelf. Ook uitgebloeide bloemen kunt u wegknippen, hierdoor zullen er steeds weer nieuwe bloemen worden gevormd. Meestal ontstaan deze latere bloemen aan zijtakken van de oorspronkelijke tak en door het weghalen van de oude bloemen wordt zo de bloei verlengd. Daarnaast zijn de uitgebloeide bloemen niet fraai om te zien, dus lijkt me deze beslissing niet zo lastig.

Kortom, de vlinderstuik is een hele mooie struik, een gemakkelijke struik ook, die goed tegen snoeien kan. Dat komt goed uit omdat snoeien echt nodig is om de vlinderstruik in een mooie vorm te houden. Daarnaast helpt de struik bij het in stand houden van vlinders. Hecht u veel waarde aan vlinders en het behoud van vlinders, dan zijn er tegenwoordig in tuincentra ook kastjes te verkrijgen waarin de vlinders, waar u in de zomer zo van heeft genoten, rustig kunnen overwinteren. Ja, veel vlinders overwinteren! Zo lokt u de vlinders niet alleen naar uw tuin met de mooie bloemen van de vlinderstuik, maar houdt u ze ook vast. De vlinders zullen u dankbaar zijn.
© 2009 - 2019 Ankeno, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Snoeien van de Vlinderstruik, Buddleja Davidii"

Infoteur: Ankeno
Gepubliceerd: 04-11-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!