InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bomen geschikt voor een kleine tuin

Bomen geschikt voor een kleine tuin

Bomen geschikt voor een kleine tuin In de tuincentra worden volop bomen aangeboden. Loofbomen, treurbomen, zuilbomen of bolbomen, er is volop keuze. Maar zijn al die bomen ook zo geschikt voor u (kleine) tuin? Een goede oriëntatie vooraf is erg belangrijk. Op het moment van aanschaf lijkt elke boom geschikt. Maar hoe ziet die boom er over 20 of 30 jaar uit? Hebt u dan nog zon in uw tuin of in uw huis? Hier volgt een overzicht van bomen geschikt voor een kleine tuin.

De beste bomen voor een kleine tuin

Voordat u overgaat tot de aanschaf van een boom is het héél belangrijk dat u zich goed oriënteert. Een boom is een opvallend beeld bepalend, verticaal accent in de tuin. Voor de meeste particuliere tuinen is het belangrijk dat de boom uiteindelijk niet te groot wordt. Er zijn voldoende geschikte bomen voor de kleinere tuinen. Heel veel soorten hebben een natuurlijke kroon en worden niet te hoog.

Mespilus - bloem / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Mespilus - bloem / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
Geschikte boomsoorten voor de kleine tuin
  • Acer (Esdoorn)
  • Aesculus (Kastanje)
  • Alnus (Els)
  • Amelanchier (Krenteboompje)
  • Cersis (Judasboom)
  • Cercidiphyllum (Hartjesboom)
  • Cornus (Kornoelje)
  • Crataegus (Meidoorn)
  • Gymnocladus (Doodsbeenderenboom)
  • Mespilus - vrucht / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Mespilus - vrucht / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
    Halesia (Sneeuwklokjesboom)
  • Koelreuteria
  • Liquidambar (Amberboom)
  • Magnolia (Beverboom)
  • Malus (Sierappels)
  • Mespilus (Mispel)
  • Prunus (Sierkers)
  • Ptelea (Lederboom)
  • Quercus (Eik)

Acer (Esdoorn)

  • Acer campestre "Queen Elizabeth" (Spaanse aak) - Bloeit in april-mei (geel), wordt 7 meter hoog.
  • Acer cissifolium (Geveerd bladige esdoorn) - Acer cissifolium is een geveerd bladige esdoorn met een parasolvormige groeiwijze. Bloeit in mei (geel), wordt 5 meter hoog.
  • Acer griseum (Esdoorn) - Mooi afbladderende bast, bloeit in mei, wordt 4 meter hoog.
  • Acer platanoides "Globosum" (Kogelesdoorn) - Donkergroen blad en een zeer dicht vertakte kroon. Hoogte 6 meter (wordt wél heel breed (8m.)).

Aesculus (Kastanje)

Aesculus carnea "Aureomarginata" (Rode paardenkastanje) bloeit in april-mei (Rozerood) en wordt 6 meter hoog. Heeft geel gerande bladeren.

Alnus (Els)

Alnus incana "Aurea" (Goudbladige els) heeft opvallend geel blad en oranje-gele twijgen. Wordt 6 tot 8 meter hoog.

Amelanchier (Krentenboompje)

Amelanchier arborea "Robin Hill" bloeit in april-mei (wit) en wordt 5 meter hoog, Amelanchier lamarckii bloeit ook wit maar iets vroeger (maart-april) en wordt 4 meter hoog. Let bij de aanschaf goed op. Het Krentenboompje wordt namelijk in struikvorm aangeboden!

Cercis (Judasboom)

Cercis gigantea (Grootbladige Judasboom) bloeit in april (roze) en wordt 5 meter hoog. Cercis siliquastrum (mediterrane Judasboom) bloeit wat langer (april-mei) en rozerood. Deze blijft iets kleiner, 4 meter.

Cercidiphyllum (Hartjesboom)

Cercidiphyllum japonicus is een prachtige boom met hartvormige bladeren, die in het voorjaar roze uitlopen, daarna verkleurend naar lichtgroen. Wordt 6 meter hoog.

Cornus (Kornoelje)

De aantrekkingskracht van de Cornus kousa wordt niet zozeer door de bloem, maar vooral door de verkleurende schutbladeren gevormd. Dit verschijnsel is ook te zien bij de welbekende kerstster. Cornus kousa "Milky Way" (Japanse kornoelje) heeft extra veel vruchten en wordt 6 meter hoog. Cornus kousa "White fountain" wordt even hoog, maar heeft een rijkere bloei en grotere schutbladeren.

Crateagus (Meidoorn)

Crataegus laevigata "Paul's Scarlet" (Tweestijlige meidoorn) bloeit in mei met vrij donkere, gevulde roodpaarse bloemen. Deze meidoorn wordt 5 meter hoog en vormt een vrij brede kroon (8m.).

Gymnocladus (Doodsbeenderenboom)

Van de naam, Doodsbeenderenboom, wordt u misschien niet direct enthousiast, maar het betreft hier een mooie dun vertakte boom. Bloeit in mei-juni (wit) en wordt 6 meter hoog.

Halesia (Sneeuwklokjesboom)

Halesia carolina is een prachtige boom met een opvallende bloeiwijze. De op sneeuwklokjes lijkende witte bloemen verschijnen in april en bloeien door tot in mei. De bloemen zijn vrij groot. Na de bloei verschijnen grote vruchten. De Sneeuwklokjesboom wordt 5 meter hoog.

Koelreuteria

Weer eens iets anders is de Koelreuteria paniculata. Het is een, voor een boom, uitzonderlijk laat bloeiende boom. In juli-augustus verschijnen mooie gele bloemen. Daarna volgen opvallende, opgeblazen vruchten. De Koelreuteria wordt 6 meter hoog.

Liquidambar (Amberboom)

De Liquidambar is een nog niet veel toegepaste boom in de kleine tuin. Jammer, want hij is daar heel geschikt voor met zijn hoogte van maximaal 5 meter. Liquidambar formosana (Taowaanse amberboom) heeft klein, groen blad, Liquidambar orientalis (Oosterse Amberboom) is aantrekkelijk vanwege zijn fraaie herfstverkleuring en Liquidambar styraciflua "Golden Sun" is zelfs in de winter nog aantrekkelijk met zijn geeloranje wintertakken.

Magnolia (Beverboom)

Misschien wel de bekendste en meest toegepaste boom in een kleine tuin is de Magnolia. Een Beverboom bereikt een hoogte van 5 tot 7 meter. Bijna het hele jaar een vrij onopvallende boom. Maar in het voorjaar trekt hij alle aandacht naar zich toe met de ronduit spectaculaire bloemen. Er zijn een aantal Magnolia's zeer geschikt voor de kleine tuin:
  • Magnolia "Yellow River" (Chinese Magnolia)
  • Magnolia denudata "Yulan" (Chinese "Yulan"-Magnolia)
  • Magnolia denudata "Purpurascens"
  • Magnolia x loebneri "Merril" (Stermagnolia)

Malus (Sierappel)

De Sierappel is een grote aanwinst voor elke tuin. Het zijn mooie breed vertakte bomen met een lichte open kroon. Naast de mooie boomvorm heeft de Malus nog veel meer te bieden. Het begint al in het voorjaar met de werkelijk spectaculaire bloesem. In de zomer kunt u vervolgens genieten van de schaduw die de boom geeft op uw terras. De herfst heeft nog een bijzondere toegift met de prachtige (sier)appeltjes! De appeltjes worden niet gegeten door de vogels en blijven heel lang aan de boom. Het zijn leuke vruchten om in een bloem- of kerststuk te verwerken. Ook los op een schaaltje haalt u een mooi stukje herfst in huis.

NaamBloeitijdBloemkleurKleur appeltjeHoogte
Malus "Golden Hornet"meiroodpaars naar witgeeloranje 6m.
Malus "John Downie"meiroodpaars naar witgeel met rode "blos" 4m.
Malus "Liset"meiroodpaarsrood 4m.
Malus "Red Sentinel"meilicht roodpaarsdonkerrood 6m.
Malus "Van Eseltine"meilicht roodpaars (licht gevuld)geelgroen 6m.

Mespilus (Mispel)

Mespilus germanica is een groot vruchtige mispel, hij bloeit wit en geeft daarna de bekende vruchten. Om de vruchten te eten moet de vorst er over gaan! De Mispel wordt 4 meter hoog.

Prunus (Sierkers)

De Prunus x subhirtella "Autumnalis" (Japanse kers) is een winterbloeiende boom met een prachtige breed vertakte kroon. Niet snoeien. Hij bloeit vanaf november tot aan de vorst. Als de vorstperiode voorbij is maakt hij de bloei af! De bloemen zijn licht roodpaars. Prunus x subhirtella "Autumnalis Rosea" heeft iets donkerdere bloemen. Beide worden maximaal 6 meter hoog.

Ptelea (Lederboom)

Ptelea trifoliata bloeit groengeel, het 3-tallige blad heeft een heldergele herfstkleur. De Lederboom wordt 4 meter hoog.

Quercus (Eik)

Quercus robur "Purpurascens" (Steeneik) is bijzondere eik. Hij wordt niet hoog, ongeveer 5 meter, geeft gele bloemen, maar is vooral bijzonder vanwege het bruine blad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloeiende bomenBloeiende bomenBomen zijn voor een wat grotere tuin eigenlijk een 'must'. Het zorgt voor hoogte in de tuin, waardoor alles meer één geh…
Voorjaarsbloeiende bomenVoorjaarsbloeiende bomenVoorjaarsbloeiende bomen, in combinatie met een voorzichtig voorjaarszonnetje, geven gelijk dat echte lentegevoel. De ke…
Het geslacht Prunus is heel omvangrijkHet geslacht Prunus is heel omvangrijkHet geslacht Prunus is bijzonder omvangrijk, het omvat sierbomen die hun blad verliezen, fruitbomen, vaste planten en he…
Bomen met opvallende stam, bladeren, vruchten of herfstkleurBomen met opvallende stam, bladeren, vruchten of herfstkleurNaast een onmisbaar verticaal accent, kan een boom nog veel meer toevoegen aan de tuin. Een met zorg uitgekozen boom kan…
Cornus kousa (kornoelje)De Cornus kousa is een mooie solitair die niet zo veel aangeplant word in onze tuinen. Nochtans heeft de boom enkele waa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bomen geschikt voor een kleine tuin"

Reacties

Berry, 24-04-2013 22:07 #3
Wij willen graag een kleine boom in onze binnenpatio +|- 60 m2 groot.

Graag advies

Astrid, 18-11-2011 17:18 #2
Ben op zoek naar een hartjesboom, waar kan ik dat kopen of bestellen?
welk tuincentra verkoopt dat?

Wim, 03-06-2011 10:25 #1
Voor een leek geeft deze site enorm veel nuttige info. Ik zoek i.v.m mijn 50 jarig huwelijk een huwelijksboom voor mijn volkstuin van rond 3,5 mtr. Jammer nog dat er geen boomkwekers worden vermeld waar ik mijn mogelijke voorkeursboom kan kopen.

Infoteur: Martina
Laatste update: 04-03-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Bomen
Reacties: 3
Schrijf mee!