InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bestrating; overzicht van bijzondere tegels

Bestrating; overzicht van bijzondere tegels

Bestrating; overzicht van bijzondere tegels Bij het maken van de keuze voor bestrating in de tuin wordt vaak geadviseerd om terughoudend om te gaan met opvallende kleuren en motieven. Immers een eenmaal aangelegde tuin gaat jarenlang mee en het is dan ook niet de bedoeling dat de bestrating al na een paar jaar gaat vervelen. Een te dominante kleur kan al snel gaan vervelen. Maar soms is er toch een stukje tuin, een klein terras of een leuk paadje, dat eigenlijk wel een opvallend accent mag gebruiken. Voor die stukjes tuin hier een opsomming van opvallende sierbestrating. Opvallend door kleur en/of vorm. Maar toegepast op de juiste plek kunnen bijzondere tuintegels de tuin een aparte en heel eigen sfeer geven.

Taps gevormde tegels

Een cirkel leggen in de tuin een moeilijke klus? Niet met de speciale taps gevormde tegels. Er kunnen zo cirkels gemaakt worden van wel 270cmØ! Een bekende steen is de Bradstone Old Town Cirkelsteen in de kleur wit/beige.

Leisteen Mongolian slate

Mongolian Slate is een uit China afkomstige leisteen. Hij is er in een aantal kleuren, waaronder Sap Green.

Siertegel Novadal Cité

Een zeer hoogwaardige tegel, met coating, slijtvast, kleurvast en geen witte kalkuitslag. De tegel is in heel veel kleuren leverbaar, maar als meest bijzondere en opvallende noemen we er hier één: Saint Tropez blauw. Uw terras met de uitstraling van de Middellandse Zee!

Novalux Tineo Ivoor geaderd

Een opvallende gladde steen die iets weg heeft van een marmeren vloer. Een exclusieve tegel, geslepen en gestraald en voorzien van een toplaag (coating) die algengroei tegen gaat.

RVS tegel

Een geweldige tegel voor een bijzonder hightech accent in de tuin. Een tegel van roestvast staal! Het staal zit verankerd op een betontegel. De glimmende zilveren bovenlaag geeft de tuin direct een heel moderne en strakke aanblik. De tegel is geschikt om bijvoorbeeld toe te passen als vijverrand of terrasrand.

Gekleurde betontegel

De welbekende betontegel, wordt meestal in zwart, grijs of rood toegepast. Maar hij is in veel meer kleuren leverbaar. Deze kleuren zullen meestal niet op voorraad zijn bij de sierbestrating specialist, maar wel ze zijn wel te bestellen. Wat dacht u van groen, geel, oranje, blauw of fel rood? Voor een kinderspeelhoek eigenlijk wel een leuk idee!

Tegel Via Romana heeft suggestie van een Romeinse weg

De Via Romana-tegel heeft een aantal jaren geleden de innovatieprijs gewonnen op de bekende Chelsea Flower Show. De tegels hebben de uitstraling van een oude Romeinse weg. Via Romana betekent letterlijk "De Romeinse weg". De tegels vormen een prachtig "oud" terras van verschillende formaten keitjes. De steen is ook leuk te gebruiken als stapsteen in een border o.i.d. Hij wordt geleverd in twee kleuren: grijs en zand.

Speciale daktegels

Geen tuin, maar wel een balkon? Ook daar kunt u "bestraten" met de speciale daktegel. Er zijn tegels op de markt, dreentegels en draineertegels, die een ingebouwd "afwateringssysteem" hebben. De stenen zijn bovendien licht van gewicht. Ze moeten gelegd worden op rubber tegeldragers.

PiRi Parket voor buiten

Deze bijzondere tegels zijn in meerdere houtsoorten verkrijgbaar, namelijk: Jarrah, Teak, Ipé, Tigerwood, Jatoba, Grapia, Bamboo en Curupay. De tegels zijn op een speciaal gepatenteerde kunststof onderkant gemonteerd. Hierdoor zijn de schroeven, waarmee het hout aan het rooster is bevestigd, niet zichtbaar. De PiRi Parket tegels worden d.m.v. een simpel kliksysteem aan elkaar bevestigd. Door dit systeem zijn ze ook gemakkelijk weer uit elkaar te halen. Bij een eventuele verhuizing kunt u ze dus gewoon meenemen. Door het geringe gewicht van de PiRi Parket tegel is deze ook uitermate geschikt voor toepassing op een plat dak of balkon.

Speciale vijverrand tegel

Voor een bijzondere afwerking van de vijver is er een mooie natuurstenen vijverrand ontwikkeld. De Spotted BLuestone van Chinees hardsteen. De randstukken hebben een formaat van 100x30x3 en de speciale hoekstukken zijn 50/50x30x3. De kleur is blauw/grijs.

Carpetstones

Een terras of pad van Carpetstones oogt als een "gewone" bestrating van basaltkeitjes. Het bijzondere zit hem dit keer in de super makkelijke toepassing van het product. Een terras van basaltkeitjes leggen is een arbeidsintensieve klus en vraagt ook het nodige vakwerk. Bij Carpetstones gaat het veel eenvoudiger. De kleine basaltkeitjes zijn aan elkaar gevlochten tot een mat (carpet) van 120x40cm. Er kan dus in één keer een groot vlak gelegd worden en er is aanzienlijk minder voegwerk. De matten worden geleverd in de kleuren antraciet, bruin en zandkleur.

Decoratieranden

Roccaline decoratieranden is een hele serie stenen met een bijzondere print.
Stenen die los toegepast kunnen worden zoals Roccaline "Rose" (zwart/grijze steen met een afbeelding van een roos) en Roccaline "Sun" (Gele steen met een afgebeelde zon). Deze stenen zijn 40x40cm.
En dan de decoratieranden, waarmee stroken gelegd kunnen worden. Er bestaan ook speciale hoekstenen. Met de decoratieranden en hoekstenen kan bijvoorbeeld een terras omzoomd worden. Dit geeft het effect van een kleed. De stroken zijn ook 40 cm. breed. Er zijn twee soorten: Roccaline "Labyrint" (zwart/grijs) en Roccaline "Double Diamond" (beige/zalm).

Rubber goede valdemper op kinderspeelplaats

Rubbertegels onder speeltoestel

Speciaal voor kinderspeelplaatsen zijn deze rubbertegels ontwikkeld. Leverbaar in zwart, rood en groen. In twee formaten: 50x50x3 en 100x100x4,5. Deze tegels worden door gemeentes al jaren toegepast op openbare kinderspeelplaatsen. Maar een dergelijke tegel is ook voor de particulier te koop. Gaat u een speeltoestel voor uw kinderen plaatsen in de tuin, overweeg dan om daaronder rubbertegels te leggen. Dit voorkomt mogelijk ernstig letsel.

Rubbersnippers voor een veilige valondergrond

Vrij nieuw op de markt zijn de rubbersnippers. Deze worden veelal gemaakt van 100% gerecyclede autobanden. De rubbersnippers zijn voordeliger dan andere soorten valondergronden. Bovendien zijn ze milieuvriendelijk, want gemaakt van gerecycled materiaal. De gemiddelde levensduur van dergelijke snippers is ongeveer 10 jaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bestrating van de oude en vertrouwde betontegelBestrating van de oude en vertrouwde betontegelDe bekendste en oudste tegelsoort die in ons land wordt gebruikt voor bestrating van paden en terrassen is natuurlijk de…
Tips om de tuin te bestraten in wildverbandIn veel tuinen zie je tegenwoordig dat de bestrating is aangeleged in 'wildverband'. Deze manier van bestraten kan in ve…
Het vervangen of repareren van een beschadigde tegelHet vervangen of repareren van een beschadigde tegelEen hard en zwaar voorwerp dat op een tegel valt is vaak alles wat er nodig is om een tegel te beschadigen. Een barst of…
Tegels op maat snijdenTegels op maat snijdenBij het betegelen van wanden of vloeren ontkomt u er niet aan om een aantal tegels op maat te snijden. Ook bij het werke…
Klussen in huis & doe het zelf & losse tegels herstellenKlussen in huis & doe het zelf & losse tegels herstellenVooral in de wat oudere huizen komt het regelmatig voor: tegels die losraken en dus weer moeten worden vastgezet. Door v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bestrating; overzicht van bijzondere tegels"

Infoteur: Martina
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Bestrating
Schrijf mee!